دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن افتتاح شد

علی‌ جنتی: مهمترین بیماری جامعه ما، بیماری عقیدتی است

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عصر امروز دوشنبه 24 خردادماه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد و معاونانش حسین انتظامی، حسین نوش‌آبادی، علی مرادخانی و حجت‌الاسلام حشمتی افتتاح در مصلای تهران افتتاح شد.
کد خبر : 93614

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، علی جنتی، ‌وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن کریم ضمن ابراز خوشحالی از این واقعه گفت: قرآن معجزه ابدی اسلام است و تنزل آن از مقام قرب به جهان مادی در ماه رمضان سبب شرافت و عظمت این ماه بزرگ شده است.


وی ادامه داد: در این ایام که گرانبهاترین تحفه الهی به دست بشریت رسیده فرصت خوبی است که مسلمانان جان خود را از معارف و لطایف قرآنی سرمست کنند. هرچند قرآن اقیانوس بیکرانه‌ای است که فهم بشر از درک عمق و عظمت آن ناتوان است.


وی ادامه داد: با این همه خداوند قرآن را تا حدی تنزل داده تا دست بشر به شاخه‌های طوبای آن برسد و سیر مدارج انسانی محقق شود. هدف از نزول این کلمات چیزی جز خوشبختی، سعادت انسان‌ها و آموزش حکمت و آگاهی نبوده است و از آنجا که انسان موجودی پیچیده است طبعا این کتاب خود باید شگفتی‌ساز باشد.


جنتی با اشاره به شگفتی‌های قرآن کریم اظهار داشت: به همین دلیل است که قرآن از بدو نزول توانسته همپای پیشرفت‌های بشری و در هر دوره‌ای نقش تربیتی و آموزشی خود را داشته باشد. یکی از رموز زنده ماندن قرآن درآمیختگی آیات آن با هنر و دانش است.


وی خاطرنشان کرد: در این کتاب آموزه‌های به شکلی لطیف و در قالب داستانی بیان شده است مانند داستان حضرت موسی و داستان حضرت یوسف که با توجه به آیات و سوره‌های مربوط به آن درس‌ها و آموزه‌‌های اقتصادی، اخلاقی، اجتماعی و مدیریتی را درمی‌یابیم.


وزیر ارشاد همچنین عنصر امید را یکی از تاکیدات قرآن خواند و گفت: قرآن بر عنصر امید تاکید دارد و یاس و ناامیدی را از صفات کفار می‌خواند.


وی خاطرنشان کرد: ما باید اولا هدایت صحیح جامعه، خانواده، مدرسه، دانشگاه و مردم را با رفع مهجوریت قرآن محقق کنیم و ثانیا با تاسی از قرآن کریم باید در این مسیر از عنصر هنر استفاده کرد؛ هنر و گرایش‌هایی مانند سینما، تجسمی و موسیقی که حمایت از هنرمندان و پیشکسوتان آن از اهمیت زیادی برخوردار است.


وی با اشاره به مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی در جامعه گفت: اگر جامعه ما دچار ضعف فرهنگ عمومی شده و شاهد تغییر ماهیت سبک زندگی اسلامی و بروز آسیب‌های اجتماعی هستیم باید بدانیم دلیلش این است که آموزه‌های عملی قرآن در جامعه کمرنگ شده و توصیه‌های قرآنی نقش تزئینی به خود گرفته‌اند.


وی با بیان این مطلب که جامعه ما به بیماری‌های مختلفی دچار است، گفت: در رأس بیماری‌هایی که جامعه ما به آن مبتلاست، بیماری عقیدتی است. وقتی در جامعه تظاهر، ریا و خودخواهی فراگیر شود مردم حساسیت خود را به گناه از دست می‌دهند، حقوق مردم پایمال می‌شود و گمراهی و گناه جامعه را پر می‌کند.


وی ادامه داد: اگر مسئولان و نهادها وظایف خود را براساس مبانی قرآنی به درستی انجام دهند، ثبات و آرامش در جامعه حکم‌فرما می‌شود و آسیب‌ها از بین می‌روند. قرآن کریم شفای دردهای جامعه را به ما نشان می‌دهد.


جنتی اظهار داشت: ما معتقدیم بحران‌های روحی در جهان امروز که گاه نمونه‌هایی از آن در جامعه ما نیز وجود دارد ریشه در دور شدن از معنویت دارند و راه آن نزدیک شدن به مبانی قرآن کریم است.


وزیر ارشاد درباره نمایشگاه قرآن اظهار داشت:‌ این نمایشگاه عرصه مناسبی است برای عرضه آثار ادبی، هنری و مبادله اندیشه‌های قرآنی در جامعه که منجر به تقویت وابستگی جامعه به قرآن و دسترسی به سبک زندگی قرآنی می‌شود.


وی افزود: سمت و سوی نمایشگاه امسال علاوه بر فهم قرآن باید احیای قرآن در میان مسلمانان جهان نیز باشد که خوشبختانه در نمایشگاه امسال این موضوع محور برخی از فعالیت‌ها قرار گرفته است.


حجت‌الاسلام حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری بیست و چهارمین جشن بزرگ قرآن و حضور هنرمندان، نویسندگان، حافظان و قاریان قرآن از همکاری وزارتخانه‌های علوم، آموزش، بهداشت، کار، ورزش و جوانان و سازمان‌هایی مانند جهاد دانشگاهی، بنیاد شهید، صدا و سیما و موسسات قرآنی تشکر کرد.


وی درباره نمایشگاه امسال گفت: نمایشگاه بیست و چهارم در 50 هزار مترمربع با 600 غرفه در 4 بازارچه کار خود را با نظارت کمیته‌های محتوایی و کمیته‌های پشتیبانی آغاز کرد.


در مراسم افتتاحیه نمایشگاه قرآن 2 رونمایی اتفاق افتاد که اولی به رونمایی از مجموعه شرح نهج‌البلاغه، نوشته حجت‌الاسلام حمیدزاده گیوی اختصاص داشت که 7 جلد از 12 جلد آن در نمایشگاه امسال ارائه می‌شود و دومین رونمایی به رونمایی از نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام به نام جنگ آسمانی که 9 هنرمند اصفهانی و یک هنرمند از استان مرکزی ساخته شده، اختصاص داشت.


در ابتدای رونمایی از این قرآن نفیس، استاندار استان اصفهان و ضمن ارائه توضیحاتی درباره این قرآن خاطرنشان کرد: این کتاب به خط ثلث با مدیریت استاد معتمدی و صرف 80 هزار ساعت کار به پایان رسیده است. کتابت قرآن در عرض 1 سانت و 3 میل و ظرف مدت 7 سال نگارش و اعراب‌گذاری شده است. کاغذ آن دست‌ساز بوده و پس از زرافشانی مراحل کتابت روی آن انجام شده است.


وی افزود: پشت تمامی صفحات با نقوش اسلامی طراحی شده و نهایتا با جلدی نقره‌ای و زیبا و قلم‌زنی شده بر فلز مس و استفاده از 1350 نگین برلیان و یاقوت کبود روی آن تکمیل شده است.


استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: مالک این قرآن برادران جان‌فزا هستند که این قرآن را به وصیت پدرشان خلق کردند.


لازم به ذکر است این قرآن 175 صفحه دارد و آماده‌سازی آن 18 سال به طول انجامیده، هر صفحه تذهیب منحصربفردی دارد و استاد فرشچیان نیز از ساخت آن تقدیر و آن را اثری جاودانه خوانده است.


در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام گیوی، نویسنده مجموعه شرحی بر نهج‌البلاغه نیز با اشاره به ماه رمضان و اهمیت قرآن کریم از مراجع و فضلا خواست تا به نهج‌البلاغه از منظر متن‌شناسی بیشتر توجه کنند زیرا از این منظر است که اوج کلام امیرالمؤمنین در این کتاب ارزشمند خود را نشان خواهد داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته