دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مهر 1403 - 11:36
در دورنمای درگیری واشنگتن-پکن؛

رویترز: آمریکا چه درسی از عملیات موشکی ایران گرفت؟

رویترز: آمریکا چه درسی از عملیات موشکی ایران گرفت؟
یک خبرگزاری غربی در گزارشی با عنوان «درس‌هایی که از حمله موشکی ایران گرفتیم»، به چالش آمریکا برای مقابله با زرادخانه پیشرفته چین، در صورت وقوع هرگونه درگیری احتمالی در منطقه ایندوپاسیفیک پرداخت.
کد خبر : 935962

به گزارش خبرگزاری آنا، تحلیل‌گران بر این باورند که حمله موشکی اخیر ایران به رژیم صهیونیستی می‌تواند در یک چشم‌انداز وسیع‌تر مبنی بر هرگونه درگیری احتمالی میان واشنگتن-پکن در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک، درس‌هایی برای طرفین ذی‌نفع داشته باشد.

اگرچه تفاوت چشمگیر میان دو سناریوی «جنگ در خاورمیانه» و «جنگ در ایندوپاسیفیک»، درس‌هایی را که می‌توان در عرصه دفاع موشکی از عملیات‌های «وعده صادق ۱» و «وعده صادق ۲» گرفت، محدود می‌کند؛ شلیک حدود ۴۰۰ فروند موشک ایرانی از انواع مختلف، به آمریکا و چین دورنمایی از درگیری‌ای که ممکن است در آینده میان‌شان رخ دهد؛ ارائه می‌دهد.

اطلاع بیشتر از نحوه عملکرد سامانه‌های تهاجمی و دفاعی پس از حمله موشکی ایران ممکن است احتمال درگیری آمریکا-چین را کاهش دهد

برای نمونه، درسی که واشنگتن از حمله موشکی ایران (به‌عنوان بزرگ‌ترین ضربه بالستیکی به تجهیزات دفاعی مدرن) می‌تواند بگیرد، این است که احتمالاً رهگیری موشک‌های چینی دشوارتر است و آمریکا باید برای حفظ توان بازدارندگی خود به‌منظور پرهیز از یک درگیری بزرگ‌تر، روی سناریوی واکنش متقابل هم کار کند.

در همین رابطه، «رویترز» به نقل از یک کارشناس مؤسسه مطالعات بین‌الملل سنگاپور نوشت: هرچه که جلوتر می‌رویم، بازدارندگی متکی به تنبیه متقابل، عادی‌تر می‌شود.

این را هم نباید فراموش کرد که درگیری موشکی در منطقه ایندوپاسیفیک یک احتمال قریب‌الوقوع نیست. فاصله چندین هزار کیلومتری میان آمریکا و چین هم قابل‌مقایسه با مسافت‌هایی که در خاورمیانه می‌بینیم، نیست. چین مجهز به یک زرادخانه پیشرفته، موشک‌هایی با کلاهک‌های هسته‌ای و نقطه‌زن است؛ بااین‌حال، اهداف احتمالی در گستره‌ای وسیع پخش‌شده‌اند که این تدارک یک حمله بزرگ را دشوار می‌کند.

بااین‌همه، با توجه به رویکرد جانب‌دارانه آمریکا نسبت به تایپه و رزمایشی که هم‌اکنون از سوی چین پیرامون تایوان در جریان است تا مالکیت خود را بر این جزیره اثبات کند، جنگ میان واشنگتن-پکن احتمالی است که روزبه‌روز، پررنگ‌تر می‌شود. اقدام آمریکا مبنی بر استقرار باتری‌های سامانه موشکی تایفون در فیلیپین گواهی بر این ادعا است.

سوءمحاسبه در مورد عملکرد یک سیستم دفاع موشکی، می‌تواند به‌نوبه خود منجر به تشدید تنش شود

از سوی دیگر، اطلاع بیشتر از نحوه عملکرد سامانه‌های تهاجمی و دفاعی پس از حمله موشکی ایران ممکن است احتمال درگیری را کاهش دهد. به همان نسبت، سوءمحاسبه در مورد عملکرد یک سیستم دفاع موشکی، می‌تواند به‌نوبه خود منجر به تشدید تنش شود.

در مقام مقایسه، برد موشک‌های ایرانی کمتر از انواع چینی، اما دقت‌عمل آن بیشتر است. بااین‌حال، «مالکوم دیویس» تحلیلگر ارشد موسسه سیاست استراتژیک استرالیا به رویترز گفته است که چین توانایی‌های موشکی دارد که نباید دست‌کم گرفت. به‌عنوان‌مثال، حملات موشکی چین به‌احتمال‌زیاد با اتکا به حملات ضد ماهواره و جنگ سایبری انجام می‌شود که هر دو برای پیچیده کردن عملیات پدافندی دشمن طراحی شده‌اند.

به باور این کارشناس استرالیایی، برای مقابله با حمله موشکی بزرگ چین که با استفاده از صد‌ها یا حتی هزاران موشک انجام می‌شود، سامانه‌های غربی (دفاع هوایی و موشکی یکپارچه) در منطقه ایندوپاسیفیک چالش به‌مراتب پیچیده‌تری را در مقایسه با آنچه در حمله اخیر ایران تجربه کردند، پیش رو دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب