دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
علوی در نشست خبری؛

مسیر خانه جلال و سیمین دانشور تا خانه نیما گذر فرهنگی می‌شود/ بهره برداری بلدیه تا پایان سال

مسیر خانه جلال و سیمین دانشور تا خانه نیما گذر فرهنگی می‌شود  بهره برداری بلدیه تا پایان سال
احمد علوی رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران گفت: محل خانه جلال و سیمین تا خانه نیما یوشیج قرار است گذر فرهنگی شود.
کد خبر : 935961

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، احمد علوی رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران گفت: با توجه به اعتبارات لازم و تحقق آن، خانه وثوق الدوله همچنان معطل مانده است. خانه شیخ فضل الله آماده واگذاری به شهرداری و آغاز مرمت است.

وی با بیان اینکه محل خانه جلال و سیمین تا خانه نیما قرار است گذر فرهنگی شود، گفت: برای خانه قصه هفته گذشته اتفاق خوبی افتاد و بخش خصوصی کار را دست گرفت تا مرمت شود.

علوی اظهار داشت: خانه موزه اتحادیه یا خانه تهران امروز آماده پذیرایی از شهروندان است و فاز دو این مکان هم قرار نیست یک جا بهره برداری شود بلکه فاز‌ها به نوبت مهیا خواهند شد. امیدواریم فاز دو‌ خانه اتحادیه تا پایان سال به بهره برداری برسد.

مرمت چشمه علی پیشرفت کرده است

علوی درباره بازار تهران تصریح کرد: با کمک کمیته ایمنی و سلامت و سازمان نوسازی و شهرداری منطقه ۱۲ کار را پیش بردیم، امروز بسیاری از سقف‌ها، دیواره‌ها و جداره‌ها مرمت شده است. وقتی مرمت صورت می‌گیرد ناخودآگاه ایمنی هم انجام می‌شود، به نظرم بسیاری از راسته‌ها‌ی بازار در همین دوره یا کامل مرمت شده‌اند و یا در حال تکمیل هستند، در حال حاضر موزه سیمان ری راه اندازی شده و امیدواریم خانه خبرنگاران پس از اعلام توسط شهرداری بالاخره افتتاح شود.

وی درباره ساختمان بلدیه گفت: وعده داده شده تا صد روز آتی  این ساختمان به بهره برداری برسد و امیدواریم این مساله محقق شود.

وی در ادامه گفت: مرمت چشمه علی پیشرفته کرده اما آب چشمه  هنوز اصلی‌ترین نماد خشک شده است. هر طرحی که دراین راستا به دوستان میراثی پیشنهاد می‌دهیم آنها مقاومت می‌کنند. میراث باید یکی از طرح‌های مطالعه شده را در این بخش اجرایی کند و ما هم هزینه‌ها را تأمین می‌کنیم.

علوی درباره خانه‌های گردشگری در سرای محلات چفت گفت: اگر میخواهیم گردشگری را به محلات ببریم باید این خانه‌ها‌ی گردشگری و تور‌ها را به محلات برده و راه اندازی کنیم.

علوی درباره احیای شهربازی‌ها افزود: به دلایل ایمنی در دوره‌هایی شهربازی‌ها تعطیل می‌شد، اما سعی کردیم مجدد به عنوان محل تفریح خانوادگی آنها را احیا کنیم، سال گذشته شهربازی بوستان بسیج پس از پنج سال با ایمن سازی دستگاه‌ها راه افتاد، شهربازی بوستان پلیس مراحل آخر را طی می‌کند و امسال به بهره‌برداری می‌رسد، آنچه قرار بود در منطقه ۲۲ داشته باشیم هزار و یک شب است که با شرکت سرمایه گذاری شهر صحبت کردیم و کوتاه نخواهیم آمد چرا که باید بخشی از سرانه فرهنگی شهر را تامین کند.

تخفیف شهروندان برای بازدید از باغ پرندگان تهران

وی درباره باغ وحش ارم توضیح داد: الان بحث‌های زیادی با حوزه محیط زیست مطرح است، مدیریت باغ وحش ارم بر عهده بنیاد مستضعفان است، اما اعلام کردیم آماده همکاری با آنها هستیم باغ پرندگان را به عنوان یکی از مراکز مدیریت شهری در اختیار داریم ضمنا برای بازدید از آن برای شهروندان تخفیف‌های خوبی دیده شده است.

وی درباره سینما‌های باغ کتاب گفت: هزار و سی صندلی در سال ۹۵ و ۹۶ به سینما‌ها اضافه شد، اما در دوره مدیریت شهری قبلی اختلاف ایجاد شد و بعد کرونا رواج یافت و دو سال درگیر کرونا بودیم، این هزار و سی صندلی در اختلافات سازمان فرهنگی هنری با بهره بردار دچار مشکل شد اما شهردار تهران طی کمک‌هاش باعث شد تا این صندلی‌ها به خدمت دهی بازگردند.

وی با بیان اینکه در زمان تشکیل کمیته گردشگری شورای ششم برخی از موضوعات در حاشیه بود، اظهار کرد: اکثر اعضای شورا درگیر موضوعات میراثی و گردشگری شهر هستند و این توجه و حساسیت شهر محصول تلاش های رسانه ها بوده است.

وی با بیان اینکه گردشگری یکی از موضوعاتی است که شورا روی آن حساسیت دارد، یادآور شد: موضوعات میراث فرهنگی و گردشگری مستقیماً با هویت فرهنگی- اسلامی و تاریخی ارتباط دارد و اگر به آن بی دقتی شود نسبت به میراثی که به ما رسیده بی دقتی شده است.

بودجه چهار میلیاردی گردشگری در ابتدای دوره به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است

علوی با اشاره به توسعه بی رویه کالبد شهرها و درون گرا شدن خانواده ها پس از کرونا، خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط گردشگری و فراغت با حال خوب شهروندان ارتباط دارد و ما سعی کردیم اقداماتی را در راستای حفظ میراث فرهنگی انجام دهیم؛ لذا سعی کردیم در بودجه و اعتبارات، به گردشگری توجه کنیم و بودجه چهار میلیاردی ابتدای دوره به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی همچنین تصریح کرد: اماکن زیرنظر شهرداری به صورت موردی اعتبار دریافت می کردند و اگر در اواسط سال برای مثال موزه ای نیاز به مرمت داشت اعتباری برای آن اختصاص داده نشده بود. در سال قبل ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت موردی پیش بینی شده بود و امسال علاوه بر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار موردی، ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای پروژه هایی که هنوز شناسایی نشده بود، پیش بینی شد.

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: ما در مورد زمان‌بر شدن خانه وثوق الدوله گلایه داریم؛ چراکه هر ساله اعتبارات را تمدید می کنیم اما مرمت سه سال زمان برده است.

وی افزود: خانه شیخ فضل الله آماده شده که در اختیار شهرداری قرار بگیرد تا مرمت شود. خانه فروغ نیز مرمت شده و آماده بهره برداری است. خانه نیمایوشیج نیز توسط سازمان زیباسازی به بهره برداری رسید و درخواست ما این است که مسیر منتهی به خانه نیما به گذر گردشگری تبدیل شود.

وی افزود: در مصوبه احیای بافت تاریخی تهران سعی کردیم برای بناهای بخش خصوصی امتیازاتی در نظر بگیریم. در این مصوبه آمده که هر کاربری که میراثی می شود، برای مرمت و بازسازی یک ریال عوارض به شهرداری نخواهد داد. شهرداری ها موظفند بدون اخذ عوارض اجازه دهند که مرمت صورت بگیرد اما درآمدهای این خانه ها برای شهرداری محاسبه خواهد شد.

علوی همچنین خاطرنشان کرد: در عرصه میراثی ۲۰ درصد به عنوان فضای پشتیبان مجوز ساخت و ساز دارد و این فضا با مجوز میراث فرهنگی ایجاد خواهد شد. عوارض بنای پشتیبان هم صفر شده و ساخت و ساز آن تا ۲۰۰ متر خواهد بود و ملاحظه ای برای کسر پارکینگ در آن وجود ندارد.

رئیس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه این مصوبه در ۲۰ اسفند سال قبل مصوب و ابلاغ شد، گفت: مصوبه دیگری نیز داریم که براساس آن هرگونه مرمت در اماکن میراثی در اختیار مدیریت شهری منوط به تأیید کمیته تخصصی با حضور نماینده کمیسیون شهرسازی و معماری و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شوراست.

وی با اعلام اینکه دستورالعمل به خوبی به بدنه نرسیده بود و اتفاق باغ موزه قصر به همین موضوع برمی گردد، یادآور شد: این مصوبه هفت ماه است که ابلاغ شده و شهرداری اگر می خواهد هر مرمتی انجام دهد باید با تأیید این کمیته باشد.
 
بازطراحی مسیر گردشگری کودک در منطقه ۲۱
 
وی ادامه داد: قطب گردشگری منطقه ۱۳ و سرخه حصار که در دوره قبل متوقف شده بود، امروز همزمان با پایانه شرق جلو می رود و مانع کار هم نیستند. مسیر گردشگری کودک در منطقه ۲۱ نیز پیش رفته و باز طراحی آن انجام شده و امیدواریم با جابجایی شهردار، کار متوقف نشود. مسیر منطقه ۲۲ نیز در حال اجراست.

علوی با بیان اینکه اگر می خواهیم گردشگری را به محلات ببریم باید تورها و مسیرها را در این محلات اجرایی کنیم، گفت: باید در ۳۵۲ ساختمان سرای محلات پیگیری ها انجام شود تا مسیرهای گردشگری را ایجاد کنیم.
 
وی ادامه داد: بخشی از سرانه فرهنگی و گردشگری شهر در منطقه 22 تأمین خواهد شد. ثبت تاریخی و معنوی توچال و بی بی شهربانو نیز در حال پیگیری است.
 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب