دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد؛

دسترسی به سیگار و قلیان در کم‌تر از 5 دقیقه/ 80 درصد مراکز عرضه قلیان بدون مجوز هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه 80 درصد مراکز عرضه قلیان بدون مجوز هستند، عنوان کرد: با اجرای قانون نظام صنفی می‌توان از ایجاد اینگونه مراکز غیرمجاز جلوگیری کرد و شاهد کاهش چشمگیر مصرف قلیان به خصوص در بین جوانان بود.
کد خبر : 93591

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر احمد جنیدی جعفری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار کرد: برای تهیه نان باید 20 تا 30 دقیقه وقت صرف کنیم اما سیگار و قلیان در کمتر از پنج دقیقه در دسترس قرار می‌گیرد که این موضوع نشان دهنده عمق فاجعه است.


وی به رواج قلیان به ویژه در بین جوانان اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت و دانشگاه برای رفع این معضل درصدد ایجاد فرهنگ سازی مناسب است تا مصرف مواد دخانی در کشور کاهش یابد.


جنیدی به مضرات فراوان قلیان اشاره کرد و گفت: استعمال مواد دخانی به هر شکل مضرر است و سرطان زایی از جمله مشکلات مصرف این مواد است.


وی با اشاره به اینکه هر بار استفاده از قلیان معادل 80 تا 100 نخ سیگار است، اظهار کرد: آسیب به پوست، لب، ریه و حنجره از جمله آسیب های استعمال قلیان و سیگار هستند.


80 درصد مراکز عرضه قلیان بدون مجوز هستند


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد:بیش از 80 درصد مراکز عرضه قلیان در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران بدون مجوز هستند و باید اقدام جدی در این زمینه صورت گیرد.


وی گفت: با اجرای قانون نظام صنفی می‌توان از ایجاد اینگونه مراکز غیرمجاز جلوگیری کرد و شاهد کاهش چشمگیر مصرف قلیان به خصوص در بین جوانان بود.


حشیش و گراس در تنباکو


جنیدی به وجود حشیش و گراس در نمونه‌های بررسی شده تنباکو اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران اولین دانشگاهی بود که در بررسی‌های نمونه‌ها متوجه حشیش، گراس و مواد اعتیادآور در تنباکو شد.


وی با اشاره به اینکه از مواد اعتیاد آوار برای افزایش مراجعه به مراکز عرضه قلیان استفاده می‌شود، افزود: قارچ نیز در نمونه‌ها مشاهده شده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: سیگار قلیان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته