دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1403 - 15:46
در نشست خبری مشترک؛

عراقچی: منطقه در وضعیت هشدار است/ فؤاد حسین: جنگ بر کریدورهای منطقه و تنگه هرمز تأثیر می‌گذارد

عراقچی: منطقه در وضعیت هشدار است  فؤاد حسین: جنگ بر کریدورهای منطقه و تنگه هرمز  تأثیر می‌گذارد
وزرای خارجه ایران و عراق در یک نشست خبری مشترک با اشاره به چالش‌های سرنوشت‌ساز پیش روی منطقه درباره تبعات تجاوزگری رژیم صهیونیستی هشدار دادند.
کد خبر : 935871

به گزارش خبرگزاری آنا، بعد از دیداری که «سید عباس عراقچی» و «فؤاد حسین» وزیران خارجه ایران و عراق در بغداد داشتند، در یک کنفرانس خبری مشترک به بیان دیدگاه‌ها درباره تحولات منطقه پرداختند.

فؤاد حسین در ابتدای این نشست خبری به همتای ایرانی خود و هیئت همراه خوش‌آمد گفت.

وی با بیان اینکه «منطقه و دو کشور ما با چالش‌های سرنوشت‌سازی مواجه هستند»، گفت: تجاوزگری اسرائیل علیه غزه و ملت فلسطین ادامه دارد و جنگ به لبنان کشیده است.

وزیر خارجه عراق با اشاره به این موضوع که «حملات به بیروت و جنوب لبنان ادامه دارد»، تصریح کرد: این حملات سبب شد که ده‌ها هزار نفر به بیروت و شمال لبنان و از مرزها به سمت سوریه بروند و بسیاری از آن‌ها به خاک عراق رسیدند.

فؤاد حسین تاکید کرد: دولت و ملت عراق درهای کشور را برای استقبال از آوارگان لبنانی گشوده‌اند. آن‌ها میهمان ملت ما هستند و در این راستا، همبستگی گسترده‌ای با لبنان و مردم این کشور وجود دارد.

او در ادامه گفت: دولت عراق درباره پیامدهای جنگ در منطقه هشدار داده بود و اعلام کردیم که تجاوزگری رژیم اسرائیل به لبنان سبب جنگ دیگری خواهد شد. تداوم جنگ در غزه و لبنان، امنیت و ثبات منطقه را با تهدید مواجه کرده است. 

وزیر خارجه عراق گفت: اگر خدای نکرده جنگ در منطقه صورت بگیرد، فضای عراق باید خارج از جنگ شود. وقوع جنگ باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود و گروه‌های تروریستی مثل داعش فعالیت‌های تروریستی خود را آغاز می‌کنند.

او در ادامه گفت: وقوع جنگ بر کریدورهای منطقه و تنگه هرمز و بر موضوع صادرات انرژی اثر منفی می گذرد؛ در همین ارتباط از کشورهای موثر می‌خواهم که برای جلوگیری از جنگ و آتش بس در غزه و لبنان تلاش کنند.

عراقچی: خواهان جنگ نیستیم؛ اما برای آن آماده‌ایم

«سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم که به بغداد سفر کرده است، در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی گفت: از حسن پذیرایی گرم وزیر خارجه عراق تشکر می‌کنم.

همان طور که ایشان فرمودند منطقه ما با چالش‌های خطرناکی روبرو است و وضعیت در منطقه هشدار به سر می‌برد.

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: رایزنی‌های خوبی داشتیم؛ تبادل اطلاعات و نظرات انجام شد و از مواضع بسیار خوب مقامات عراق تشکر می‌کنم.

عراقچی تاکید کرد: ما دنبال جنگ نیستم، خواهان جنگ نیستم، خواهان صلح هستیم؛ البته برای جنگ هم آماده هستیم، برای صلح هم آماده هستیم.

وی به موضوع آوارگان لبنانی اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونسیتی امکان کمک رسانی به آوارگان لبنانی را به حداقل رسانده است و اجازه کمک‌رسانی نمی‌دهد.

عراقچی با بیان این که ما به ارسال کمک‌های خود به آوارگان لبنانی ادامه می‌دهیم افزود: از دولت عراق نیز به خاطر میزبانی از تعدادی از آوارگان و مجروحان لبنانی تشکر می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در بخش دیگر صحبت‌های خود با تشکر از مواضع وزیر خارجه عراق گفت: خوشحال شدم که مواضع قاطع وزیر خارجه عراق را شنیدم که گفتند اجازه نمی‌دهند از فضای آن کشور علیه ایران و هر کشور دیگری سوءاستفاده شود و این همان موضع دوستانه و برادرانه است که ما از دولت عراق انتظار داشتیم. 

او تاکید کرد: با دیگر از مواضع دولت عراق، مردم عراق و مرجعیت عراق تشکر می‌کنیم و ما حتما به همکاری‌های خود با دولت عراق در زمینه‌های مختلف به خصوص حوزه دیپلماسی ادامه می‌دهیم.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه صحبت‌های خود با تاکید مجدد مبنی بر اینکه ایران خواهان تنش و افزایش تنش نیست، اگرچه برای هر وضعیتی آمادگی دارد، تصریح کرد: ما کاملا برای یک وضعیت جنگی آمادگی داریم و از جنگ نمی‌ترسیم.

عراقچی در بخش دیگر از صحبت‌های خود با بیان اینکه ما با مقامات عراق همواره در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی داشته‌ایم، تصریح کرد: چند هفته پیش آقای پزشکیان به عراق سفر کردند و چند استان عراق نیز بازدید کردند؛ سفر امروز من نیز به صورت مشخص در ارتباط با مسائل ویژه، خطرناک و حساسی است که اکنون در منطقه با آن روبرو هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب