دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حضور ۴ هزار اثر در بخش‌های مختلف سوگواره «ملت امام حسین (ع)»

حضور ۴ هزار اثر در بخش‌های مختلف سوگواره «ملت امام حسین (ع)»
در حالی که هنوز نزدیک به دو ماه نیم به پایان فراخوان سوگواره «ملت امام حسین (ع)» باقی مانده است، تاکنون ۴ هزار اثر از هنرمندان حرفه‌ای داخلی و خارجی در این رویداد شرکت کردند.
کد خبر : 935816

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری سومین سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین (ع) صبح امروز در سالن جلسات مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار شد.

سعید پور ابوالقاسم رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در ابتدای این نشست گفت: این رویداد برای تولید محتوای فاخر در فضای مجازی با موضوع مشخصی شکل گرفت و حالا سوگواره ملت امام حسین (ع) با شکل کاملی برگزار می‌شود. رادیو معارف سوگواره بوی سیب را داشت، دفتر تبلیغات اسلامی سوگواره مخصوص خود را داشت و رویداد مهر محرم نیز به همت استان سمنان برگزار می‌شد که با هم افزایی، سوگواره‌ای متمرکز راه‌اندازی شد تمام دغدغه ما این است که ملت امام حسین (ع) را خیلی جامع و دقیق در فضای مجازی به نمایش بگذاریم.

وی افزود: به دنبال شبکه‌سازی ملی و بین‌المللی بودیم و این هم‌گرایی باعث شد یک فرآیند بین‌المللی در بعضی از موضوعات و قالب‌ها داشته باشیم. در حوزه فرهنگ‌سازی نیز برنامه‌های مهمی عملی شد. توانمندسازی فعالان و کنشگران این حوزه نیز از دیگر ویژگی‌های سوگواره است. ما روی ارتقای کیفی عملکرد فعالان این حوزه تاکید داریم و در دوره گذشته آموزش‌های خوبی برای کنشگران داشتیم. ویژگی بعدی حفظ ماهیت مردمی بودن این رویداد است.

وی در پایان سخنانش گفت: این مسئله برای ما اهمیت زیادی دارد که ملت امام حسین (ع) را با جریان مردمی عملی کنیم. ما معمولا کار‌ها را با دو اصل انجام می‌دهیم، یکی جریان‌سازی مردمی و دیگری سپردن کار به افراد حرفه‌ای. امسال امیدواریم سومین دوره ملت امام حسین (ع) را انجام دهیم و سومین دوره با همت اداره کل ارشاد استان سمنان انجام می‌شود.

فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و دبیرکل سوگواره نیز در بخش بعدی نشست با اشاره به حال هوای این روز‌های منطقه گفت: در این ایام بیش از همیشه توسل به ائمه اطهار به ویژه امام حسین علیه السلام در دل جامعه احساس می‌شود. به همین دلیل هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما و حوزه علمیه، دور هم گرد آمدند و متحد شدند تا سوگواره‌هایی که هرکدام سابقه‌ای طولانی داشتند تجمیع کنند. در سمنان از ۱۷ سال قبل رویداد مهر محرم راه‌اندازی شده بود. خوشبختانه در سه سال اخیر و با به هم پیوستن این رویداد و سوگواره‌های دیگر مثل بوی سیب و رادیو معارف، اشراق و... رویداد مهمی تحت عنوان ملت امام حسین راه‌اندازی شده است.

وی افزود: آثار مختلفی در قالب‌های متفاوت هنری مثل فیلم کوتاه، عکس و مجموعه عکس، گرافیک، انیمیشن، پادکست، متون ادبی مثل شعر، قطعات ادبی، داستان کوتاه، سفرنامه و... در دو بخش عمومی و تخصصی در این رویداد شرکت می‌کنند. در بخش عمومی همه مردم می‌توانند شرکت کنند. در رویداد مردمی مطالب منتشره در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ‌های #ملت_امام_حسین و #کربلاطریق_الاقصی بررسی می‌شود. طیف وسیعی از هنرمندان داخلی فرصت دارند که با خلق اثر به ائمه ابراز ارادت کنند. ما تا پایان آذر رویداد را تمدید کردیم و مهلت ارسال آثار در سامانه soogvareh.com در دسترس هنرمندان است.

وی ادامه داد: تاکنون ۴هزار اثر از هنرمندان حرفه‌ای به دست ما رسیده و امیدوارم همچنان هنرمندان دیگری هم در این رویداد حضور پیدا کنند. این سوگواره، چون یک کار عاطفی و دلی است، برنده اصلی شرکت‌کنندگانی هستند که در این راه قدم برمی‌دارند. بیش از ۳۰۰ میلیون تومان جایزه برای برندگان این رویداد در نظر گرفته شده است. کما اینکه فرصتی برای توجه به جنگ حق و باطل در منطقه در نظر گرفته شده و بخش ویژه‌ای برای نگاه به شرایط غزه، شرایط لبنان و شهادت سید حسن نصرالله در نظر گرفته شده است. البته سایر ابعاد عزاداری‌ها مثل مناسکی که در همه‌جای کشور برگزار می‌شوند و راهپیمایی اربعین هم امکان شرکت در این رویداد را دارند.

فلاح ادامه داد: در بخش بین‌الملل تاکنون هنرمندانی از کشور‌های عراق، پاکستان، هندوستان، افغانستان، بحرین، عربستان سعودی، ترکیه و انگلستان آثاری را به سوگواره ارسال کردند. در بخش مردمی نیز پس از پایان مهلت تعیین شده هشتگ‌ها شناسایی می‌شود و در رویداد مشارکت داده می‌شوند. اختتامیه این رویداد در دوره‌های قبل در تهران و قم برگزار شده بود، امسال در سمنان برگزار می‌شود. هنر جهاد تبیین، هیئات خانگی، مسئولیت اجتماعی و همدلی، فلسطین و مقاومت حسینی، شهید رئیسی و مقاومت حسینی از موضوعات این رویداد است.

میثم قدس‌پور دبیر اجرایی سوگواره نیز در ادامه نشست عنوان کرد: برای بخش حرفه‌ای مخصوصاً در بخش عکس و فیلم کوتاه محدودیت دو ساله در نظر گرفته شده است، علاوه‌براین آثار نباید تکراری باشد و پیش از این در این رویداد شرکت کرده باشد. این قبیل محدودیت‌ها در فراخوان هر بخش عنوان شده است. در بخش عکس هر هنرمند می‌تواند ۷ تک عکس ارسال کند ولی در بخش فیلم محدودیتی از نظر تعداد آثار وجود ندارد. در بخش بین‌الملل هم بیشتر آثار در حوزه عکس است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا درخصوص کم بودن میزان جوایز برای شرکت‌کنندگان خارجی گفت: رقم ۳۰۰ میلیون تومان که به عنوان جوایز این رویداد اعلام شد مخصوص هنرمندان و شرکت کنندگان داخلی است و جوایز بخش بین‌الملل هنوز اعلام نشده است، چون باید نهاد‌های دولتی همراهی کنند. اگرچه در سال‌های گذشته عکاسانی داشتیم که هرسال علاقه داشتند در این رویداد شرکت کنند. ما تاکنون جوایز دلاری و یورویی نداشتیم و امیدواریم امسال که موضوع فلسطین را هم اضافه کردیم، بتوانیم جوایز بیشتری هم داشته باشیم تا به برگزیدگان این بخش اهدا کنیم.

قدس‌پور همچنین در پایان سخنانش درخصوص زمان برگزاری سوگواره و عدم برگزاری آن در محرم و صفر گفت: به دلایل مسائل فنی و اینکه سایت این رویداد آماده نشد، فراخوان برعکس سال‌های قبل که پیش از محرم بود، قبل از اربعین منتشر شد. نکته اینجاست که شبکه‌سازی مورد نظر ما انجام شده و بسیاری از هنرمندان خوب منطقه در انتظار برگزاری این رویداد هستند. شرایط در منطقه به گونه‌ایست که ما این روز‌ها داغدار فرماندهان جبهه مقاومت هستیم. طبق برنامه قرار بود تا پایان آبان فراخوان را جمع‌بندی کنیم ولی باتوجه به شرایط منطقه این رویداد تا پایان آذر تمدید شد و فکر می‌کنم در حال حاضر تنها رویداد هنری هستیم که به این فضا ارتباط داریم و به همین دلیل در انتظار حضور چشمگیر از جانب مردم و هنرمندان هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب