دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

صادرکنندگان در تله مقررات/تراز تجاری به ۷ میلیارد دلار منفی شد

صادرکنندگان در تله مقررات تراز تجاری به ۷ میلیارد دلار منفی شد
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در شش ماه نخست سال ۲۵.۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۳۲.۵ میلیارد دلار واردات داشتیم که در کل تراز تجاری نزدیک به ۷ میلیارد دلار منفی است.
کد خبر : 935800

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، محمدعلی دهقان دهنوی معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری بیست و هشتمین مراسم روز ملی صادرات، گفت: فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه در یک چارچوب و دستورالعمل مدون و زیر نظر کمیته ارزیابی و انتخاب می شود  که اعضای این کمیته متشکل از بخش خصوصی و دولتی است.

دهقان دهنوی ادامه داد: ارزیابی صادرکنندگان نمونه از بین ۴۰گروه کالایی و ۵ گروه فناورانه و ۵ گروه خدمات انجام و در نهایت انتخاب می شوند که در مجموع امسال  ۴۰۸ شرکت در ارزیابی صادرکننده نمونه درخواست داده اند.

معاون وزیر صمت گفت: در تهایت فرایند ارزیابی، صادرکنندگان نمونه به تثبیت اعضای کمیته خواهد رسید و از این گروه تقدیر می شود.

وی گفت: با ارایه محورهای جدید، از تلاش صادرکنندگان تقدیر می شود . امسال علاوه بر برنامه های مدون این روز ملی قرار است از یک شرکت به عنوان شرکت برتر از لحاظ رشد صادرات و یک شرکت در خصوص ارتباط و تبادل با بیشترین بازارها و یک شرکت به عنوان شرکتی که بهترین عملکرد در رفع تعهدات ارزی دارد، تقدیر خواهد شد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه در سال گذشته صادرات غیرنفتی ۴۹.۳ میلیارد دلار بود، گفت : این حجم از صادرات  از نظر وزن ۹.۸ درصد و از نظر ارزش ۸.۹ درصد کاهش یافته است و  ۶۶.۲ میلیارد دلار نیز داشتیم که در مجموع صادرات و واردات، تجارت ۱۱۵ میلیارد دلاری را برای کشور رقم خورد. همچنین تراز تجاری ۱۶.۸ میلیارد دلار منفی بود.

به گفته این مسئول؛  در شش ماه نخست امسال نیز ۷۰ میلیون تن به ارزش ۲۵.۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن ۳.۴ درصد و ارزش ۶.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. چین با ۷ میلیارد دلار، عراق ۵.۲ میلیارد دلار، امارات ۳.۴ میلیارد دلار ترکیه ۲.۴ و افغانستان بیش از یک میلیارد دلار، به عنوان  ۵ مقصد نخست صادراتی ایران بودند که سهم ۷۵ درصدی در صادرات کشور داشتند.

دهقان دهنوی تاکید کرد:  در شش ماه نخست سال نیز ۱۸.۲ میلیون تن واردات به ارزش ۳۲.۵ میلیارد دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۲.۸ درصد و از نظر ارزش ۶.۶ درصد افزایش یافت که  در کل ۵ مقصد نخست وارداتی امارات، چین، ترکیه، آلمان و هند بود که ۷۹ درصد از واردات کشور را به خود اختصاص داده اند؛ بنابراین تراز تجاری نزدیک به ۷ میلیارد دلار منفی است.

معاون وزیر صمت درباره علت کسری تراز تجاری در سال گذشته  گفت:  کاهش قیمت‌های جهانی به ویژه در بخش کالا‌های پتروشیمی و کاهش تقاضا و مشکلات  در صادرات گاز که منجر به افت ۵.۳ میلیارد دلاری این محصول شد، دو عامل اصلی به عنوان عامل خارجی افت صادرات ایران شده است.

وی تاکید کرد: صادرات مواد خام و نیمه خام کار مطلوبی نیست ، اما از لحاظ نحوه برخورد با این نوع صادرات موافق نیستیم. وضع عوارض صادراتی باید هوشمندانه باشد. باید عوارض بر محصولات خام و نیمه خام باید طوری اعمال شود که مانع استقبال و اشتیاق صادرکنندگان نشود.

معاون وزیر صمت ادامه داد: بازارهای از دست رفته به راحتی قابل برگشت نیست. ماده خام در کشور مانده نه روی آن سرمایه گذاری شده و نه صادراتی انجام شده در واقع سرمایه از بین رفته است.

دهقان دهنوی گفت: بی ثباتی درمقررات و محدود کردن صادرکنندگان به بهانه های مختلف، انباشت مقررات موجب مختل شدن صادرات شده است.

وی تاکید کرد: برخی لز مقررات دست سازمان را در تسریع صادرات بسته و صادرکننده در تله مقررات مانده و این یک هشدار جدی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب