دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اکران ۱۱ فیلم ساخته شده با هوش مصنوعی در چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

اکران ۱۱ فیلم ساخته شده با هوش مصنوعی در چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، از نمایش ۱۱ فیلم ساخته شده با هوش مصنوعی و مبتنی بر فناوری های نوین در این دوره از جشنواره خبر داد.
کد خبر : 935795

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، پیش از ظهر امروز در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مهدی آذرپندار دبیر این رویداد سینمایی ضمن نکوداشت شهدای مقاومت به ویژه شهید سید حسن نصرالله و شهید نیلفروشان عنوان کرد: از آذرماه سال گذشته با انتشار فراخوان شصت و هشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در مشکین شهر آغاز شد. ما اصرار داشتیم که حتما پیش از برگزاری هر دوره جشنواره، جشنواره‌های منطقه‌ای را برگزار کنیم تا یک مسیر میان بر برای فیلم‌های استانی داشته باشیم. به این ترتیب امسال ۱۴ فیلم از جشنواره‌های منطقه‌ای در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارند.

وی اظهار کرد: خوشحالیم که از سال ۱۴۰۰که جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان جشنواره مورد تایید جایزه اسکار انتخاب شد توانستیم جشنواره‌ها را به صورت منظم و در یک تاریخ ثابت (۲۷مهر تا ۲ آبان) برگزار کنیم که اتفاق خوبی است.

دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: در جلسات داخلی خودمان درباره این که شعار جشنواره چه باشد بحث‌های زیادی داشتیم؛ در نهایت «جشنواره فیلم کوتاه تهران پذیرای جهان خیال انگیز تو» به عنوان شعار این دوره از جشنواره انتخاب شد که مبتنی بر آسیب شناسی ادوار قبلی جشنواره بود. به نظر می‌رسد ضعف تخیل و توجه به سینمای خیال انگیز در قالب‌های همچون فانتزی و علمی و تخیلی موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود. حتی ذائقه مخاطب نیز به این از ۵۵ فیلم داستانی ۲۶ فیلم واجد عنصر خیال انگیز هست و این اتفاق بزرگی برای ما هست.

اکران ۱۱ فیلم ساخته شده با هوش مصنوعی در چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

۳ فیلم ایرانی در بین ۱۱ فیلم بخش هوش مصنوعی

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که امسال برای اولین بار بخش هوش مصنوعی و واقعیت مجازی را به جشنواره اضافه کردیم که استقبال خوبی از آن هم شد و مخاطبان می‌توانند فیلم‌های ساخته شده با هوش مصنوعی را داشته باشم که تعداد قابل توجهی از آن‌ها ایرانی است. در این حوزه ۳۴۴ فیلم از کشور‌های مختلف دنیا دریافت کردیم که در نهایت ۱۱ فیلم پذیرفته شدند که از بین این آثار، سه فیلم ایرانی وجود دارند.

دبیر جشنواره ادامه داد: در بخش وی آر هم از ۸ فیلم پذیرفته شده یک فیلم، ایرانی است. نکته دیگر بخش عکس بود. در ادوار گذشته جشنواره فیلم کوتاه تهران بخش عکس بسیار جدی بود. این کنار هم برگزار شدن بخش فیلم و عکس به بخش عکس لطمه می‌زد. انجمن وظایفی در حوزه عکس داشت که در دهه ۹۰ به آن چندان نمی‌پرداخت. به همین دلیل ما خواستیم به آن توجه کنیم. امسال برای اولین بار این بخش به شکل جداگانه در قالب یک جشنواره برگزار می‌شود و دبیر جداگانه دارد. این باعث شد در این بخش تعداد عکس‌های دریافتی رشد زیادی داشته باشد. سال گذشته ۸۰۰ عکس به دبیرخانه رسیده بود و امسال تعداد عکس‌های دریافتی ۶۷۲۲ عکس شد و شش برابر دوره قبلی عکس دریافت کردیم. برای مقایسه این وضعیت بهتر است آن را با بخش عکس جشنواره هنر‌های تجسمی مقایسه کنید.

آذرپندار درباره یک تغییر در جشنواره توضیح داد: نکته مهم دیگر این است که چیزی حدود پنج دوره است که بخش مستند جشنواره به دلیل نمایش اول جشنواره سینماحقیقت از کیفیت افتاده بود و اگر فیلمی به جشنواره فیلم کوتاه تهران می‌آمد دیگر نمی‌توانست به جشنواره سینماحقیقت برود که در تعاملی که با آقای حمیدی مقدم صورت گرفت، این موضوع برطرف شد.‌ 

وی درباره بخش بین‌الملل نیز گفت: درباره این بخش هم باید بگویم که اتفاق ویژه‌ای را به خود دید. از ۱۵۰ کشور دنیا بالغ بر ۱۳ هزار اثر به ما رسید. نمی‌خواهیم کمیت گرا باشیم اما جشنواره‌های معتبر دنیا را جستجو کنید و ببینید چه تعداد فیلم دریافت می‌کنند. ما در دوره گذشته ۷۲۰۰ فیلم داشتیم و رکورد شکستیم اما امسال دوبرابر آن اثر دریافت کردیم. همکاران ما در بخش بین‌الملل سعی کردند پلتفرم‌های بومی کشورهای مختلف را پیدا کنند مثلا متوجه شدیم چینی‌ها به دلیل ضعف در زبان انگلیسی از پلت‌فرم خود استفاده می‌کنند. این موضوع را پیدا کردیم و امسال سینماگران چین در حدود ۲۰۰۰ فیلم به ما رساندند. در اسپانیا هم وضعیت به همین شکل بود، هند ۱۰۵۸ فیلم، اسپانیا ۱۰۱۴ فیلم و... برای ما فیلم فرستادند.

دبیر جشنواره بیان کرد: نکته دیگر این است که ثبت نام جشنواره فیلم کوتاه تهران در برخی از بخش‌ها هزینه دارد. وقتی ثبت‌نام رایگان نباشد، این به سود پلتفرم‌هاست. مثلاً یکی از پلتفرم‌های معروف جهان در صدر آثار خود، آثار مربوط به جشنواره فیلم کوتاه تهران را داشت اما همچنان به دلیل تحریم‌ها، ارزان‌ترین‌ جشنواره مورد تایید اسکار هستیم. امسال مدعی هستیم جشنواره جشنواره‌ها را برگزار می‌کنیم. فارغ از اینکه ممکن است برخی فیلم‌ها پدیده شوند تعدادی از فیلم‌های کلرمون، ساندنس و... را به نمایش می‌گذاریم. امسال تعداد فیلم‌های بخش بین‌الملل را افزایش دادیم و در حدود ۱۰۰ فیلم در این بخش داریم که ۸ فیلم متعلق به ایران است.

وی درباره نشست‌های تخصصی "۴۱_۲۰" چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: در این دوره ۲۰ نشست تخصصی برگزار می‌کنیم. چیزی در حدود ۱۶۰ نفر هم از این ظرفیت استفاده و پکیج خریده‌اند. امسال بلیت‌فروشی هم خواهیم داشت. تاکید می‌کنم کارت‌های شما برای ورود به سالن کفایت نمی‌کند و باید از طریق آن بلیت دریافت کنید. باید صندلی رزرو کنید. امسال همه صاحبان آثار، اهالی رسانه، سینماگران و... باید برای تماشای آثار بلیت رزرو کنند. از روز سه‌شنبه هم بلیت‌فروشی عمومی شروع می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم سال پر استقبالی داشته باشیم.

اکران ۱۱ فیلم ساخته شده با هوش مصنوعی در چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

بخش بعدی این نشست به پرسش و پاسخ‌ اختصاص یافت.

پاسخ دبیر جشنواره به فضاسازی‌ها

آذرپندار درباره فضاسازی‌ها علیه جشنواره و حضور برخی افراد در هیات انتخاب و به عنوان دست اندرکار جشنواره گفت: برای برخی رسانه‌ها ناراحتم، چون زمانی محترم تر بودند و به نظرم رسانه نباید حیثیت خود را برای مسایل شخصی فدا کند. افتخار ما در انجمن این است که در هر اتاق انجمن یک فیلمساز و عکاس حرفه‌ای داریم. آیا وقتی این ظرفیت هست، باید مانع حضور آنها در عرصه فیلمسازی شویم؟! در دوره‌های اخیر جریان فیلمسازی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و تولید بیشتر شده است. افرادی که در داخل انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم تولید می‌کنند اصلا فیلم‌شان تولید انجمن نیست و در جای دیگر تولید کرده‌اند. زمانی که من آمدم در جشنواره هیات مشاوران داشتیم، ما هیأت انتخاب آوردیم تا شائبه‌ها حل شود. مگر می‌شود من فشاری برای بودن یک فیلم بیاورم و صدای کسی درنیاید؟! آیا در جشنواره رشد و جشنواره فیلم فجر هم من تصمیم گرفتم تا فیلم «مدیر مدرسه» انتخاب شود؟!

وی افزود: مگر مدیر مدرسه چه جایزه‌ای از جشنواره فیلم کوتاه تهران گرفته است؟! این فیلم فقط یک جایزه گرفته است. من فکر می‌کنم اگر کسی با من رفیق بوده است، نباید از فیلمسازی محروم شود و اگر کسی با من دشمنی دارد نباید حیثیت رسانه خود را ببرد. وی خطاب به اصحاب رسانه گفت: شما بهترین قاضی هستید فیلم‌ها را می‌بینید و متوجه می‌شوید اما بهترین گواه این ماجرا این است که به هیات انتخاب زنگ بزنید و روال کار را بپرسید. خواهش می‌کنم درباره میزان دخالت دبیر در این سه سال ورود و پیگیری کنید. سه سال است که وقتی فیلم‌ها را اعلام می‌کنیم، کمترین انتقاد و اعتراض را به ممیزی و انتخاب داریم. اگر اعتراضی باشد حتما صدایش درمی‌آید.  به جهت تعداد بالای آثار متقاضی قطعا تعدادی زیادی فیلم پشت در می‌مانند که البته ناراحت کننده است همه دوستان حساس هستند و اگر شائبه ای باشد حتما آن را رسانه‌ای می‌کنند. در حالی که در سال‌های گذشته ۲۰ فیلم داشتیم که دچار مشکلات گوناگون شده بودند.

آذرپندار درباره سهم استان‌ها گفت: در بخش داستانی فیلم‌های استان‌ها افزایش پیدا کرده است اما در بخش پویانمایی و بخش مستند کاهش فیلم داشتیم چون تولیدکننده گسترده پویانمایی نیستیم، این کاهش رخ داده است اما در پویانمایی به نظرم یک زنگ خطر به صدا درآمده است. میانگین آمار جشنواره را این دو بخش به ویژه آثار پویانمایی به هم ریخته است. حتما سعی می‌کنیم سهم خود را افزایش بدهیم.

دبیر جشنواره افزود: با این حال بخش پویانمایی امسال جشنواره بسیار باکیفیت است. اگر نیم نگاهی به این بخش داشته باشید، با فیلم‌های خوب مواجه خواهید شد.

دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره رزرو بلیت هم گفت: بچه‌های رسانه همیشه همراهی خوبی با ما داشتند و از همه شما ممنونم. اما بحث نظم را همیشه مدنظر داریم. میزان استقبال اژ جشنواره در ادامه نشان خواهد داد که آیا ما می‌توانیم ظرفیت جداگانه ای را در جشنواره برای خبرنگاران داشته باشیم یا نه. این البته نشان از بی‌وفایی ما نیست که تنها با رزرو کردن بلیت می‌توانید به تماشای فیلم‌ها بنشینید. تقریبا تمام سالن‌های پردیس سینمایی ملت در ایام برگزاری درگیر نمایش فیلم می‌شوند.

پوستری هماهنگ با شعار جشنواره

وی درباره پوستر جشنواره چهل و یکم نیز توضیح داد: بر مبنای همان شعار خیال انگیزی و چند نکته آسیب‌شناسانه، این پوستر طراحی شد. ما سعی کردیم عناصر خیال انگیز در پوستر نمود داشته باشد ضمن اینکه ایرانی بودن پوستر برای ما اهمیت داشت. دانیال رحیمی کاشانی که حالا سه دوره است پوستر را طراحی می‌کند، تلاش کرد از مینیاتور بهره بگیرد. رنگارنگی و تنوع برای ما اهمیت داشت. مثلا در همه باکس‌ها حداقل یک فیلم فانتزی، کمدی، ملودرام و... حضور دارد. خواستیم این موضوع در پوستر هم هویدا باشد.

اکران ۱۱ فیلم ساخته شده با هوش مصنوعی در چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

آذرپندار درباره حضور فیلمسازان بین‌الملل در جشنواره نیز گفت: اگر شرایط پروازها دچار خلل نشود، آن‌ها به جشنواره می‌آیند. 

دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران مطرح کرد: ۳۰ درصد فیلم‌های پذیرفته شده در جشنواره محصول انجمن سینمای جوانان ایران است البته این عدد هر ساله تکرار می‌شود. انجمن امسال ۳۰۱ فیلم در جشنواره و نهایتا حضور ۳۰ درصدی در جشنواره دارد. برای ما در بخش انتخاب هیچ تفاوتی نمی‌کند که فیلم متعلق به جایی هست یا نه. خیلی از فیلم‌های انجمن نیز شرایط‌شان اینچنین است که انجمن بخشی از هزینه ساخت‌شان را تقبل کرده است. انجمن نهایتا ۲۵۰ میلیون پول بابت ساخت می‌دهد و فیلمساز بقیه را باید از جای دیگر جور کند امسال فیلمی در بخش مسابقه داریم که ۱۵ میلیون بابتش پول داده‌ایم اما با همین مبلغ ساخته شده است.

مهدی آذرپندار درباره «شاخه زیتون» بخش ویژه جشنواره فیلم کوتاه تهران برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین گفت: ما بخش ویژه شاخه زیتون را در دوره چهل و یکم خواهیم داشت که سال گذشته هم این بخش را داشتیم چون طوفان الاقصی به جشنواره نزدیک بود. امسال برای اولین بار در بخش بین‌الملل فیلم پروگرم‌ کرده‌ایم‌. در سفرهایی که به جشنواره‌های خارجی داشتیم یک سری از فیلم‌ها پروگرم‌ شد. مثلاً فیلم برتر کلرمون درباره فلسطین است و آن را به جشنواره آورده‌ایم. فیلمی که جایزه ویژه ساندنس را گرفته، در بخش "شاخه زیتون" وجود دارد. فیلم‌ها را ببینید و متوجه شوید دنیا درباره فلسطین فیلم می‌سازند و کیفیت فیلم‌های ما در این حوزه پایین تر از جاهای دیگر است.  دو فیلم درباره فلسطین در جشنواره داریم. شش فیلم درباره قهرمانان ملی مثل شهید فخری زاده، شهید جهان آرا، شهید حاج قاسم سلیمانی و... داریم. درباره عباس کیارستمی و فروغ فرخزاد هم فیلم داریم. هفت فیلم دفاع مقدسی هم حضور خواهند داشت. فکر می‌کنم اتفاق ویژه‌ای است که در میانه جنایات رژیم صهیونسیتی فیلم‌های مرتبط با این موضوع در جشنواره نمایش داده می‌شوند. به نظرم این‌ها فیلم‌های خوبی هستند ‌و توصیه می‌کنم تماشایشان کنید.

دبیر این رویداد درباره بودجه جشنواره نیز گفت: امسال سازمان سینمایی چیزی در حدود  ۱۲ و ۱۳ میلیارد تومان برای جشنواره در نظر گرفته است البته حامیان مالی کوچک و بزرگی هم داریم. این را هم باید بگویم ما سال مالی سختی هم داشتیم، چون دولت‌ها تغییر کردند و در چنین مواقعی شرایط مالی سخت‌تر می‌شود.

آذرپندار درباره بخش کتاب و سینما گفت:  تعداد زیادی فیلم به ناچار و به دلیل محدودیت تعداد از جشنواره بیرون ماندند. ما اصلا جشنواره منطقه‌ای را برای همین برگزار می‌کنیم که فیلم‌ها مجال دیده شدن پیدا کنند‌. در جشنواره امسال بخش "کتاب و سینما" را داریم که بخش پرطرفداری است در این بخش ۲۴ فیلم نمایش داده می‌شوند. ما فیلم‌های اقتباس شده از کتاب حتی اقتباس شده از فیلم داریم. این بخش رقابتی است و همین جا از خانه کتاب که باعث رقابتی شدن این بخش شد، تشکر می‌کنم. بخش استعداد نو را هم داریم که مربوط به فیلم‌های اول دوستان فیلمساز است‌.

تعامل جشنواره با ایسفا

مهدی آذرپندار درباره تعامل با انجمن فیلم کوتاه ایران(ایسفا) گفت: ما امسال هم برای دوستان دعوتنامه فرستادیم و همه دعوت هستند اینکه در چه سطحی در جشنواره حضور خواهند داشت به تصمیم هیات مدیره ایسفا بستگی دارد. در این سه سال هرگز از فرستادن دعوتنامه رسمی و صدور کارت دریغ نکردیم. همیشه از طرف ما باب تعامل باز بوده است. تا الان نکته‌ای از آن‌ها به ما منتقل نشده است. منظورم البته هیات مدیره ایسفا است وگرنه خیلی از دوستان ایسفا اصلا در جشنواره فیلم دارند. در بخش رای گیری مردمی هم کانون دانش آموختگان این کار را انجام خواهند داد. چهار نفر هم از میان فیلمسازان به عنوان ناظر حضور خواهند داشت. 

وی درباره نشست‌های نقد و بررسی آثار نیز گفت: باید بگویم امسال یک سالن ویژه (سالن ۴) به نشست‌های نقد و بررسی آثار اختصاص دارد و همه فیلم‌های بخش ملی با حضور چهار منتقد ثابت نقد و بررسی می شوند. سعید قطبی زاده آثار داستانی، مهرداد فراهانی آثار مستند، بابک نکویی آثار پویانمایی و رامتین شهبازی هم آثار تجربی را نقد می‌کنند. سعید هاشم زاده هم مجری ثابت است. 

اکران ۱۱ فیلم ساخته شده با هوش مصنوعی در چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

آذرپندار با اشاره به دیدار صمیمانه خود با فیلمسازان که امسال برای اولین بار رخ داد، گفت: دیدار خیلی خوبی بود. جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره‌ وسیعی است و نیاز داشتیم درباره مسایل مختلف جلسه‌ای با فیلمسازان داشته باشیم.

دبیر این رویداد درباره اضافه شدن بخش هوش مصنوعی و رقابتی بودن آن عنوان کرد: در بخش هوش مصنوعی فیلم‌ها با فناوری خاصی ساخته شده  است اما برای تماشای آنها نیاز به تشریفات خاصی نیست. دو باکس فیلم هوش مصنوعی خواهیم داشت. این بخش هیات داوران جداگانه دارد حتی برای انتخاب آن‌ها، عضو خارجی داشتیم. در بخش واقعیت مجازی اما باید فیلم‌ها با عینک‌های جداگانه دیده شوند که درباره آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد. فکر می‌کنیم این بخش جزو ویژگی‌های منحصربفرد جشنواره است. هر دو بخش هم جایزه خواهند داشت.

آذرپندار در پایان خاطر نشان کرد: درباره موضوعاتی مانند اتفاقات ۱۴۰۱ منعی برای پرداختن نداریم. اینطور هم نیست که استقبال زیادی در این حوزه شده باشد. ترجیح فیلمسازان هم این نیست که درباره موضوعات مناقشه‌برانگیز فیلم بسازند. ما تلاش می‌کنیم درباره موضوعات سیاسی فضای بازی را داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب