دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

جراحی‌های کم تهاجمی راهی برای کاهش درد

جراحی‌های کم تهاجمی راهی برای کاهش درد
متخصص فلوشیپ لاپاراسکوپی و آی‌وی‌اف گفت: جراحی‌های کم تهاجمی به کمک مشکلات ناباروری و زنان آمده تا با درد و زمان کمتر درمان شوند.
کد خبر : 935774

شهلا چایچیان متخصص جراحی‌های کم تهاجمی و استاد زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در گفت‌وگو اختصاصی با خبرنگار آنا؛ در مورد جراحی‌های کم تهاجمی در حوزه زنان گفت: درگذشته برای انجام هر عمل جراحی پزشکان مجبور بودن شکم یا قفسه سینه را باز کنند و عمل جراحی انجام دهند حتی مجبور بودند استخوان‌های قفسه سینه را بشکافند اما حالا با ایجاد یک برش‌های ریز دوربین و تجهیزات وارد محوطه‌های شکم و حتی زانو یا قفسه سینه شده و عمل‌ها با این روش انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه همان‌طور که مشخص است هم درد، هم ازنظر عدم ایجاد چسبندگی وهم ازنظر زیبایی این روش عمل برای بیمار بسیار بهتر است ادامه داد: هیستروسکوپی هم یکی از این روش‌هایی است که بسیار بی‌خطرتر و روش کم تهاجم‌تر از عمل‌های جراحی است چون در هیستروسکوپی که برای بانوان انجام می‌شود، ضایعاتی که در داخل رحم وجود دارد بدون عمل جراحی شناسایی و درمان می‌شود.

او با اشاره شایع بودن مشکلات فیبر در بانوان تأکید کرد: بسیاری از بانوان با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند و یکی از عوامل نازایی در خانم‌ها به شمار می‌رود پولیپ داخل رحم سبب خونریزی‌های بیش‌ازحد و کم‌خونی در زنان شده و می‌تواند باعث نازایی شود. در حال حاضر این روش عمل برایان‌ها بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد این مشکل برای خانمی که فیبروم‌های داخل رحمی دارد، خانم‌هایی که مشکل چسبندگی داخل رحم داشته و در اثر کورتاژ‌ و یا زایمان‌های قبلی دچار عفونت شده‌اند به کار می‌رود.

چایچیان خاطرنشان کرد: پیش از دوره هیستروسکوپی باید شکم مریض باز و رحم بیمار بررسی و ضایعات از آن خارج می‌شد ر صورتی که در حال حاضر مریض با دو ساعت بستری شدن در بیمارستان این اعمال جراحی برایش انجام می‌شود بسیاری از عمل‌های نازایی نیز با همین روش انجام‌شده و مشکلاتی که بعد از عمل سزارین برای بیمار ایجاد می‌شود با این روش درمان می‌شود.

او به کنگره زنان و مامایی ایران اشاره‌کرده و افزود: این کنگره عموم است که تمام شاخه‌های رشته زنان را در برمی‌گیرد رشته زنان ۵ تا فلوشیپ دارد. جراحی کم تهاجمی، پیناتولوژی، سرطان، نازایی و درنهایت هم کف لگن است

این فوق تخصص توضیح داد این کنگره هر دو سال یک‌بار در توسط دانشگاه تهران در مهرماه برگزار می‌شود.
به اعتقاد او نتیجه این کنگره‌ها تبادل علم و ایجاد ارتباطات بین متخصصین زنان است که درنهایت فایده آن به بیماران که بانوان ایرانی هستند می‌رسد

چایچیان به کنگره سالانه جراحی‌های کم تهاجمی و آندومتریوز نیز اشاره کرد و گفت: این همایش نیز در تاریخ ۳ تا ۵ بهمن در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود و در آن کنگره هم مباحث کم تهاجمی در تمام این فلوشیپ‌هایی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب