دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1403 - 14:00
به مناسب روز جهانی آرتروز؛

آیا مشکلات اسکلتی عضلانی به سراغ جوانان هم می‌رود؟

آیا مشکلات اسکلتی عضلانی به سراغ جوانان هم می‌رود؟
رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: احتمال بروز بیماری آرتروز با افزایش سن بیشتر است به عبارت دیگر هر چه سن بیشتر باشد امکان بروز آرتروز نیز افزایش پیدا می‌کند.
کد خبر : 935685

به گزارش خبرنگار آنا؛ زندگی انسان به گونه‌ای تغییر یافته است که امروزه شاهد بسیاری از بیماری‌ها در گروه‌های سنی مختلف هستیم. تا یکی دو دهه گذشته معمولاً افراد مُسن از کمر درد و پا درد رنج می‌کشیدند؛ اما اکنون شاهد گلایه جوانان از پا درد و کمر درد شدید هستیم.

یکی از دلایلی که می‌تواند موجب کمر درد یا زانو در در افراد باشد، آرتروز است. اما باید بررسی کرد که آیا آرتروز به سراغ جوانان نیز می‌رود؟ در این گزارش به سراغ رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران رفته و در رابطه با بیماری آرتروز گفت‌وگو کرده‌ایم.

 

آیا مشکلات اسکلتی عضلانی به سراغ جوانان هم می‌رود؟

 

آرتروز شایع ترین مشکل اسکلتی عضلانی

ایرج عبداللهی رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: آرتروز یکی از شایع‌ترین مشکلات اسکلتی عضلانی است که در مفاصل مختلف رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: آرتروز بیشتر در زانو و ستون فقرات دیده می‌شود به طوری که آرتروز زانو و کمر شایع‌تر از مفاصل دیگر است. معمولاً با افزایش سن و در اثر فشار‌هایی که در طور زندگی به غضروف مفصلی وارد می‌شود ضخامت این غضروف کمتر می‌شود در اصطلاح به این کم شدن ضخامت غضروف مفصلی آرتروز می‌گویند.

آیا جوانان هم مبتلا به بیماری آرتروز می‌شوند؟

استاد دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت افزود: آرتروز به مرور زمان درد، محدودیت در حرکت و همچنین محدودیت در انجام کار‌های روزمره را به همراه دارد. احتمال بروز بیماری آرتروز با افزایش سن بیشتر است به عبارت دیگر هر چه سن بیشتر باشد امکان بروز آرتروز نیز افزایش پیدا می‌کند. البته برخی افراد به دلیل سابقه فامیلی و ژنتیکی ممکن است در سنین کمتر نیز شاهد بروز آرتروز باشند. در حالت کلی سن ایجاد بیماری آرتروز بالای ۴۰ سال است و کمتر  شاهد ابتلا جوانان هستیم. در تعریفی دیگر می‌توان گفت که آرتروز بیماری دوره میانسالی و سالمندی است.

عبداللهی به نشانه‌های وجود آرتروز در افراد اشاره کرد و گفت: اولین علائم ایجاد درد است یعنی فرد هنگام نشستن، بالا و پایین رفتن از پله و پیاده روی، احساس درد می‌کند. نشانه بعدی ایجاد تورم در مفصل است. علاوه بر آن اگر آرتروز پیشرفت کرده باشد فرد در انجام فعالیت‌های روزمره با مشکلات فراوانی مواجه خواهد بود به عنوان مثال فرد به دلیل وجود آرتروز شدید زانو دیگر نمی‌تواند راه برود و مجبور است مسافت‌های کمتری را پیاده راه برود. پس می‌توان نتیجه گرفت اولین علائم و نشانه‌ها درد، تورم در مفصل و محدودیت حرکت است.

 

آیا مشکلات اسکلتی عضلانی به سراغ جوانان هم می‌رود؟

 

بررسی درمان آرتروز خفیف

وی به بررسی راه‌های درمان پرداخت و بیان کرد: معمولا برای تشخیص آرتروز رادیوتراپی انجام می‌شود. آرتروز سه نوع خفیف، متوسط و شدید دارد که درمان آن با توجه به نوع آن متفاوت است. در آرتروز‌های خفیف که معمولاً در مراحل اولیه شروع آرتروز است، درمان‌ها راحت‌تر هستند و با استراحت، طولانی ناایستادن، طولانی مدت پیاده روی نکردن، کنترل کردن وزن و استفاده از کمپرس سرد و گرم می‌توان جلوی پیشرفت آن را گرفت.

بررسی درمان آرتروز متوسط

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه داد: برای درمان آرتروز متوسط که در واقع گرید ۲ است، در مرحله اول فیزیوتراپی توصیه می‌شود. برای برخی افراد ممکن است این دوره فیزیوتراپی چند بار در سال تکرار شود. همچنین انجام تمرینات مناسب در منزل، رعایت برخی نکات مانند این که کسانی که دچار بیماری آرتروز هستند نباید ۲ زانو بشینند یا از پله بالا و پایین نروند یا هنگام خواندن نماز پا‌ها را دراز کنند یا پشت میز نماز بخوانند. از سرویس فرنگی استفاده کنند. رعایت همه این توصیه‌ها برای افرادی که دچار آرتروز متوسط هستند بسیار تاثیر گذار است. برای افرادی که درد و التهاب شدیدی دارند تزریق داخل مفصل می‌تواند برای چند ماه درد را کاهش دهد. برای درمان آرتروز در نوع خفیف و متوسط از دارو‌های ضد التهاب، آب درمانی و در نهایت تزریق استفاده می‌شود.

تزریق ژل حتما باید توسط پزشک متخصص انجام شود

بررسی درمان آرتروز شدید

عبداللهی به درمان نوع شدید آرتروز اشاره کرد و گفت: اگر علائم بالینی بیمار خیلی شدید نباشد و سن بیمار کمتر از ۶۰ باشد از درمان‌های غیر تهاجمی مانند استخر و فیزیوتراپی استفاده می‌شود. اما اگر شدت آرتروز شدید باشد و همچنین سن بیمار بیشتر از ۶۰ سال باشد به عنوان آخرین راه درمان از تعویض مفصل یا پروتز مفصل در زانو که می‌تواند زاویه حرکتی راه بهتر کند استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب