دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاهش آمار مرگ مادران با تلاش متخصصان زنان در ایران

کاهش آمار مرگ مادران با تلاش متخصصان زنان در ایران
فلوشیپ طب مادر و جنین (پریناتولوژی) گفت: ایران جزو ۶ کشور برتر دنیا در کاهش آمار مرگ و میر مادران در زمان  زایمان و ۴۲ روز بعد از آن است.  
کد خبر : 935668

به گزارش خبرنگار آنا، سودابه کاظمی رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان در خصوص بحث نازایی در سالهای اخیر گفت: در سالهای گذشته  عوامل تشویقی برای فرزند آوری در نظر گرفته شده و با توجه به برنامه‌هایی اجرا شده تا حدی این طرح موفق عمل کرد. 

وی با اشاره به اینکه فرزند آوری بیشتر در خانم هایی دیده می‌شود که دارای دو یا سه فرزند هستند ، یعنی خانم های بالای  سی سال، گفت: متاسفانه بحث فرزندآوری در زوج‌های جوان  موفق نبوده  چرا که این موضوع بیشتر از اینکه یک بحث مرتبط با سلامت باشد یک بحث اجتماعی و اقتصادی است و باید برای این موضوع برنامه ریزی های دقیقی انجام شود.  

وی معتقد است که بسیاری از زوج های جوان تمایل به فرزندآوری دارند، اما به دلیل مشکلات اقتصادی از فرزند آوری در سنین مناسب خودداری می کنند و همین تعویق فرزند آوری می تواند مشکلاتی برای بارداری در سنین بالاتر ایجاد می کند. در زوج های جوان که تمایل به فرزندآوری داشته و مشکلات اقتصادی مانع از آن می شود شناسایی و حمایت شوند. البته این حمایت ها باید ادامه دار و دائم باشد و موقتی و مقطعی نباشد .

فلوشیپ طب مادر و جنین (پریناتولوژی) به بحث مرگ مادران در زمان بارداری و پس از آن اشاره کرده و گفت: نکته دیگر اینکه شاخص سلامت کشوری در دست متخصصان زنان و زایمان است. به این معنا که سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای رتبه بندی کشورها در حوزه سلامت به آمار مرگ مادران توجه ویژه دارد و مرگ هر مادر باردار از ابتدای بارداری تا ۴۲ روز پس از زایمان رصد می شود و در کمیسیون های تخصصی وزارتخانه مورد بررسی قرار می گیرد، درحالی که دیگر موارد مرگ و میر بیمارستان ها این روند را طی نمی کند. بنابراین وقتی این شاخص مطرح می شود، برنامه ها و تلاش های متخصصان حوزه زنان و زایمان اهمیت بیشتری پیدا می کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اکنون ایران جزو 6 کشور نخستی است که توانسته است آمار مرگ و میر مادران را تا حد قابل توجهی آن هم فراتر از حد انتظار سازمان جهانی بهداشت کاهش دهد به‌گونه ای که طی سال های اخیر میزان مرگ و میر نوزادان و مادران باردار حین زایمان، بسیار کاهش یافته و این یکی از افتخارات متخصصان زنان و زایمان کشور است و در واقع  شیب خیلی تند مرگ مادر در کشور بسیار کم شده است  در واقع در حال حاضر شاخص مرگ مادران  در کشور ما ۲۲ در صد هزار است.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب