دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1403 - 11:56
با تلاش دانشجویان دانشگاه آزاد تحقق یافت؛

کاهش مصرف انرژی و ترویج فناوری‌های پاک؛ کلکتور هوای خورشیدی ساخته شد

کاهش مصرف انرژی و ترویج فناوری‌های پاک؛ کلکتور هوای خورشیدی ساخته شد
دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ساخت دستگاه کلکتور هوای خورشیدی تحقیقاتی شدند که می‌تواند برای کاربرد‌های مختلفی مانند گرمایش فضا، خشک‌کردن محصولات و حتی در برخی از فرآیند‌های صنعتی استفاده شود.
کد خبر : 935639

خبرگزاری آنا؛ دستگاه کلکتور هوای خورشیدی تحقیقاتی توسط یکی از اعضای هیئت‌علمی و دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود طراحی و ساخته شد.

قباد شفیعی‌ثابت از اعضای هیئت‌علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره ساخت دستگاه کلکتور هوای خورشیدی تحقیقاتی اظهار کرد: این دستگاه سیستم انرژی تجدیدپذیر بوده که برای بهره‌برداری از انرژی خورشید به‌منظور گرم کردن هوا طراحی شده است. این هوای گرم می‌تواند برای کاربرد‌های مختلفی مانند گرمایش فضا، خشک‌کردن محصولات و حتی در برخی از فرآیند‌های صنعتی استفاده شود.

وی افزود: این سیستم با جذب تابش خورشید از طریق یک کلکتور که معمولاً شامل سطحی تیره‌رنگ و پوشش شفاف است، کار می‌کند. هنگامی‌که پرتو‌های خورشید از این پوشش شفاف عبور می‌کنند، سطح جاذب حرارت را به دام انداخته و هوا در کلکتور گرم می‌شود. سپس هوای گرم به‌صورت فعال (Active) یا غیرفعال (Passive) به مکان موردنیاز انتقال می‌یابد.

عضو هیئت‌علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود گفت: گرمایش خورشیدی آب این دستگاه‌ها به لوله‌کشی پیچیده یا محلول‌های ضدیخ نیاز ندارند که باعث سهولت نصب و نگهداری آنها می‌شود. علاوه بر این کلکتور‌های هوای خورشیدی به‌عنوان جایگزینی دوستدار محیط‌زیست برای روش‌های گرمایشی مرسوم عمل می‌کنند که باعث کاهش نیاز به سوخت‌های فسیلی و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای می‌شوند.

صرفه‌جویی در انرژی و حفظ منابع طبیعی

شفیعی‌ثابت اضافه کرد: این سیستم‌ها به‌طور گسترده در منازل، ساختمان‌های تجاری و کشاورزی به‌ویژه در مناطقی که دارای نور خورشید فراوان هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به افزایش اهمیت انرژی خورشیدی در حرکت جهانی به سمت استفاده از انرژی‌های پایدار، کلکتور‌های هوای خورشیدی نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی و ترویج فناوری‌های پاک ایفا می‌کنند.

وی درباره دیگر مشخصات این دستگاه بیان کرد: صرفه‌جویی در انرژی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های این دستگاه بوده به‌ دلیل اینکه کلکتور‌های خورشیدی هوا از انرژی خورشید استفاده کرده و وابستگی به منابع سوخت فسیلی را کاهش می‌دهند باعث کاهش هزینه‌های انرژی و حفظ منابع طبیعی می‌شوند و از طرفی ازآنجایی‌که این سیستم‌ها بدون تولید گاز‌های گلخانه‌ای کار می‌کنند تأثیرات زیست‌محیطی بسیار کمتری دارند.

ساخت کلکتور هوای خورشیدی تحقیقاتی در دانشگاه آزاد شاهرود

 

عضو هیئت‌علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود با بیان اینکه کلکتور‌های خورشیدی هوا قطعات متحرک کمی دارند و نیاز به تعمیرات و نگهداری کمتری دارند، مطرح کرد: در فصل‌های سرد سال این سیستم‌ها به‌عنوان منبع کم‌هزینه برای تأمین گرما در منازل و فضا‌های تجاری استفاده شده و برای گرم کردن منازل، دفاتر و ساختمان‌های صنعتی در فصول سرد و نیز برای خشک‌کردن محصولات کشاورزی مانند میوه‌ها و غلات با استفاده از هوای گرم تولیدشده و در فرآیند‌های صنعتی که نیاز به هوای گرم دارند استفاده می‌شوند.

شفیعی‌ثابت توضیح داد: دستگاه کلکتور خورشیدی ساخته‌شده دارای ابعاد ۲۲۰ در ۹۰ سانتی‌متر مربع بوده که فاصله شیشه تا جاذب آن ۱۲ سانتی‌متر است. این کار ادامه تحقیق تز دکترای یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود بوده  و اکنون رضا خطیری دانشجوی دکتری و سید سجاد موسوی شاهرودی دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک این واحد دانشگاهی در حال انجام ادامه تحقیقات و آزمایش تست این دستگاه هستند و با استفاده از روش انفعالی تاکنون توانسته‌اند دمای خروجی تا ۵۴ درجه سانتی‌گراد افزایش را نسبت به دمای ورودی داشته باشند.

وی بیان کرد: دستگاه آزمایش فعلی نسبت به دستگاه قبلی با اصلاحات جزئی و ابعاد بزرگ‌تر برای کاربرد صنعتی توسط این‌جانب طراحی و ساخته‌شده و در مطالعه کنون سعی شده که با استفاده از «بفل طولی» که باد می‌تواند گرما را از جاذب بگیرد از دو متر و ۲۰ سانتی‌متر به حدود ۱۰ متر برساند و در ادامه با استفاده از روش‌های انفعالی افزایش انتقال حرارت «عدد ناسلت» بهره‌وری کلکتور را افزایش دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب