دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سید علی: VAR دو اشتباه بزرگ داور استرالیایی را تصحیح کرد/ برگرداندن پنالتی ایران طبق قواعد جدید بود

سید علی: VAR دو اشتباه بزرگ داور استرالیایی را تصحیح کرد  برگرداندن پنالتی ایران طبق قواعد جدید بود
داور بین‌المللی سابق ایران گفت: داور استرالیایی دو اشتباه خود را با VAR اصلاح کرد اگرچه به ضرر تیم ملی کشورمان شد.
کد خبر : 935557

سید مهدی سید علی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، در واکنش به انتقاداتی که به قضاوت شان ایوانز داور استرالیایی بازی ازبکستان و ایران در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ وارد شد، اظهار کرد: این بازی با سیستم کمک داور ویدئویی VAR برگزار می‌شد. یکی از موضوعاتی که VAR به ان ورود می‌کند کارت قرمز مستقیم است. حردانی مرتکب خطای شدید شد و با کف استوک به بالاتر از مچ پای بازیکن ازبکستان ضربه زد، به بخشی از پا که توسط استوک حفاظت نمی‌شود، داور که صحنه را ندیده بود و اصلاً خطا نگرفته بود، پس از بازبینی صحنه به درستی از کارت قرمز خود استفاده کرد.  

وی ادامه داد: فلسفه استفاده از VAR رفع اشتباهات تأثیرگذار داوران است. برای همین داور استرالیایی وقتی صحنه را بازبینی کرد پی به اشتباه بزرگ خود برد و تصمیم خود را تصحیح داد که منجر به اخراج بازیکن تیم ملی ایران شد. در مورد پنالتی که در ابتدا اعلام و پس از بازبینی صحنه رد شد، اصلاحیه‌ای فیفا در سال ۲۰۲۴ برای داوران ارسال کرده که بر اساس آن توپی که به صورت غیرمنتظره از زمین توسط بازیکن حریف یا خودی کمانه کند و حتی به دستی که باز است و فضا اشغال کرده برخورد کند دیگر هند نیست. داور ابتدا اشتباه کرد و بر مبنای قوانین قبلی اعلام پنالتی برای ایران کرد. پس از بازبینی صحنه و مشورت با داوران اتاق VAR به درستی تصمیم اشتباه خود را تغییر داد و پنالتی اعلام شده را برگرداند. در واقع داور دو اشتباه خود را با VAR اصلاح کرد اگرچه به ضرر تیم ملی کشورمان شد.  

داور بین‌المللی سابق ایران در مورد اینکه داور استرالیایی چه نمره‌ای بابت قضاوت در بازی ازبکستان و ایران می‌گیرد، گفت: داوران در بازی‌هایی که با VAR برگزار می‌شوند دو نمره می‌گیرند. یک نمره بابت قضاوت بازی و دومی هم بابت قضاوتی که با VAR دارد. این داور دو اشتباه تأثیرگذار داشت که در نمره اول او تأثیر دارد ولی هر دو تصمیم وی با VAR درست بود که آن هم تأثیر خود را دارد. در واقع VAR کمک کرد تا حقی از تیمی تضییع نشود. آنالیز ناظر بازی از قضاوت این بازی اهمیت زیادی در ادامه قضاوت این داور دارد ولی به صورت کلی فیفا عملکرد داوران را در مرحله انتخابی با دقت پیگیری می‌کند و زیر نظر دارد، قطعاً عملکرد آنها در حضور یا عدم حضورشان در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی تأثیر مستقیم دارد.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب