دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1403 - 15:37

دلایل عمده خودکشی و روش‌های پیشگیری از آن

دلایل عمده خودکشی و روش‌های پیشگیری از آن
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی دلایل عمده خودکشی و روش‌های پیشگیری از آن را تشریح کرد.
کد خبر : 935419

به گزارش خبرنگار آنا، مریم زرنقاش عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در کارگاه آموزشی تخصصی آسیب‌های روانی(شناسایی عوامل منجر به خودکشی) که در این واحد دانشگاهی برگزار شد به بیان آسیب‌های روانی و دلایل عمده خودکشی و راه‌های شناسایی عوامل آن پرداخت و اظهار کرد: مهم‌ترین دلایل خودکشی شامل اختلالات روانپزشکی، ژنتیک، سوءمصرف مواد و موقعیت‌های خانوادگی و اجتماعی است و دسترسی به سلاح و سایر روش‌های خودکشی در برخی کشور‌ها نیز خطر خودکشی را افزایش می‌دهد.

وی افزود: اختلالات روانی یکی از دلایل اصلی خودکشی‌ها است که اختلالات روانی با بیشترین شیوع خطر خودکشی مرتبط با آنها شامل اختلال افسردگی اساسی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، اختلالات شخصیت، اختلال استرس پس از سانحه و اختلالات خوردن می‌شود. افرادی که از اختلال افسردگی اساسی و اختلال دوقطبی رنج می‌برند در بالاترین میزان خطر خودکشی قرار دارند و خطر خودکشی در این افراد ۲۰ برابر بوده که در رتبه دوم سوءمصرف مواد و الکل به‌عنوان عامل خطر برای خودکشی قرار دارد. مصرف هروئین و کوکائین نیز عامل خطر رایج برای خودکشی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت با اشاره به راه‌های پیشگیری از خودکشی گفت: جلوگیری از خودکشی اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل ۱۰ سپتامبر روز جهانی پیشگیری از خودکشی نامگذاری شده است. یکی از رایج‌ترین روش‌های پیشگیری از خودکشی روان‌درمانی بوده و درمان‌ها علاوه بر پیشگیری از افکار و اعمال خودکشی با توجه به شرایط زمینه‌ای تجویز می‌شوند.

زرنقاش بیان کرد: خودکشی اتفاقی است که علاوه بر نابود شدن فرصت یک انسان برای زندگی، اثرات مخرب خود را بر بازماندگان شاید برای سال‌ها و گاهی برای همیشه خواهد گذاشت هر یک از ما باید آگاه باشیم که اگر خودمان یا عزیزمان هر یک از علائم مطرح‌شده در این کارگاه را داشت حتماً پیگیر ملاقات با متخصص باشیم تا جلوی فاجعه را بگیریم و جملاتی مانند دوست دارم بمیرم، هیچ‌کس حرفم را نمی‌فهمد و… را جدی بگیرید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب