دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1403 - 11:21
عضو دانشمندان 2 درصد برتر جهان در گفت‌وگو با آنا:

الگویی برای تکمیل زنجیره ارتباط دانشگاه و صنعت وجود ندارد/ استفاده دولت از ظرفیت دانشگاه آزاد در حل مشکلات

الگویی برای تکمیل زنجیره ارتباط دانشگاه و صنعت وجود ندارد  استفاده دولت از ظرفیت دانشگاه آزاد در حل مشکلات
عضو دانشمندان و پژوهشگران دو درصد برتر جهان با بیان اینکه الگوی مناسبی برای تکمیل زنجیره ارتباط بین دانشگاه و صنعت وجود ندارد، گفت: انتظار می‌رود دولتمردان جایگاه ویژه دانشگاه آزاد اسلامی را دریابند.
کد خبر : 935312

خبرگزاری آنا؛ به‌تازگی فهرست پژوهشگران پراستناد برتر جهان از سوی دانشگاه استنفورد منتشر شد که در این بین نام رضا علایی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل به عنوان یکی از دانشمندان و پژوهشگران دو درصد برتر جهان به چشم می‌خورد.

علایی که دارای مدرک دکترای تخصصی مهندسی سیستم‌های انرژی از دانشگاه علوم و تحقیقات با مرتبه استادیار است تا به امروز افتخاراتی ازجمله پژوهشگر شایسته تقدیر در گروه فنی مهندسی استان اردبیل، پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل، پژوهشگر نمونه در اولین و دومین همایش شهید چمران و سرآمد علمی دانشگاه آزاد اسلامی را در کارنامه علمی خود دارد.

دانشجویان بدون ترس ایده‌های خود را تکمیل و عملی کنند

وی که اکنون به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی فعالیت می‌کند، پاسخگوی سوالات خبرنگار آنا شد و خطاب به دانشجویان علاقه‌مند به پژوهش گفت: برای شروع هیچوقت دیر نیست و هیچکس محقق به دنیا نیامده است پس ترس را کنار بگذارید و ایده‌های خود را با کمک افراد متخصص، مطالعه تحقیقات مشابه و معتبر و یادگیری زیرساخت‌های لازم همچون کار با نرم افزار یا محیط آزمایشگاه تکمیل کرده و عملی کنید.

پاسخ این پژوهشگر موفق به این پرسش که موقعیت کنونی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل را چگونه می‌بینید و برای تداوم این پیشرفت‌ها چه پیشنهادی دارید؟ گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل با توجه به ظرفیت بالای نیروی انسانی متخصص در حوزه پژوهش و دیدگاه بالای مردم شریف استان در قبال پژوهشگر و حمایت مسئولان که انگیزه برای این قشر اشت، بین دانشگاه‌های آزاد اسلامی از دانشگاه‌های متوسط به بالاست که اگر امکانات لازم در اختیار محققان قرار بگیرد می‌تواند از استان‌های پیشرو باشد و با ارتباط دادن این محققان با صنعت و جامعه می‌توان رشد استان را در حوزه‌های مختلف شاهد بود.

الگویی برای تکمیل زنجیره ارتباط دانشگاه و صنعت وجود ندارد/ استفاده دولت از ظرفیت دانشگاه آزاد در حل مشکلات

پیشرفت یا عقب ماندگی یک کشور به تحقیق و توسعه وابسته است

علایی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه پیشرفت یا عقب ماندگی یک کشور به تحقیق و توسعه وابسته است پس باید این حوزه از اهمیت ویژه‌ای در تمام نهاد‌ها برخوردار باشد که متاسفانه امروزه شاهد این امر در نهاد‌های دولتی و غیردولتی نیستیم و طوری شده است که در برنامه ریزی بودجه‌ها کمترین بودجه به این قسمت اختصاص داده می‌شود درحالی‌که تولید علم و تفکر برای حال و آینده نقش بسزایی دارد.

عضو دانشمندان دو درصد برتر جهان یادآور شد: پژوهش مسمتر باعث شکوفایی کشور در تمام حوزه‌هاست و نباید از این امر مهم غافل شد. با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک نهاد غیردولتی بوده و ظرفیت عظیم علمی در اعضای هیئت علمی و دانشجویان در سطح بین المللی دارد، انتظار می‌رود، دولتمردان جایگاه ویژه این دانشگاه را دریابند و از این ظرفیت عظیم در حل مشکلات کشور استفاده کنند؛ چراکه نگاه و دیدگاه یکجانبه باعث عقب ماندگی خواهد بود.

وی درباره کتب، مقالات isi و isc نگارش شده خود گفت: دارای ۱۱۰ مقاله در انتشارات مختلف هستم که از این تعداد ۶۴ مقاله دارای نمایه معتبر ‌isi  و اسکوپوس است و موفق به تألیف و چاپ هشت جلد کتاب تحت انتشارات دانشگاه آزاد و جهاد دانشگاهی و دیگر انتشارات معتبر هستم.

انتظار می‌رود، دولتمردان جایگاه ویژه این دانشگاه را دریابند و از این ظرفیت عظیم در حل مشکلات کشور استفاده کنند؛ چراکه نگاه و دیدگاه یکجانبه باعث عقب ماندگی خواهد بود

تدوین 7 عنوان تحقیق در قالب طرح درون و برون سازمانی

علایی ادامه داد: در عرصه نگارش طرح‌های پژوهشی موفق به تدوین هفت عنوان تحقیق در قالب طرح درون سازمانی و برون سازمانی شده‌ام و با رویکرد تبدیل علم به ثروت موفق به اخذ مجوزات لازم به عنوان واحد فناور در زمینه ساخت سیستم انرژی خورشیدی از دانشگاه آزاد اسلامی شدم.

این پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که کدام مقالات شما پراستناد بوده‌اند؟ گفت: از مقالاتم بیش از ۵ مقاله دارای بالای ۵۰ استناد است که در سایت مجلات در قسمت مقالات پرببینده می‌توان مشاهده کرد.

مهم‌ترین ویژگی‌های یک مقاله

وی دلیل استناد پژوهشگران به مقالات خود را چنین بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک مقاله باید دارا باشد تا بتواند در حوزه علم و برای متخصصان جلب توجه کند، تازگی و بیان این نوآوری به زبان ساده، قابل فهم، قابل اطمینان و هدفمند است. انتخاب نوع مجله و انتشارات نیز سهم بسیار قابل توجهی در استناد قراردادن توسط نویسندگان دیگر است که باید محققان در نظر بگیرند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: برای اینکه محققی در لیست دو درصد دانشمندان برتر دنیا قرار بگیرید پارامتر‌های زیادی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که از این پارامتر‌ها می‌توان استنادات محقق در یکسال، خوداستنادی و تعداد مقالات منتشر شده در یک سال را ذکر کرد.

وی افزود: با توجه به موارد اشاره شده می‌توان گفت که صرفاً نگارش مقاله برای قرارگیری در این لیست کافی نبوده و کیفیت مقالات و استنادات بسیار حائز اهمیت است.

علایی برای عملی شدن مقالات خود ابراز علاقه کرد و گفت: اگر محققی به موضوع خاصی از تحقیقاتم علاقه داشته باشد می‌تواند به‌راحتی سیر تکامل تکنولوژی، ارزیابی و به‌کارگیری تحلیل‌های مختلف را در این حوزه خاص مشاهده کند که این کار در عملیاتی سازی و اجرایی کردن تحقیقاتم بسیار مفید و کارساز خواهد بود و هر پژوهشگری می‌تواند با این جانب به روش‌های مختلف مانند مجازی یا غیرمجازی در ارتباط باشد.

الگوی مناسبی برای تکمیل زنجیره ارتباط بین دانشگاه و صنعت وجود ندارد

وی ارتباط کنونی دانشگاه با صنعت را مؤثر ندانست و گفت: متاسفانه در این راستا الگوی مناسبی برای تکمیل زنجیره ارتباط بین دانشگاه و صنعت وجود ندارد و به جای اینکه صنعت نیاز‌های خود را در موضوعات مختلف در اختیار دانشگاه قرار دهد تا دانشگاه بتواند تحقیقات خود را در قالب‌های مختلف به سمت نیاز بکشد، بیشتر تحقیقات محققان از روی پیش فرض‌های خود محقق نشئت می‌گیرد که در دنیای فیزیکی امروزه با این تکنولوژی بعضی اوقات امکان پیاده سازی وجود ندارد؛ البته دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا کار‌های خوبی مانند راه‌اندازی دبیرخانه پایش را انجام داده است که در صورت استمرار می‌تواند موفقیت آمیز باشد.

الگویی برای تکمیل زنجیره ارتباط دانشگاه و صنعت وجود ندارد/ استفاده دولت از ظرفیت دانشگاه آزاد در حل مشکلات

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گرمی درباره راهنمایی و هدایت دانشجویان پژوهشگر گفت: تا امروز به عنوان استاد راهنما و مشاور سه دانشجوی دکترای تخصصی و با بیش از ۴۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های مختلف مانند انرژی، مکانیک و برق از دانشگاه‌های متفاوت کار کرده ام.

وی در پاسخ به این پرسش که خانواده چه نقشی در شکل گیری موفقیت هایش داشته است؟ گفت: محقق زمانی می‌تواند دست به تحقیق بزند که دارای آرامش ذهنی و فکری باشد تا بتواند ایده و افکار خود را روی کاغذ بیاورد به همین دلیل نقش خانواده در انگیزه دادن و تعیین هدف غیر قابل انکار است.

گفت‌وگو: هاشم پورزاهد

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب