دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

از ریز حباب‌های نانویی تا مغناطیسی کردن آب/ بهره‌گیری از هوش مصنوعی در شیلات

از ریز حباب‌های نانویی تا مغناطیسی کردن آب  بهره‌گیری از هوش مصنوعی در شیلات
مسئول گروه بهبود مدیریت مزارع و ترویج فناوری سازمان شیلات گفت: با توجه به روند افزایشی تنش‌های آبی در کشور و وابستگی آبزی پروری به منابع آبی برای جبران آسیب تنش‌های آبی به این صنعت بایستی به سوی بهره‌گیری از امکانات تکنولوژی‌های نوین و هوش مصنوعی حرکت کنیم.
کد خبر : 935264

سید بیژن سید علی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، در خصوص میزان ورود هوش مصنوعی و بهره گیری از پتانسیل هوشمند سازی در صنعت آبزی پروری گفت: در این خصوص ما همچنان در مرحله مطالعاتی قرار داریم و همچنان کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد و به طور قطع نمی‌توان گفت که هم اکنون مزرعه پرورش آبزی در کشور وجود دارد که تمام قسمت‌های توسط اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی کنترل می‌شود. البته شایان ذکر است که بخشی‌هایی از این صنعت به فناوری هوش مصنوعی مجهز شده اند، به عنوان مثال در حوزه ثبت و انتقال اطلاعات دما، غذا دهی و تغییرات اتفاق افتاده توانسته این از این فناوری استفاده کنیم و نرم افزاری از کنار هم قرار دادن این اطلاعات نتیجه گیری نماید؛ این امکان هم اکنون به صورت آزمایشی در حال بهره برداری است و امیدواریم بتونیم با توسعه این فناوری از تاثیر شگرف آن استفاده کنیم.

مسئول گروه بهبود مدیریت مزارع و ترویج فناوری در معاونت توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ادامه داد: باید به این موضوع توجه داشت که جلب اعتماد آبزی پروران برای سپردن اختیار به هوش مصنوعی بسیار سخت‌تر از کشاورزان است؛ چرا که آبزیان به محض ایجاد مشکلی در تغذیه و یا دمای آب آسیب می‌بینن و دچار تلفات سنگین می‌شوند و معمولا این آسیب غیر قابل جبران است، اما در کشاورزی چنین نیست. شایان ذکر است که با توجه به روند افزایشی تنش‌های آبی در کشور و وابستگی آبزی پروری به منابع آبی برای جبران آسیب تنش‌های آبی به این صنعت بایستی به سوی بهره گیری از امکانات تکنولوژی‌های نوین و هوش مصنوعی حرکت کنیم.

هوش مصنوعی در شیلات

علی خانی تاکید کرد: برای بالا بردن عملکرد واحد تولیدی بایستی بچه میگو و ماهی بیشتری در واحد استخر‌های تولید ریخته شود و این اتفاق علاوه بر آن که تغذیه مضاعفی را می‌طلبد، موجب می‌شود که ظرفیت‌های زیستی آب به شدت کاهش یابد و پس‌آب واحد‌های تولیدی نیز به شدت آلوده‌تر باشد. به همین دلیل سازمان شیلات فناوری‌هایی برای تصفیه فاضلاب و افزایش ظرفیت‌های زیستی آب شناسایی کرده و سعی بر توسعه آنها دارد.


استفاده فیلتر‌های پیشرفته در استخر‌های پرورشی

وی ادامه داد: عملکرد این فناوری در حوزه تصویه فاضلاب استخر‌های پرورشی به این گونه است که با استفاده فیلتر‌های پیشرفته و همچنین استفاده از فناوری مغناطیسی کردن آب برای ته نشین کردن لجن‌ها بتوانیم سطح آلایندگی را کاهش دهیم. همچنین با استفاده ریز حباب‌های نانویی می‌توان میزان اکسیژن آب را به شدت افزایش داده و قابلیت‌های زیستی آن را افزایش دهیم. در حوزه ایمنی زیستی و پیشگیری از بروز بیماری‌ها نیز به تکنولوژی نانو رو آورده ایم.

مسئول گروه بهبود مدیریت مزارع و ترویج فناوری در معاونت توسعه آبزی پروری سازمان شیلات تاکید کرد: در مجموع این اقدامات می‌توان گفت که سازمان شیلات باتکیه بر توانایی دانش بنیان‌ها بسته‌ای فناورانه آماده شده است که مزارع نه تنها در مقابل تنش‌های آبی مقاوم شوند بلکه تولید آنها نیز با استفاده از این فناوری‌ها افزایش یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب