دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مهر 1403 - 15:52

بخشنامه معاون اول رئیس جمهوری درباره حوزه ارتباطی و اطلاع رسانی دولت

بخشنامه معاون اول رئیس جمهوری درباره حوزه ارتباطی و اطلاع رسانی دولت
معاون اول رئیس جمهور، با صدور بخشنامه‌ای به تمامی دستگاه‌های اجرایی ذیل قوه مجریه وظایف و اقدامات آنان در حوزه اطلاع‌رسانی را تشریح و تاکید کرد که تمامی اقدامات باید با نظارت و هماهنگی شورای اطلاع‌رسانی دولت انجام شود.
کد خبر : 935245

به گزارش خبرگزاری آنا،  در بخشنامه صادر شده از سوی محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور به تمامی دستگاه‌های اجرایی ذیل قوه مجریه آمده است:

«با عنایت به مأموریت دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت مبنی بر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و انسجام‌بخشی تمام فعالیت‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی قوه‌مجریه و ضرورت  کارآمدسازی نظام رسانه‌ای دولت و اطلاع‌رسانی هنرمندانه مقتضی است:الف- دستگاه‌های اجرایی تدابیر لازم برای اجرای مؤثر و دقیق آیین‌نامه چگونگی تعیین و حدود وظایف سخنگوی هیئت دولت و تشکیل شورای اطلاع رسانی دولت موضوع تصویب نامه  شماره ۱۵۱۴۷۸ /ت ۶۰۳۶۴ هـ مورخ ۱۴۰۱٫۸٫۲۲ را با تأکید بر موارد زیر به عمل آورند:

۱- دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای مصوبات و رعایت سیاست‌ها و خط‌مشی‌های ابلاغی  شورای اطلاع رسانی دولت و همچنین شورای اطلاع رسانی استان متبوع خواهند بود.

۲- در دستگاه‌های اجرایی ذیل قوه مجریه به منظور برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های اطلاع‌رسانی مؤثر کارگروه اطلاع رسانی متشکل از بالاترین مقام دستگاه (رییس)، رئیس مرکز  روابط عمومی و اطلاع رسانی با عنوان مشابه (دبیر کارگروه) و اعضای مرتبط تشکیل شود.

۳- مدیران دستگاه‌های اجرایی مکلفند زمینه‌های لازم اعم از زیرساخت، منابع، اعتبارات و  نیروی انسانی شایسته و متخصص را برای فعالیت‌های اطلاع رسانی مستمر و مؤثر فراهم کنند.

۴- انتصاب رؤسای مراکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی و عناوین مشابه دستگاه‌های اجرایی پس از اخذ تأییدیه صلاحیت‌های حرفه‌ای از دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت مجاز است و اختصاص پست سازمانی منوط به اخذ تأییدیه مذکور خواهد بود. انتخاب سخنگوی تخصصی دستگاه‌های اجرایی نیز پس از اخذ صلاحیت‌های حرفه‌ای و هماهنگی با حوزه سخنگوی دولت  صورت پذیرد.

۵- دستگاه‌های اجرایی مکلفند در مرحله ارائه پیشنهاد و پیش از اجرای برنامه‌ها و طرح‌های ملی و تصمیم‌های کلان که آثار آنها شامل عموم مردم می‌شود پیوست ارتباطی و اطلاع‌رسانی و  الزامات اجرایی آنها را تهیه و ضمن ارسال به دبیرخانه شورا پس از تأیید پیوست نسبت به اجرای آن طرح و فعالیت اقدام کنند. همچنین مهم‌ترین رخداد‌های حوزه خود را حداکثر تا  ساعت هشت صبح هر روز به حوزه سخنگوی دولت و شورای اطلاع رسانی دولت ارسال نمایند.

۶- در مواردی که دستگاه‌های اجرایی ذیل قوه مجربه قصد شکایت از رسانه‌ای را داشته باشند. قبل از هر اقدام ابتدا گزارش آن را برای دبیرخانه شورا ارسال کنند و در صورت تأیید  کارگروه مستقر در دبیرخانه اقدام لازم را انجام دهند.

۷- جلسات شورای اطلاع رسانی استان‌ها به ریاست استانداران محترم به صورت منظم و  مستمر تشکیل شود.

ب- دستگاه‌ها نسبت به اجرای مؤثر و دقیق آیین‌نامه نحوه فعالیت وظایف و اختیارات روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دستگاه‌های اجرایی موضوع تصویب نامه شماره ۶۵۳۵۴ ت ۳۷۳۷۴هـ مورخ ۱۳۸۶٫۴٫۲۷ و اصلاح بعدی آن موضوع تصویب نامه شماره ۱۰۲۴۰ ت ۴۵۷۹۴ هـ مورخ ۱۳۹۱٫۱٫۲۶ با تأکید بر فعالیت واحد‌های روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارتخانه‌ها و معاونت‌های رئیس جمهور در سطح سازمانی مرکز و استانداری‌ها در سطح سازمانی اداره کل اقدام نمایند.

پ- در راستای بند (ج) ماده (۳۷) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند یک درصد (۱%) از اعتبارات هزینه‌ای خود به استثنای فصول (۱) (۴) و (۶) را طی قرارداد مشخص با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران صرف تولید  برنامه برای فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی و اطلاع رسانی نمایند.

ت- در اجرای بند (ت) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و ماده (۱۳) ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور دستگاه‌های اجرایی ذیل قوه مجریه مکلفند در چهارچوب قوانین و مقررات و دستور العمل بند (ت) ماده (۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در حدود اعتبارات مربوط و در قالب موافقتنامه‌های متبادله با سازمان برنامه و بودجه کشور و در سطح استان با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها حداکثر سه در هزار اعتبارات هزینه‌ای پرداخت شده خزانه به خود از محل اعتبارات ابلاغی و مصوب مربوط (به جز فصول (۱) (۴) و (۶) و اعتبارات نیرو‌های قراردادی) را با هماهنگی و نظارت دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت برای اطلاع رسانی و تبلیغ دستاورد‌های همان دستگاه اجرایی علاوه بر اعتبارات مربوط به  روابط عمومی دستگاه‌ها هزینه نمایند.»

بخشنامه مذکور در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۴۰۳ ازسوی محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهوری به تمامی دستگاه‌های اجرایی ذیل دولت ابلاغ شده و لازم الاجراست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب