دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در گفت‌وگو با آنا؛

زیر ساخت‌های تولید واکسن باید توسعه یابد

زیر ساخت‌های تولید واکسن باید توسعه یابد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: لازم است برخی زیرساخت‌ها در زمینه پیشگیری و تولید واکسن توسعه یابد.
کد خبر : 935229

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، اواخر سال ۱۳۹۸ بود که زمزمه‌های شیوع یک ویروس جدید، خطرناک و البته ناشناخته پیچید. چند ماه قبل‌تر شنیده بودیم مردم کشور چین با ویروسی به نام کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند به طوری که بسیاری از فعالیت‌های روزانه آنها مختل شده بود. دلیل ترس مردم از آن ویروس سرعت شیوع بالا، ناشناخته بودن و نبود واکسن برای مهار بیماری بود.

مبادله کالا، سفر‌ها و برخی مسائل دیگر موجب شد این ویروس در زمان کوتاهی از کشور چین به کل دنیا سرایت کند. کووید ۱۹ یا همان کرونا ویروس،  یک بیماری جدید بود که دنیا را غافلگیر کرد. هیچ کدام از کشور‌ها گمان نمی‌کردند ویروسی شیوع یابد که هیچ اطلاعات و پیش فرضی ازآن در اختیار نداشته باشند.

کم کم با افزایش مبتلایان و بالا رفتن آمار کشته‌شده‌ها پاندمی‌ آغاز شد. تبادلات کشور‌ها از طریق دریا، هوایی و زمینی به صفر رسید و دیگر هیچ کشوری مسافر قبول نمی‌کرد. تجهیزات پزشکی و دارو کمیاب شد و همه دنیا با مشکل نیروی انسانی مواجه شدند.

در این میان محققان و پژوهشگران به دنبال راهی برای کنترل این ویروس بودند. باید دارویی ساخته می‌شد که این ویروس را کنترل کند. شرکت‌های بسیاری دست به کار شدند و دارو‌های بسیاری ساخته شد، اما هر کدام ایراداتی داشتند و نمی‌توانستند این ویروس را به طور جدی مهار کنند. در نهایت چند کشور به این دانش دست یافتند و واکسن ویروس کرونا پس از چند سال تلاش ساخته شد.

در کشورمان ایران هم شرکت‌های دانش بنیان و موسسات بزرگی مانند ستاد اجرایی فرمان امام، انستیتو پاستور ایران، موسسه سرم‌سازی رازی پیشتاز این حرکت شدند. البته همزمان وزارت دفاع، سپاه پاسداران و یک شرکت خصوصی نیز برای تولید واکسن کرونا فعال شدند. به این ترتیب در کنار شرکت‌های متعدد دانش بنیان ۶ پروژه تولید واکسن برکت (در ستاد اجرایی فرمان امام)، پاستوکووک (انستیتو پاستور ایران)، کووپارس رازی (موسسه سرم سازی رازی)، فخرا (وزارت دفاع)، واکسن نورا (دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله) و اسپایکوژن در یک شرکت خصوصی پیشتاز تلاش برای تولید واکسن کرونا در کشور شدند.

حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با وضعیت واکسن سازی در ایران اظهار کرد: خوشبختانه وضعیت واکسن سازی کشور در حال توسعه است.

وی ادامه داد: کرونا یک فرصت بود تا محققان، تولیدکنندگان و پژوهشگران حوزه سلامت و درمان، واکسن سازی را در کشور توسعه دهند. لازم است برخی زیرساخت‌ها در زمینه پیشگیری و تولید واکسن توسعه یابد. باید توجه داشت که محققین کشور ثابت کرده‌اند توانایی‌های بسیاری دارند؛ بنابراین باید سیاست‌گذاران امکانات لازم را در اختیار محققین قرار دهند تا این امکانات توسعه یابند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: کرونا به ما آموخت که باید خیلی بیشتر از گذشته به توسعه زیرساخت‌ها و پیشرفت در تولید واکسن فکر کنیم. همچنین باید پیشگیری را در بسیاری از بیماری‌ها سرلوحه کار خود قرار دهیم. بیمارستان بقیه الله نیز کماکان در زمینه توسعه واکسن‌ها فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب