دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیئت علمی‌ دانشکده خودرو در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

علم توسعه تکنولوژی صنعت خودرویی داریم؛ پولش را نداریم!

علم توسعه تکنولوژی صنعت خودرویی داریم؛ پولش را نداریم!
یک استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه علم و تکنولوژی در صنعت خودرو داریم اما پول کافی نداریم، گفت: صنعت خودروسازی در واقع صنعتی دانش بنیانی است و هیچ فعالیتی در صنعت خودروسازی بجز با تکیه بر دانش قابل انجام نیست؛ اما صرفا به دلیل ناهماهنگی و ناترازی در رشد تکنولوژی و یا کمبود سرمایه قادر به اجرای آنها نیستیم.
کد خبر : 935216

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، برای توسعه تکنولوژی نه فقط در صنعت خودروسازی بلکه در تمامی صنایع مرتبط این حوزه علم آفرینی کافی و توانایی فنی داریم، اما سرمایه کافی را در اختیار نداریم. امیرحسین کاکایی با بیان این مطلب در گفت‌وگو با آنا، گفت: باید در زیر ساخت‌های صنعت خودرویی کشور سرمایه گذاری شود. اگر کسی تصور کند که ما توانایی ساخت تایر‌هایی در حد میشلن اروپایی را نداریم سخت در اشتباه است؛ چرا ثابت کرده ایم که این توانایی با اختلاف ۱۰ درصدی وجود دارد، اما فقط نیاز به سرمایه گذاری و توسعه زیر ساخت وجود دارد.

عضو هیئت علمی‌دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: در تحقیق دیگری مشخص شد که فرهنگ و نحوه رانندگی با خودرو تا ۱۰۰ درصد می‌تواند مصرف سوخت را افزایش دهد. همچنین ترافیک‌های وحشتناک کلان شهر‌ها به راحتی مصرف سوخت را ۲ الی ۳ برابر افزایش می‌دهد. همچنین دولت نیز بجای تمرکز بر بخش حمل و نقل عمومی بر تولید خودرو‌های شخصی تمرکز دارد؛ با تکیه بر تجربه ۲۰ ساله خود در صنعت خودروسازی می‌گویم این سیاست گذاری اشتباه است و نتیجه آن را امروز در بازار و خیابان می‌بینیم.

توسعه تکنولوژی خودرو سازی برای صادرات

تکنولوژی صنعت خودرویی

کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: بایستی برای صادرات خودرو اقدام به توسعه تکنولوژی و سیاست گذاری کنیم؛ چرا که با این روش می‌توانیم از این صنعت ثروت سازی کنیم. در حال حاضر، اما با سیاست گذاری غلط خودروسازی ما در حال بلعیدن ثروت است.

خودرو‌های داخلی برای سازگاری با سوخت هوشمند هستند

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: جالب است بدانید که بسیاری از خودرو‌های وارداتی به زودی خراب خواهند شد و از کار خواهند افتاد؛ حتی بسیاری از این خودرو‌های در ماه‌های اول به کار گرفته شدن در ایران به دلیل کیفیت سوخت آسیب شدید دیده و یاتاقان آنها می‌سوزد؛ چرا که این خودرو‌ها قابلیت سازگاری با سوخت کم کیفیت داخلی را ندارند.

وی ادامه داد: خودسازان داخلی آموخته اند که باید خودرو را بر اساس استاندارد سوخت در حد بنزین سوپر طراحی کنند، اما رایانه مرکزی خودرو را هوشمند کرده و سازگاری با سوخت کم کیفیت را در آن برنامه ریزی می‌کنند، در این حالت خودرو هوشمندی کافی برای تنظیم مجدد خود در مواجه با سوخت کم کیفیت را بدست می‌آورد و به محض سوختگیری با بنزین کم کیفیت خود را مجددا تنظیم می‌کند. اما خودرو‌های خارجی به دلیل غیر ضروری بودن این تکنولوژی و هزینه آن به چنین هوشمندی مجهز نیستند و در ایران آسیب خواهند دید.

تمامی خودروسازان کشور دانش بنیان هستند

این استاد دانشگاه تصریح کرد: صنعت خودروسازی در واقع صنعتی دانش بنیانی است و عملا می‌توان گفت که هیچ فعالیتی در صنعت خودروسازی بجز با تکیه بر دانش قابل انجام نیست. به جرات می‌گویم که شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور در واقعیت دانش پایه هستند؛ همچنین اکثر قطعه سازان این حوزه نیز در زمره دانش بنیان‌ها قرار می‌گیرند. از این رو می‌توان گفت که علم و فناوری در صنعت خودروسازی کشور ما حرف اول را می‌زند و از نظر توان فنی، علمی و تحقیقاتی جایگاه ویژه‌ای داریم و به معنای واقعی کلمه خودروسازی دانش بنیانی‌ترین صنعت کشور است.

کاکایی با تاکید براینکه نتیجه می‌گیریم که در حوزه خودروسازی تمام تکنولوژی‌ها در اختیار است، گفت: اما صرفا به دلیل ناهماهنگی و ناترازی در رشد تکنولوژی و یا کمبود سرمایه قادر به اجرای آنها نیستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب