دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تاکید شد؛

الگو‌سازی در آبزی‌پروری/تولید فناوری‌های صنایع شیلات در پارک‌های علمی

الگو‌سازی در آبزی‌پروری تولید فناوری‌های صنایع شیلات در پارک‌های علمی
مسئول گروه بهبود مدیریت مزارع و ترویج فناوری سازمان شیلات گفت: سازمان شیلات با برقراری ارتباط با پارک‌های علم و فناوری به شرکت‌های دانش بنیان متصل شده و توسط این شرکت‌ها موفق به کسب امکانات فناوری‌های نوین حوزه آبزی پروری شده است و با توجه به حضور جوانان و دانشجویان نخبه در پارک‌های سازمان شیلات به تولید فناوری‌های مورد نیاز در صنایع آبزی پروری رسیده است.
کد خبر : 935182

سید بیژن سید علی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، در خصوص نفوذ تکنولوژی به صنعت شیلات گفت: توسعه فناوری در صنعت شیلات و آبزی پروری پیشینه دیرینه‌ای دارد و شامل سه بخش می‌شود. اولین بخش صید است که در حال حاضر تا حدود ۸۰۰ هزار تن تولید دارد؛ به همان میزان نیز تولید در بخش دوم یعنی آبزی پروری تولید داریم. سومین بخش این مبحث نیز مربوط به صنایع شیلاتی است که وظیفه عمل آوری محصولات را بر عهده دارد.

مسئول گروه بهبود مدیریت مزارع و ترویج فناوری در معاونت توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ادامه داد: در بخش آپزی پروی از حدودا ۴۰ سال قبل فعالیت‌های سازمان دهی شده‌ای برای افزایش تولید این بخش از ۳۰ الی ۴۰ هزار تن با توجه به پتانسیل آب‌های دریایی، لب رود و آب شیرین شروع شد. در همین راستا فناوری‌هایی توسط فعالان این بخش از خارج کشور وارد شده و برخی شرکت‌های داخلی نیز تلاش‌هایی برای توسعه فناوری‌های مورد نیاز این بخش انجام دادند. ما نیز در سازمان شیلات و معاونت آبزی پروری سعی بر شناسایی فناوری‌های این بخش و الگو‌سازی و معرفی آن داشته ایم.

وی تصریح کرد: در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی در همکاری با شیلات اقدام به روی کار آوردن مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی زیر نظر شخص وزیر برای تزریق فناوری به زیر بخش‌های کشاورزی در تلاش هستند. به همین جهت شیلات نیز به عنوان یکی از زیر بخش‌های کشاورزی از این موضوع منتفع شده و لیستی تحت عنوان وندور لیست (Vendor list) فروشندگان تجهیزات از سوی این مرکز آماده شد.

تخصیص وام ویژه برای خرید تجهیزات آبزی پروری

سید علی‌خانی تاکید کرد: لیست فروشندگان تجهیزات با استفاده از سازوکار مشخصی تهیه شده است که تجهیزات ارائه شده باید استاندارد‌هایی را کسب کرده و در آزمون‌هایی موفق شده باشند تا امکان حضور تولید و توزیع کنندگان آن در این لیست وجود داشته باشد. از این رو این لیست برای تهیه ملزومات کاملا مورد اعتماد است. در حال حاضر در بخش آبزیان حدود ۸۴ قلم کالا در این لیست وجود دارد. همچنین ۳۴ شرکت وارد این وندور لیست شده اند. نکته حائز اهمیت این است که محصولات تمامی شرکت‌هایی که در این لیست قرار گرفته اند، مشمول تخصیص اعتبارات ویژه‌ای خواهد شد.

وی ادامه داد: این تخصیص اعتبار به این معنا است که به عنوان اگر یک پرورش دهنده آبزیان دستگاهی را برای تولید نیاز داشته باشد می‌تواند با انتخاب آن از وندور لیست مذکور تا ۸۰ درصد ارزش دستگاه را وام دریافت کند و وام را بین ۳ تا ۵ سال بازپرداخت کند. خطوط اعتباری که از لیست پشتیبانی می‌کند، تحت عنوان خطوط اعتبار ویژه هر ساله تخصیص داده می‌شوندو تصور می‌کنم سال جاری دوره ۱۱ ام این موضوع باشد.

شرکت‌های دانش بنیان در آبزی پروری

 آبزی پروری

مسئول گروه بهبود مدیریت مزارع و ترویج فناوری سازمان شیلات اظهار کرد: در بخش استفاده از پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان در حوزه آبزی پروری نیز، سازمان شیلات با برقراری ارتباط با پارک‌های علم و فناوری به این شرکت‌ها متصل شده و توسط این شرکت‌ها موفق به کسب امکانات فناوری‌های نوین حوزه آبزی پروری شده است. شایان ذکر است که با توجه به حضور جوانان و دانشجویان نخبه در پارک‌های علم و فناوری سازمان شیلات تمامی تلاش خود را معطوف به برقراری ارتباط با این نخبگان و ترغیب آن‌ها به تولید فناوری‌های مورد نیاز در صنایع آبزی پروری کرده است و محصولاتی از این طریق نیز به تولید انبوه رسیده است.

وی ادامه داد: در همین راستا بخشی از شرکت‌های حاضر در وندور لیست وزارت جهاد کشاورزی از شرکت‌های دانش بنیانی هستند که با استفاده از پتانسیل پارک‌های علم و فناوری موفق به برقراری ارتباط با آن‌ها شده ایم و دستگاه‌های تولیدی این دانش بنیان‌ها به تولید انبود رسیده است. برخی از دانش بنیانی‌های این حوزه با توجه به نیاز شدید به تولیدات آن‌ها به شدت رشد کرده اند؛ به عنوان مثال می‌توان به شرکت‌های دانش بنیان تولید کننده دستگاه‌های خوراک‌پاش و پدل‌ویل در هرمزگان و بوشهر اشاره کرد که هم اکنون با تولید محصولاتی در حد استاندارد جهانی، تولیدات خود را به خارج از کشور نیز صادر می‌کنند.

سید علی‌خانی گفت: طی ۸ الی ۱۰ سال گذشته نیز سازمان شیلات ارتباط خود را با معاونت علمی ریاست جمهوری تقویت کرده و با ستاد‌های سازمان دهی توسط این نهاد وارد رایزنی شد. درارتباط با این ستاد‌ها نیاز‌های فناورانه شیلات بازگو شد و این ستاد ضمن شناسایی شرکت‌های مستعد در زمینه‌های مورد نیاز امکانات برقراری ارتباط با این شرکت‌ها و کسب تکنولوژی‌های مورد نیاز را برای شیلات تامین کردند؛ شیلات نیز با رایزنی‌هایی این شرکت‌ها را وارد وندور لیست آبزی پروری کرد. به عنوان مثال می‌توان به بهره برداری از فناوری تولید ریزحباب‌ها در مقیاس نانو اشاره کرد که هم اکنون در مرحله اثبات فناوری قرار دارد و در نتیجه همکاری شیلات با معاونت علمی ریاست جمهوری این مهم حاصل شده است.

مسئول گروه بهبود مدیریت مزارع و ترویج فناوری در معاونت توسعه آبزی پروری سازمان شیلات تصریح کرد: فعالیت‌های فناورانه مغناطیسی کردن آب برای مقابله با آلودگی شدید فاضلاب واحد‌های تولیدی از دیگر دستاورد‌هایی است که شیلات در همکاری با دانش بنیان‌ها از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری بدست آورده است. طبیعی است که این مسیر از سوی شیلات دنبال خواهد شد. شایان ذکر است که استفاده از فناوری‌های نوین شیلاتی طی ۱۰ سال گذشته ۲ الی ۳ برابر قبل از آن شده است و در صنعت آبزی پروی از حیث استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش بنیان برای رفع مشکلات آبزی پروری موفقیت چشمگیری حاصل شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب