دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دشواری ارائه برنامه‌های درمانی برای تومورهای سر و گردن کودکان

دشواری ارائه برنامه‌های درمانی برای تومورهای سر و گردن کودکان
یک متخصص گوش و حلق و بینی در کنفرانس تازه‌های سارکوم سر و گردن کودکان، ارائه برنامه‌های درمانی برای تومورهای سر و گردن کودکان را به دلیل نادر بودن این بیماری دشوار دانست.
کد خبر : 935175

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری آنا، محمد تقی خورسندی رئیس کنفرانس «تازه‌های سارکوم سر و گردن کودکان» گفت: تومورهای سر و گردن کودکان  جزء تومورهای سرطانی نادر محسوب می‌شود و به همین دلیل ارائه برنامه‌های درمانی برای آن در مقایسه با سایر سرطان کودکان دشوارتر است.

محمد تقی خورسندی رئیس کنفرانس «تازه‌های سارکوم سر و گردن کودکان» در ابتدا با اشاره به چالش‌های درمان کودکان مبتلا به سرطان گفت: جراحی در رشته‌های مختلف پزشکی از لحاظ استرس وارد شده به پزشک جراح درجات مختلفی دارد اما پزشکی که باید کودکی را جراحی کند استرس بیشتری را تحمل می‌کند، از این لحاظ درمان کودک مبتلا به سرطان و نیز مواجهه با والدین او برای پزشک معالج چالش بیشتری دارد.

وی در ادامه ضمن تقدیر از زحمات پروفسور پروانه وثوق برای درمان کودکان مبتلا به سرطان کشور، به ظرفیت‌ها و امکانات درمانی بیمارستان محک اشاره کرد و گفت: امکانات مناسبی در این بیمارستان برای درمان کودکان مبتلا به سرطان کشور فراهم شده است که ستودنی است.

خورسندی با بیان اینکه درمان تومورهای سر و گردن کودکان حساسیت بیشتری دارد افزود: تومورهای سر و گردن کودکان  جزء تومورهای سرطانی نادر محسوب می‌شود و به همین دلیل ارائه برنامه‌های درمانی برای آن در مقایسه با دیگر سرطان‌های کودکان دشوارتر است.

این متخصص گوش، حلق، بینی افزود: برای آنکه بتوانیم به اطلاعات به‌روز و مفید برای درمان این تومورها دست یابیم باید با مراکز درمانی و دانشگاهی داخلی و بین‌المللی در ارتباط باشیم و از تبادل اطلاعات برای ارتقا برنامه‌های درمانی تومورهای سر و گردن کودکان استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه درمان تومورهای سر و گردن کودکان نیازمند رویکرد چندتخصصی در درمان است عنوان کرد: باید در درمان این تومورها از متخصصان و پزشکان رشته‌های مختلف پزشکی استفاده کرد چراکه به دلیل نادر بودن آن، می‌توان با رویکرد چندتخصصی به پیشرفت‌های بیشتری در درمان این تومورها دست پیدا کرد.

خورسندی با اشاره به دستاوردهای کموتراپی و رادیوتراپی در درمان تومورهای سر و گردن کودکان افزود: طی سال‌های اخیر درمان این تومورها با استفاده از کموتراپی و رادیوتراپی پیشرفت بسیاری داشته است. همچنین برای تشخیص تومورهای سر و گردن دیگر تشخیص‌های بافتی کافی نیست و با تشخیص‌های مولکولار پیشرفت‌های بیشتری در تشخیص این تومورها رخ داده است.

وی در پایان سخنانش با تأکید بر تبادل اطلاعات میان پزشکان داخلی برای درمان تومورهای سر و گردن کودکان گفت: پاسخ به روش‌های درمانی در سرطان کودکان در کشورهای مختلف، با هم متفاوت است. بنابراین با توجه به این که این تومورها نادر هستند لازم است تا تبادل اطلاعات میان پزشکان داخلی انجام گیرد.

اهمیت تشخیص درست در درمان سارکوم سر و گردن کودکان

احمد عامری دبیر علمی  کنفرانس «تازه‌های سارکوم سر و گردن کودکان» نیز در ادامه با اشاره به نادر بودن تومورهای سر و گردن کودکان گفت: سرطان کودکان در مقایسه با سرطان بزرگسالان کمتر است. در این میان سرطان سارکوم در مقایسه با سرطان‌های دیگر کودکان تعداد کمتری دارد و تومورهای سر و گردن کودکان در مقایسه با سرطان سارکوم نادر است. این موضوع پیچیدگی تشخیص، درمان و عوارض این بیماری را برای کودکان مبتلا به سرطان بیشتر کرده است.

وی استفاده از رویکرد چندتخصصی در درمان تومورهای سر و گردن کودکان را بسیار مؤثر دانست و بیان کرد: برای درمان مؤثر چنین تومورهایی نیازمند تعامل با یکدیگر هستیم به همین دلیل برگزاری این کنفرانس را برای تبادل اطلاعات در این حوزه مفید می‌دانم.

وی عنوان کرد: گرچه درمان تومورهای سر و گردن کودکان‌ نیازمند مشاوره گروهی از متخصصان و پزشکان رشته‌های مختلف است اما اغلب ما به دلیل کمبود امکانات ممکن است مجبور باشیم به تنهایی درمان تومورهای سر و گردن کودکان را آغاز کنیم. در چنین شرایطی قدم اول در درمان یعنی تشخیص درست بسیار مهم است چراکه سرطان بیماری مزمنی است و اگر تشخیص آن به درستی و بر اساس برنامه درمانی مناسبی انجام نگیرد مسیر درمان منحرف می‌شود. 

عامری در بخش پایانی سخنانش به دستاوردهای رادیوتراپی برای درمان تومورهای سر و گردن کودکان اشاره کرد و گفت: طی دو دهه اخیر رادیوتراپی متحول شده و اکنون با پیشرفت این حوزه، درمان تومورهای سر و گردن کودکان مؤثرتر شده است.

کنفرانس علمی یک روزه «تازه‌های سارکوم سر و گردن کودکان» از سوی همت مرکز تحقیقات جامع سرطان کودکان محک و با حمایت علمی انجمن رادیوانکولوژی ایران در مؤسسه خیریه محک برگزار شد.

محوریت این کنگره رویکرد درمان چند تخصصی در تومورهای سر و گردن کودکان بوده و استادان و متخصصان از دانشگاه‌های معتبر داخلی و بین‌المللی در آن حضور یافتند.

مباحث مختلفی همچون تازه‌های پاتولوژی در رابدومیوسارکوم و يوئينگ ساركوم کودکان، نقش بيولو‍ژی ملكولی در درمان سیستمیک رابدوميوساركوم كودكان، كاربرد جراحی در تومورهای سينونازال كودكان عوارض كوتاه مدت و دراز مدت آن، قابليت‌ها و محدوديت‌های جراحی و بازسازی بافتی در تومورهای سروگردن كودكان، رادیوتراپی يوئينگ ساركوم سرو گردن کودکان(درمان و عوارض) و ... در این کنفرانس علمی بررسی شده است.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: تومور سرطانی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب