دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مهر 1403 - 00:03

ساخت دستگاه تولید آب از انرژی خورشیدی؛ اختراعی که در اروپا طلایی شد

ساخت دستگاه تولید آب از انرژی خورشیدی؛ اختراعی که در اروپا طلایی شد
دانشجوی مخترع دانشگاه آزاد اسلامی با اختراع دستگاه تولید آب از انرژی خورشیدی، موفق به کسب مدال طلا از فدراسیون مخترعان برتر اروپا شد، اختراعی که به مقدار زیادی کم‌آبی در کشور را رفع می‌کند.
کد خبر : 935155

خبرگزاری آنا؛ مصطفی شفیق‌زاده نخبه و مخترع جهانی، دانشجو و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه با همراهی تیم اعزامی دانشجویان فاطمه شفیق‌زاده، سینا احمدنژاد و پویا پاپوش دوزان در رقابت‌های جهانی فدراسیون مخترعان برتر اروپا موفق به کسب مدال طلا شد.

دانشجوی نخبه و مخترع دانشگاه آزاد اسلامی به‌تازگی مدال نقره فستیوال اختراعات جهانی adana (مسابقات زیر نظر ایران ماسک در شهر آدانا ترکیه) را نیز کسب کرده است.

ساخت دستگاه تولید آب از انرژی خورشیدی؛ اختراعی که در اروپا طلا گرفت

شفیق‌زاده متولد ۱۳۷۸ و اکنون ترم دو رشته مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه است. او ۱۲ سال است که در زمینه اختراعات و‌ نوآوری در صنعت‌های مختلفی ازجمله الکترونیک، برق، مکانیک، هوافضا، موشک سازی، پزشکی و کشاورزی کار می‌کند و تاکنون ۲مدال طلای جهانی نوآوری و اختراعات، یک مدال نقره فستیوال جهانی و اختراعات ۲۰۲۴، مقام سوم جشنواره خوارزمی و مدال طلای فدراسیون مخترعان برتر اروپا ۲۰۲۴  را کسب کرده است.

عضو انجمن ملی نخبگان کشور موفق به کسب مقام برتر اختراعات دانشگاهی کشوری در ۱۳۹۶ شده و با عضویت در انجمن مخترعین برتر ایران موفق به کسب مقام‌ برتر مسابقات قطبی پژوهشگر برتر شهرستان در سال‌های اخیر شده است.

شفیق‌زاده که با اختراع «دستگاه تولید آب از انرژی خورشیدی» موفق به کسب مدال طلای رقابت‌های جهانی فدراسیون مخترعان برتر اروپا شده است درباره جزئیاتی از این اختراع به خبرنگار آنا گفت: نخستین جرقه در پیدایش اختراعات، یافتن استعداد درونی خودم در ۱۳سالگی بود و این زمان دستگاهی طراحی کردم به نام «دزدگیر سطحی» که دزدها را گیر می‌انداخت و برای نخستین بار در مسابقات خوارزمی مقام سوم را کسب کردم.

وی با بیان اینکه هدفم از اختراع، خدمت به بشریت و همنوعان است تا بتوانم از مشکلات‌شان کم کنم تا به آسودگی کارها را انجام دهند، اظهار کرد: اختراع «دستگاه تولید آب از انرژی خورشیدی» نمونه خارجی ندارد و هزینه ساخت نخستین نمونه دستگاه حدود ۳۰ میلیون تومان شده است.

ساخت دستگاه تولید آب از انرژی خورشیدی؛ اختراعی که در اروپا طلا گرفت

دانشجوی نخبه و مخترع دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: دستگاه تولید آب از طریق نور خورشید در ابعاد‌ مختلف قابل ساخت است. ساخت دستگاه برای نمونه اولیه در ابعاد یک متر طول، ۵۰ سانتیمتر عرض و ۷۰ سانتیمتر ارتفاع بوده که روزانه (از طلوع تا غروب خورشید) توانایی تولید ۱۵۰ لیتر آب را دارد.

این مخترع جوان تشریح کرد: اختراع «دستگاه تولید آب از انرژی خورشیدی» به دلیل مشکلات مالی زیاد به تولید انبوه نرسیده است. این دستگاه نیاز کم‌آبی کشور را قطع می‌کند و دقیقاً شبیه یک چاه با موتور آب عمل می‌کند و برای بهترو بالابودن کیفیت آب، دستگاه باید در مناطق کویری و خشک استفاده شود.

ساخت دستگاه تولید آب از انرژی خورشیدی؛ اختراعی که در اروپا طلا گرفت

شفیق‌زاده در پاسخ به این پرسش که در راه ساخت این دستگاه، آیا کمک یا کمک‌هایی از نهاد، ارگان یا دانشگاه صورت گرفته است؟ عنوان کرد: خیر، تنها ارگانی که برای ساخت این اختراع کمک مالی کرده است، کمیته امداد امام خمینی (ره) بود که رئیس اداره کل کمیته امداد سال ۱۴۰۱ به صورت حضوری در منزل از نزدیک دستگاه را مشاهده کرد.

وی یادآور شد: با اختراع دیگرم در صنعت کشاورزی قرار است امسال بهره‌وری و ساخت کارخانه را در شهرستان آغاز کنیم و با اتحادیه اروپا همکاری‌هایی داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب