دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در بازدید دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی از بنیاد روایت فتح مطرح شد؛

ضرورت تدوین سندی جامع در حوزه هنری انقلاب اسلامی

ضرورت تدوین سندی جامع در حوزه هنری انقلاب اسلامی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بازدید از بنیاد فرهنگی روایت فتح و دیدار با اعضای انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس بر ضرورت تدوین سندی جامع در حوزه هنر انقلاب تأکید کرد.
کد خبر : 935093

به گزارش خبرگزاری آنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در بازدید از بنیاد فرهنگی روایت فتح با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم و امنیت، و سلامت به ویژه شهید سید حسن نصرالله و شهید سیدمرتضی آوینی، گفت: کار هنری هنرمندان در دوران دفاع مقدس، اهمیتی کمتر از کار رزمندگان اسلام ندارد. در واقع، این آثار هنری بودند که کار و پیام دفاع مقدس را جاودانه کردند. کاری که شما عزیزان در حوزه هنری انجام داده‌اید، همانند جهاد در میدان نبرد است.

وی در ادامه افزود: اخلاص و انگیزه‌ای که در کار‌های شما موج می‌زند، همان اخلاصی است که در دفاع مقدس وجود داشت و همان‌طور که بچه‌های جبهه با اخلاص کار می‌کردند، شما هم با همان روحیه معنوی در تصاویر خود روح و معنا را به نمایش می‌گذارید. کاری که شما انجام داده‌اید نه تنها ارزشمند است، بلکه نیازمند تقدیر و سپاس ویژه است. این تصاویر و فیلم‌ها، نه تنها خاطرات ما از دوران دفاع مقدس را زنده نگه می‌دارند، بلکه نقش مهمی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارند.

حجت‌الاسلام خسروپناه اظهار داشت:‌ امیدوارم این تلاش‌های شما در دنیا و آخرت پاداش یابد و در پیشگاه خداوند مقبول افتد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: با گذشت بیش از ۴۰ سال در حوزه هنر انقلاب و به‌ویژه دفاع مقدس بسیار کم‌کاری کرده‌ایم. تا به امروز، سند‌های راهبردی در حوزه‌های مختلف هنری، مانند موسیقی و صنایع دستی، تدوین شده‌اند. اما سندی جامع در حوزه هنر انقلاب، به‌خصوص عکاسی دفاع مقدس، هنوز تدوین نشده است. لازم است این کار به‌سرعت انجام شود و عکاسی دفاع مقدس به‌عنوان بخشی از سند هنر انقلاب اسلامی تدوین شود.

وی افزود: من درباره حکمت و معماری کتابی نوشته‌ام، اما هنوز نوشته‌هایم درباره حکمت موسیقی را منتشر نکرده‌ام. یکی از نکات جالب در این زمینه، ارتباط ریاضیات با موسیقی است. در حکمت ما، موسیقی جزو علوم ریاضیات محسوب می‌شد. در تقسیم‌بندی حکمت نظری، ریاضیات، که شامل حساب، هندسه، هیئت و موسیقی است، زیرمجموعه حکمت نظری قرار می‌گیرد. به‌همین‌دلیل، موسیقی با حکمت ما پیوند عمیقی دارد. ساز‌هایی که ما در دستگاه‌های مختلف موسیقی ایرانی داریم، از جمله شور، همایون، چهارگاه و راست‌پنجگاه، از نظر ارزش حکمی بسیار غنی هستند.

حجت‌الاسلام خسروپناه اظهار داشت: در مباحث فقهی که داشته‌ایم، این ادعا را مطرح کرده‌ام که هیچ یک از دستگاه‌های موسیقی ایرانی، غنای لهوی ندارند و حتی ساز‌های ایرانی نیز ساز‌های لهوی محسوب نمی‌شوند. یعنی امکان ندارد با استفاده از این دستگاه‌ها یا ساز‌های سنتی ایرانی، موسیقی لهوی ایجاد شود. این نکته بسیار دقیق است و کمتر کسی به این صراحت بیان کرده است. اما می‌توان از مباحث برخی از بزرگان این استنباط را داشت که موسیقی ایرانی در چارچوب فقهی قابل‌پذیرش است.

وی  بیان کرد: ما می‌توانیم همین الان سند را تکمیل کنیم و بخش‌های مختلف آن را عملیاتی کنیم. برای مثال، در حوزه مستندسازی، عزیزان می‌توانند کار را آغاز کرده و آن را نهایی کنند. یا به مناسبت هفته دفاع مقدس، این هنرمندان تکریم شوند. آمادگی همکاری و مشارکت در این موضوع را داریم. هرچند شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای اجرایی نیست، اما می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد. می‌توان سازمان‌های مرتبط، مانند وزارت ارشاد یا سازمان تبلیغات، را به میدان آورد تا در برگزاری این محافل و مجالس مشارکت کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کرد: برای عملیاتی کردن سند، میز هنر انقلاب به عنوان یکی از میز‌های ستاد فرهنگی اجتماعی شورای انقلاب فرهنگی تشکیل شود. ما اکنون میز‌های مختلفی مانند میز هوش مصنوعی، میز فناوری کوانتوم و میز صنایع دستی داریم. میز هنر انقلاب هم می‌تواند به این میز‌ها اضافه شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، نکته مهمی که باید در این سند به آن توجه شود، تربیت نیرو‌های جوان است. رفع مشکلات معیشتی، ضرورت انتقال ارزش‌ها و بهبود رابطه نسل جوان و مراجع دانشگاهی و استفاده از تجربیات منحصر به فرد اهالی هنر انقلاب و دفاع مقدس از جمله مواردی بود که در این نشست مطرح شد.
سردار علی مقواساز رئیس و کریم خوشمرام معاون هماهنگ کننده بنیاد فرهنگی روایت فتح، محمد حسین حیدری رئیس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، سیدعباس میرهاشمی، فرهاد سلیمانی، محمودبدرفر، یوسف گرامی، اسماعیل داوری، علی فریدونی، یدالله عبدی، عرب علی هاشمی و رجب علی قهرمانی در این نشست حاضر بودند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب