دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رویکرد وزارت بهداشت در سلامت کودکان؛ کاهش مرگ و میر و زندگی است

رویکرد وزارت بهداشت در سلامت کودکان؛ کاهش مرگ و میر و زندگی است
رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه رویکرد اصلی ما کاهش مرگ و میر کودکان در کشور و زندگی سالم آنهاست، افزود: رشد مناسب فیزیکی کودکان و تکامل کودکان برای نظام سلامت اهمیت بسیار زیادی دارد.
کد خبر : 935006

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری آنا، صابر جباری با اشاره به کاهش مرگ و میر کمتر از ۵ ساله‌ها در کشور از ۱۳۵ به ۱۵ در هر هزار کودک از قبل از انقلاب تا کنون، گفت: شاخص مرگ و میر نوزادان در قبل از انقلاب، ۳۲ بوده که به ۸.۲ در هر هزار تولد زنده رسیده است. در تمام شاخص‌های مربوط به مرگ و میر کودکان در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، وضعیت مطلوبی داریم.

وی ادامه داد: شایع‌ترین علت نوزادان در کشور سندروم تنفسی به علت نارسی نوزادان است. در بازه سنی یک تا ۵۹ ماهگی، بیماری‌های عفونی، واگیر و انگلی در دهه‌های گذشته جان تعدادی از کودکان را می‌گرفت، اما با توسعه خدمات و زیرساخت‌های سلامت، این بیماری‌ها تا حد زیادی محدود شده و متاسفانه سوانح و حوادث هر ساله تعداد قابل توجهی از کودکان و آینده سازان کشور را قربانی می‌کند.

رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه در کنترل و کاهش حوادث و سوانح عوامل مختلفی از جمله پلیس، وضعیت جاده‌ها و خودرو‌ها و عامل انسانی دخیل هستند، گفت: در سوانح، بحث ارتقای سواد سلامت و فرهنگسازی از سوی والدین به کودکان اهمیت زیادی دارد.

به گفته دکتر جباری کاهش تعداد کودکان قربانی در حوادث و سوانح می‌تواند در جوانی جمعیت نیز تاثیر گذار باشد چراکه نوزاد متولد شده و رشد یافته، اما متاسفانه بر اثر حوادث و سوانح، کودکان را از دست می‌دهیم.

وی تاکید کرد: وقتی نوزادی متولد می‌شود تا پایان ۵ سالگی، سلامت او حداقل ۱۶ بار پایش و بررسی می‌شود و از امسال باتوجه به نقش بالای حوادث و سوانج در مرگ و میر کودکان، برنامه‌ای برای آموزش و بازآموزی احیای پایه کودک تهیه شده تا احیای کودکان در بیمارستان‌ها به خوبی انجام شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: کودک
ارسال نظر
قالیشویی ادیب