دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مهر 1403 - 00:00
یک سالگی طوفان‌الاقصی؛

غزه؛ خطی در امتداد مقاومت

غزه؛ خطی در امتداد مقاومت
اقدامات مؤثر مقاومت فلسطین تبلیغات رسانه‌ای رژیم صهیونیستی مبنی بر پیروزی بر غزه را نقش بر آب کرده است، تاآنجا که یک سال پس از طوفان‌الاقصی به عنوان نماد حق‌طلبی فلسطینیان، نوار غزه همچنان زنده ایستاده و مقاومت می‌کند.
کد خبر : 934837

خبرگزاری آنا- عماد نجار: یک سال از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی می‌گذرد و این روزها، در میان ازدحام اخبار لبنان و رژیم صهیونیستی و انبوه خبر‌هایی که از مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی به گوش می‌رسد، مناسب است لنز دوربین‌ها و مسیر نگارش قلم‌ها را به سمت غزه هم بچرخانیم و ببینیم و بنویسیم که در این باریکه چه خبر است؟

اسرائیل با شیفت تسلیحات و جنگ از غزه به جنوب لبنان و تکرار جنایات یک سال گذشته در مناطق جنوبی لبنان از شدت حملات زمینی و بمباران این باریکه کمی کاسته ولی هنوز بر دکترین نابودی مقاومت در فلسطین پافشاری می‌کند.

 در این راستا ممانعت از بازسازی، ممنوعیت ورود کمک‌های بین‌المللی، جلوگیری از نظم گیری شهری، موشک‌باران هدفمند، تداوم اجرای قحطی ساختگی، امکان بروز بیماری‌های واگیردار و ترور مقامات ارشد حماس در دنیا، جزء اصلی‌ترین برنامه‌های دشمن صهیونیستی در باریکه غزه است.

حفظ این فشار‌ها با روش‌های مختلف و به دلایل متعددی صورت می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال در مسئله ورود زمینی، ارتش اسرائیل با اتکا به حملات کوچک و در مقیاس کم و به دنبال آن، بازگشت سریع به سرزمین‌های اشغالی، نه‌تنها القاکننده ناآرامی در غزه است بلکه از شکل‌گیری نیرو‌های کنترل شهری و ساماندهی مدنی هم جلوگیری می‌کند.

همچنین ممانعت از ورود مواد غذایی و کمک‌های جهانی یکی از غیرانسانی‌ترین روش‌های رژیم اسرائیل برای اعمال فشار به مردم فلسطین جهت کاهش حمایت‌های مردمی از اقدامات مقاومت اسلامی است که درزمینهٔ مواد غذایی این اقدام بسیار رفتاری شنیع و غیرانسانی است - روشی که علاوه بر برهم‌خوردگی نظم عمومی باعث بروز قحطی و گرسنگی در بین مردم ساکن این مناطق و مخصوصاً کودکان خواهد شد.

این دقیقاً به معنای برهم خوردن نظم اجتماعی و اعمال فشار چند سویه به مقاومت در باریکه غزه است.

در مقابل، مقاومت فلسطین با استمرار حملات راکتی برای ایجاد ناامنی در شهرک‌های اطراف غزه و همچنین ایجاد کمین‌های متعدد برای وارد آوردن ضربات نظامی و روحی به نظامیان اسرائیلی، کابینه نتانیاهو را در یک جنگ ادامه‌دار فرسایشی نگه‌داشته‌اند و علاوه بر هزینه‌های بالای این جنگ، بر تعداد نظامیان صهیونیست که به هلاکت می‌رسند، افزوده می‌شود.

با این روش، هم به دنیا و هم به دشمن صهیونیست اعلام می‌کنند که حماس زنده است و در مسیر مقاومت حرکت می‌کند حتی به محور مقاومت نیز یاری‌رسانی می‌کند. در این میان، نباید از توانمندی حماس در رصد و شناسایی اماکن تجمعی و وارد آوردن ضربات مهلک به دشمن غافل شد و بر اساس همین اقدامات، شناسایی تعیین مسیر و اقدامات راهبردی در آینده نیز مشخص و ترسیم می‌شود.

قطعاً آنچه تبلیغات رسانه‌ای رژیم صهیونیستی مبنی بر پیروزی بر غزه و شیفت عملیات نظامی به شمال را نقش بر آب می‌کند؛ اقدامات مؤثر مقاومت فلسطین است و نوار غزه همچنان زنده ایستاده و مقاومت می‌کند.

اسرائیل با پیگیری پروژه خالی کردن مردم غزه از شمال و کوچاندن آنها به جنوب و تبدیل سرزمین‌های شمالی به یک منطقه بسته نظامی که دائماً زیر آتش سنگین موشکی و توپخانه‌ای است، قصد دارد فرماندهان و نیرو‌های مبارز مقاومت را در این مناطق وادار به تسلیم کنند.

اما طرح ژنرال‌های اسرائیلی به چند دلیل با شکست روبرو شد ازجمله اینکه ساکنان این مناطق میل چندانی به مهاجرت به مناطق جنوبی ندارند، زیرا خانه اجدادی خود را در معرض تجاوز می‌بینند و می‌دانند که در مناطق جنوبی نیز از شلیک موشک‌های صهیونیست‌ها در امان نیستند. همچنین می‌دانند که دشمن کذاب است و هیچ امنیتی برای آنان متصور نیست پس قطع به‌یقین، شهادت در چادر ولی در خاک اجدادی شرافت دارد به کشته شدن در فرار و سرزمینی دیگر.

اما، در میان این فشار‌ها و مصائب بزرگ مانند شهادت اسماعیل عبدالسلام هنیه و سیدحسن نصرالله و فرماندهان مقاومت در لبنان و فلسطین، شادی مردم جنگ‌زده غزه به مناسبت پیروزی‌های نیرو‌های حزب‌الله لبنان در مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی و همچنین عملیات مقتدرانه وعده الصادق (۲) که توانست ضربه مهلک و غیرقابل جبرانی را به صهیونیست‌ها وارد کند، نه‌تن‌ها روحیه‌ای مضاعف به مردم غزه تزریق کرد بلکه توانست به ایجاد فضای وحدت بیشتر میان مذاهب و حتی ادیان مختلف همسو در مکتب مقاومت منجر شود.

با رصد بخش‌های زیادی از تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از غزه به این نتیجه می‌رسیم که اگر شهادت اسماعیل هنیه و سید حسن نصرالله ضایعه بزرگی برای محور مقاومت بود، در مقابل پیروزی در عملیات وعده الصادق (۲) توانست ترمیم کننده آن غم بزرگ و ایجاد روحیه برای ایستادن در برابر ظلم باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب