دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آرتور آسابرگر در همایش ملی فرهنگ شهرت چه گفت؟

آرتور آسابرگر در همایش ملی فرهنگ شهرت چه گفت؟
همایش ملی فرهنگ شهرت تحولات هنر، رسانه و جامعه صبح امروز، یکشنبه،۱۵ مهرماه با حضور اساتید، پژوهشگران و دانشجویان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
کد خبر : 934817

به گزارش خبرنگار گروه پژوهش خبرگزاری آنا، آرتور آسا برگر استاد بازنشسته ممتاز ارتباطات در دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو با ارسال ویدیویی به این همایش در خصوص مفهوم شهرت گفت: شهرت و سلبریتی مفاهیم کاملا تفکیکی هستند و نه با محتوای مثبتشان که به صورت منفی و در رابطه با دیگر قوانین سیستم تعریف می‌شوند. دقیق‌ترین ویژگی آن‌ها همان ویژگی است که در دیگر مفاهیم نیست. معنای سخن این است که یک سلبریتی مثل آدم‌های ناسلبریتی نیست.

وی ادامه داد: این تضاد و نفی لزوما به معنای آن نیست که در هر دو این مفاهیم تضاد و نفی یکی نیست. برای مثال نفی سلامتی یعنی سالم نبودن، در حالی که متضاد بیماری سلامتی است. از این رو من؛ عنوان این سخنرانی را کسان و هیچ کسان گذاشته‌ام.

وی تصریح کرد: کسان همان سلبریتی‌ها هستند و هیچ کسان همه آدم‌های دیگر هستند که سلبریتی‌ها را دنبال می‌کنند. برخی سلبریتی‌ها میلیون‌ها تا از این دنبال کننده‌ها دارند.

وی با اشاره به اینکه تفاوت میان کَس و هیچ کسی چیست، توضیح داد: کَسان شناخته شده‌اند در حالی که هیچ کسان ناشناخته‌اند. وقتی با تقابل‌های دوتایی کار می‌کنید این مثال‌ها به نظر افراطی می‌آیند. سلبریتی‌ها مشهور و هیچ کسان گمنامند. واژه هیچ کس به ما می‌گوید هیچ کسان حلقه‌ای از دوستان، روابط هموندان و خانواده هستند. ولی تعداد این افرادی که یک هیچ کس را می‌شناسند کم است. البته بسیاری از این هیچ کسان می‌کوشند سلبریتی شوند. سلبریتی‌ها معمولا حضور رسانه‌ای قدرتمند دارند و ممکن است ستاره سینما یا خواننده باشند. 

آرتور آسابرگر در همایش ملی فرهنگ شهرت چه گفت؟!

وی افزود: آن‌ها ممکن است همان کسانی باشند که به شما کمک می‌کنند تا تصمیم بگیرید چه چیزی بخرید. آن‌ها ممکن است نفوذ دارانی در تیک تاک یا شبکه‌های اجتماعی دیگری باشند در حالی که هیچ کسان، حضور رسانه‌ای ضعیفی دارند. آن‌ها ممکن است در فیسبوک یا جا‌های دیگر فعال باشند ولی آن‌ها اصلا هم سطح سلبریتی‌ها نیستند.

آرتور آسابرگر در همایش ملی فرهنگ شهرت چه گفت؟

آسوبرگر خاطر نشان کرد: برخی سلبریتی‌ها نفوذدار هستند و دیگر مردمان زیر نفوذ آن‌ها هستند. سلبریتی‌ها قدرت این را دارند که ادراکات مردم را عوض کنند تا کالایی یا خدمتی را بخرند. این شرایط برخی پیامد‌ها دارد که از جمله برخی شرکت‌ها تلاش می‌کنند به سلبریتی‌ها نزدیک شوند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال نوه من خودش یکی از نفوذداران است و شرکت‌هایی که کالا‌های لوکس تولید می‌کنند به او زیاد مراجعه می‌کنند. کسان هوادار دارند و میلیون‌ها نفر آن‌ها را دنبال می‌کنند و برخی به لحاظ عاطفی به آن‌ها وابستگی پیدا می‌کنند. در حالی که آدم‌های معمولی خودشان هوادارند و آن‌ها در دو سوی متضاد قرار می‌گیرند؛ بنابراین جهان به این نوع تقابل‌ها تقسیم شده است. به لحاظ فنی سلبریتی ها، فرستنده و هواداران دریافت کننده اند.

این استاد دانشگاه افزود: اگر میکروفون دست شما است و حرف بزنید احتمالا نشان می‌دهد که شما در مقوله کسان طبقه بندی می‌شوید. ولی اگر شما پیام‌ها را دریافت می‌کنید و این پیام‌ها را در تلویزیون یا تلفن دریافت می‌کنید آن وقت شما در گروه هوادار تعریف می‌شوید.

گفتنی است در حاشیه این همایش رونمایی از کتاب فرهنگ شهرت که ماحصل مقالات پذیرفته شده در همایش هستند با حضور دبیران علمی و اجرایی، غلامرضا جمشیدی‌ها ریاست دانشکده علوم اجتماعی، سجاد صفار هرندی رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری و بیچرانلو نماینده اساتید در شورای همایش ملی شهرت رونمایی شد.

یادآور می شود؛ فراخوان این همایش ابتدای اسفند ۱۴۰۲ منتشر و با همکاری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و پایگاه استنادی ISC برگزار شد.

در ادامه صحبت‌های این استاد ممتاز ارتباطات در دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو را می‌شنوید:

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب