دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
از سوی سازمان جهانی بهداشت؛

اولین روش آزمایش PCR آبله میمونی تأیید شد

اولین روش آزمایش PCR آبله میمونی تأیید شد
سازمان جهانی بهداشت اولین آزمایش سریع و دقیق اورژانسی آبله میمونی را تأیید کرد.
کد خبر : 934599

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سازمان جهانی بهداشت، نخستین آزمایش تشخیصی آبله میمونی را برای استفاده اورژانسی و به منظور افزایش دسترسی جهانی ابزار‌های تشخیصی تایید کرد.

بر اساس اعلام این سازمان، آزمایش Alinity m MPXV، که توسط شرکت Abbott Molecular Inc تهیه شده است؛ در گسترش ظرفیت تشخیصی در کشور‌هایی که با شیوع آبله میمونی مواجه هستند، نقش حیاتی ایفا خواهد کرد چرا که تشخیص زودهنگام mpox امکان درمان و مراقبت به موقع و کنترل ویروس را فراهم می‌کند.

ظرفیت محدود آزمایش‌ها و تأخیر در تأیید موارد بیماری در آفریقا همچنان ادامه دارد و به گسترش مداوم ویروس کمک می‌کند. در سال ۲۰۲۴، بیش از ۳۰ هزار مورد مشکوک در مناطق با شیوع بالا گزارش شده است که بالاترین تعداد آنها در جمهوری دموکراتیک کنگو، بوروندی و نیجریه است. در جمهوری دموکراتیک کنگو، تنها ۳۷ درصد از موارد مشکوک در سال جاری آزمایش شده‌اند.

آزمون Alinity m MPXV یک آزمایش PCR به‌صورت زمان واقعی است که امکان شناسایی DNA ویروس آبله میمونی (گروه I/II) را از نمونه‌های سواب ضایعات پوستی انسان فراهم می‌کند. این آزمایش به‌طور خاص برای استفاده توسط پرسنل آموزش دیده آزمایشگاه‌های بالینی در تکنیک‌های PCR و رویه‌های IVD (درون تنی) ماهر هستند، طراحی شده است. با شناسایی DNA از نمونه‌های راش پستولار یا وزیکولار، کارکنان آزمایشگاه‌ها می‌توانند موارد مشکوک به mpox را به‌طور مؤثر و کارآمد تأیید کنند.

یوکیکو ناکاتانی، معاون دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در دسترسی به دارو‌ها و فراورده‌های سلامت گفت: اولین آزمایش تشخیصی آبله میمونی که تحت رویه فهرست استفاده اضطراری قرار گرفته است، نشان‌دهنده یک نقطه عطف مهم در گسترش دسترسی به آزمایش در کشور‌های آسیب‌دیده از بیماری آبله میمونی است. افزایش دسترسی به محصولات پزشکی با کیفیت تأییدشده مرکزی‌ترین بخش تلاش‌های ما برای کمک به کشور‌ها در مهار گسترش ویروس و حفاظت از مردم آنها، به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آبله میمونی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب