دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1403 - 11:19

در جلسه این هفته هیئت دولت چه گذشت؟

در جلسه این هفته هیئت دولت چه گذشت؟
در جلسه این هفته هیئت دولت وزرا به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
کد خبر : 934281

به گزارش خبرگزاری آنا، صبح امروز جلسه هیئت دولت با حضور ریاست رئیس جمهور برگزار شد که مطابق معمول وزرا پس از برگزاری این جلسه در جمع خبرنگاران حاضر و پاسخگوی سئوالات آنان شدند.


وزیر کشور: طرد اتباع بیگانه با برنامه جامع دنبال می‌شود

سردار اسکندر مؤمنی، وزیر کشور، صبح امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره خروج اتباع بیگانه از کشور اظهارکرد: موضوع طرد اتباع بیگانه در دستورکار ماست. این موضوع در حال پیگیری است و به هیچ‌وجه مهاجرستیزی نداریم ولی مسأله این است که کشور ما تحمل این حضور گسترده از مهاجر را ندارد و یارانه‌ها و منابع کشور مصروف می‌شود.  

وی افزود: با همکاری با فراجا و سایر دستگاه‌ها این کار را دنبال می‌کنیم و باید خروج اتباع از کشور صورت بگیرد.

مؤمنی با اشاره به عملیت شب گذشته سپاه پاسداران (عملیات وعده صادق ۲) ادامه داد: ایران در راستای منافع ملی و بر اساس منشور سازمان ملل و حمایت از جبهه مقاومت تصمیمات لازم را گرفته و می‌گیرد. از نیرو‌های مسلح به خاطر پاسخ به‌موقع و بهنگام تشکر و قدردانی می‌کنیم.


وزیر امور خارجه: هرکسی فضای خود را در اختیار دشمن قرار دهد، دشمن ماست

سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به عملیات شب گذشته وعده صادق ۲ اظهارکرد: اقدام جسورانه و شجاعانه نیرو‌های مسلح را تبریک می‌گویم، پاسخ بسیار مناسبی به رژیم صهیونیستی به خاطر اقدامات تروریستی آن دادند.

وی تاکید کرد: صرفا از حق دفاع مشروع خود استفاده کردیم و اقدام ما دفاعی بود و در پاسخ به اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در ایران و اهداف مربوط به ایران در سایر نقاط بود.

وی با بیان اینکه عملیات دیشب به اهداف خود رسید، تصریح کرد: اهداف ایران نظامی بود و به هیچ هدف غیرنظامی حمله نکردیم. برخلاف رژیم صهیونیستی که به کشتن مردم عادی  عادت دارد، ما اهداف نظامی حمله کردیم و بسیار موفق بوده است.

وزیر خارجه افزود: دیشب با وزرای خارجه مختلفی تماس داشتم یا آنها تماس داشتند. بعد از حمله از طریق سفارت سوئیس به آمریکا پیام دادیم که آنها خود را داخل ماجرا نکنند. به هر طرف ثالثی که به نفع رژیم صهیونیستی وارد شود، پاسخ سختی خواهیم داد. رژیم صهیونیستی هم اگر پاسخی بدهد، پاسخ ما سخت‌تر خواهد بود. این را دیشب اعلام کردم که آنها مراقب پاسخ بعدی ما باشند.

وی افزود: ۹۰ درصد موشک‌های ما به اهداف خود رسید و صهویسنیت‌ها نتوانستند آنها را رهگیری کنند. هرکسی فضای خود را در اختیار دشمنان ما قرار دهد، از نظر ما مسئول خواهد بود.

عراقچی درباره تداوم حمایت ایران از حزب الله بیان کرد: سیاست ما حمایت از مقاومت است و ما به این حمایت همه‌جانبه خود ادامه خواهیم داد. مقاومت یک مکتب، گفتمان و آرمان است که به اشخاص وابسته و متکی نیست. شهادت سیدحسن نصرلله خسارت بزرگی است، ولی باعث رشد هرچه بیشتر مقاومت خواهد شد. همانطور که شهادت سیدعباس موسوی موجب شد که حزب الله بزرگ‌تر و وقویتر شود، خون شهید نصرالله هم همین اثر را خواهد داشت.


وزیر دفاع: عملیات «وعده صادق ۲» بالای ۹۰ درصد موفقیت آمیز بود/ موشک‌هایی با فناوری بالا استفاده کردیم

امیر عزیز نصیرزاده وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره عملیات وعده صادق ۲ گفت: درصد موفقیت عملیات وعده صادق ۲ بالای ۹۰ درصد بود. عملیات منطبق بر قوانین بین المللی و بر اساس منشور سازمان ملل متحد انجام شد. این عملیات یک اقدام متقابل و کاملا قانونی بود.

وی اظهار کرد: اهداف ما در این عملیات کاملا نظامی بود و به هیچ عنوان ما اهداف غیر نظامی را مد نظر نداشتیم و اصابت موشک‌های ما به اهداف نظامی انجام شد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح خاطر نشان کرد: در آنجایی که رژیم صهیونیستی هواپیما بلند می‌کرد و عملیات انجام می‌داد، مورد اصابت قرار گرفت. سه پایگاه نظامی و یک مرکز اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در این عملیات مورد هدف قرار گرفت. در صورت واکنش رژیم صهیونیستی قطعا ما نیز پاسخ لازم را خواهیم داد. در این عملیات از موشک‌های متفاوتی استفاده شد که یکی از انواع این موشک‌ها هایپرسونیک بود.

وی در پاسخ به این پرسش که به کدام کشور‌ها از قبل اصلاع داده بودید، بیان کرد: ما کار خود را انجام دادیم.

وزیر دفاع در پاسخ به این پرسش که چگونه موشک‌ها خیلی سریع‌تر به سرزمین‌های اشغالی رسیدند، بیان کرد: موشک‌ها از نظر فناوری از سطح بالایی برخوردار بودند و قابلیت عبور از سامانه‌های دفاعی دشمن را داشتند.


وزیر ورزش و جوانان: ورزشگاه آزادی تا پایان پاییز بهره‌برداری می‌شود

احمد دنیامالی، وزیر ورزش و جوانان در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهارداشت: ما به زودی شرایط نور، سکو‌ها و چمن ورزشگاه‌ها را به یک سرانجام خوبی خواهیم رساند.

وی افزود: در مورد ورزشگاه آزادی هم به صورت سه شیفت در حال کار هستیم و انشاءالله تا آخر پاییز این ورزشگاه مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.


وزیر نفت: برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نیست

محسن پاک نژاد در حاشیه جلسه  هیئت دولت در جمع خبرنگاران، با اشاره به موضوع ناترازی انرژی، اظهارکرد: موضوع ناترازی انرژی بحثی است که از جنبه‌های مختلف باید بررسی شود. بخشی از این ناترازی به مکانیزم‌های تولید حامل‌های انرژی باز می‌گردد که باید افزایش پیدا کند. طبیعتا در رابطه با افزایش تولید ما با چالش‌هایی مواجه هستیم به خصوص در زمینه تامین منابع مالی که تدابیری اتخاذ شده است که این مسئله را حل کنیم.

وی در ادامه افزود: بحث مهم‌تر ماجرا به بهینه سازی مصرف، مدیریت تقاضا و مدیریت مصرف باز می‌گردد. بخش عمده‌ای از زحمت این بخش به دوش مردم عزیز است که همکاری کنند تا بتوانیم در این حوزه موضوع ناترازی را به مرور زمان حل کنیم. موضوع ناترازی مسئله‌ای نیست که ظرف یکسال یا دوسال ایجاد شده باشد. ناترازی دستاورد سال‌ها است. شاید سرمایه گذاری‌های مناسبی که باید انجام می‌شده، صورت نگرفته است. طبیعتا حل مسئله ناترازی نیز مستلزم گذشت زمان است.

وزیر نفت در ادامه بیان کرد: ان شاالله که ما بتوانیم راهکار‌ها را به نتیجه برسانیم. در خصوص افزایش قیمت سوخت فعلا طرح و برنامه‌ای روی میز دولت نیست. البته این موضوع بحثی است فراتر از ساختار وزارت نفت و موضوعی حاکمیتی است.

وی ادامه داد: آنچه که اولویت ما است حرکت به  سمت مدیریت تقاضا و مدیریت مصرف است. بنزین با مازوت تولید نمی‌شود. مازوت سوزی در نیروگاه‌ها موضوعی است به دلیل نحوه مدیریت تامین سوخت معادل نیروگاهی، بخشی از این سوخت معادل در حوزه‌هایی مازوت است که البته مقدار آن خیلی کم است و کمک می‌کند  به حفظ ذخایر ما برای اینکه در زمستان و پیک سرما با مشکل مواجه نشویم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص تفاهمنامه‌های بین المللی، تاکید کرد: با هیئت روسی که چند روز قبل به تهران ما بحث‌هایی در خصوص تجارت گاز را دنبال می‌کنیم. هدف این است که حوزه سرزمینی جمهوری اسلامی ایران به عنوان هاب انرژی مطرح شود. این بحث‌ها قرار است پیگیر شود.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص نحوه تامین گاز در فصل سرما، بیان کرد: تلاش ما این خواهد بود که با کم‌ترین چالش در این حوزه مواجه باشیم.


سخنگوی دولت: کاری که انجام شد در چارچوب دفاع از کشور بود

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهارکرد: حسن فرطوسی زاده دبیرکل کمیته یونسکو در ایران شد. هادی حق‌شناس استاندار گیلان شد.  

وی افزود: ساعت کاری ادارات در حوزه‌های ستادی به منظور کنترل ترافیک همچنان از ساعت ۷ تا ۹ شناور است.  

سخنگوی دولت با اشاره به عملیات وعده صادق ۲ گفت: پاسخ نظامی ایران در شب گذشته در چارچوب قوانین بین‌المللی و منافع ملی انجام شد. این اقدام باعث احیای غرور ملی و سربلند شدن هویت ایرانی اسلامی‌مان شد. عملیات با سرعت بالایی انجام شد، اما رسانه‌های دشمن بر ناموفق بودن آن تاکید کردند که واکنشی معمول است. تعداد زیادی از موشک‌ها به اهداف تعیین شده اصابت کرد. به همکاران نظامی و انتظامی‌مان خدا قوت می‌گویم و از آنان تشکر می‌کنم.

مهاجرانی ادامه داد: در جلسه امروز گزارشی از حملات و تمهیدات اندیشیده شده از اقدام شب گذشته، ارائه شد. حفظ آرامش مردم و جامعه اولین و مهمترین قصد دولت است. مردم باید دل‌شان از اقدامی که انجام شد، آرام باشد که در چارچوب دفاع از کشور بود. رییس‌جمهور ما فردی است که سالیان سال در سنگر دفاع مقدس حضور داشته است. جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب صلح حرکت کرده است و کشور صلح‌طلبی است، اما هر زمان کسی بخواهد پای‌اش را علیه ایران و منافع ایران فراتر بگذارد و به ساحت جمهوری اسلامی ایران خدشه‌ای وارد کند، مطمئن باشد که مردم دلیر ایران اجازه نخواهد داد.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش با تشریح مصوبات و تصمیمات جلسه امروز هیئت وزیران، گفت: جلسه امروز هیات وزیران دکتر حسن فرطوسی‌زاده به عنوان دبیرکل کمیسیون ملی یونیسکو در ایران انتخاب شد. کار این کمیسیون در جریان‌سازی علمی و فرهنگی اهمیت دارد. ایشان به سه زبان عربی، فرانسه و زبان تسلط دارند. ایران می‌تواند از مزیت زبان‌ها در جهت ارتباط و تعامل بهتر با دنیا استفاده کند.

وی همچنین از انتخاب هادی حق‌شناس به عنوان استاندار گیلان سخن گفت و تصریح کرد: امیدوارم ایشان در چارچوب میثاق وفاق ملی دولت با همه مردم، محیط زیست، صنعت و اسناد لازم‌الاجرا اقدام کند، همچنان که استانداران قبل از ایشان نیز ملزم به انجام آنها بودند.

مهاجرانی با اشاره به تداوم وضعیت ساعات اداری فعلی هم گفت: ساعات کاری ادارات از ساعت ۷ تا ۹ شناور می‌ماند تا کنترل ترافیک بهتر انجام شود.

وی ادامه داد: برخی مصوبات از جمله مجوز مذاکره پاراف و امضای موقت اصلاحیه موافق‌نامه تشویق، حمایت و تضمین سرمایه‌گذاری بین دولت‌های عضو سازمان همکاری اسلامی، مستثنی شدن خرید خودرو توسط صندوق توسعه صنایع دریایی با شرط خروج از موضوع و اصلاح ماده ۹ آیین‌نامه بند‌های الف، ب، پ، ت، ث، ج و تبصره یک بند ط تبصره ۱۰ و بند د تبصره ۱۵ قانون بودجه ۱۴۰۳ که برای تعیین نرخ سود موثر اوراق مالی اسلامی به تصویب رسید و ۴ موضوع هم به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع شد.


وزیر جهاد کشاورزی: ذخایر استراتژیک کشور در وضعیت مطلوب قرار دارد

غلامرضا نوری قزلجه امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال تولید گندم بسیار مطلوب بوده است، اظهار داشت: محدودیت قانونی برای پرداخت مطالبات گندم کاران داریم چرا که میزان تولید گندم از سقف مقرر شده عبور کرده است.

وی افزود: امسال تولید بسیار خوب بوده است از این رو میزان تولید از سقف عبور کرده و باید اصلاحیه‌ای صورت بگیرد و ما مجوز لازم برای پرداخت بیشتر از سقف در قانون مصوب بودجه را بدست آوریم.

نوری قزلجه ادامه داد: پس از اصلاح مجوز پرداخت‌ها صورت خواهد گرفت، درحال پیگیری این موضوع هستیم تا هر چه سریعتر انجام شود البته تاکنون ۸۰ درصد مطالبات گندم کاران پرداخت شده است و بحث مطالبه تنها در مناطقی که دیرتر محصول برداشت کرده اند از جمله مناطق سردسیر کشور، بوجود آمده است.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: بعد از رفع موانع قانونی و تامین منابع، مطالبات این گندم کاران نیز به سرعت پرداخت خواهد شد.


واکنش اسلامی به تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه تأسیسات هسته‌ای کشورمان

محمد اسلامی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران بیان کرد: من در وین و آقای عراقچی در نیویورک با گروسی گفتگو داشتیم و وی تمایل به صحبت با رئیس جمهور را دارد، ولی این دیدار نیاز به هماهنگی دارد و بر اساس پروتکل خودش صورت خواهد گرفت.

اسلامی در خصوص مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: بحث مهم این است که تمام جنجال‌هایی که بر سر برنامه هسته‌ای ما وجود دارد و بهانه‌ای که برای آن ایجاد کردند، معطوف و در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها است و وزارت امور خارجه مذاکرات رفع تحریم‌ها را بر عهده دارد و این مذاکرات در جریان بوده و متوقف نشده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته‌ای کشورمان، گفت: اسرائیل همیشه از این قبیل ادعا‌ها داشته است. رژیم صهیونیستی رژیمی وحشی است و نتانیاهو مثل یک خون آشام عمل می‌کند و تمام دنیا نسبت به این رژیم اعتراض دارد. نیرو‌های مسلح ما هم بازدارندگی لازم را ایجاد کرده اند.


معاون حقوقی رئیس جمهور: عملیات وعده صادق ۲ در راستای دفاع مشروع بود

مجید انصاری در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به عملیات وعده صادق ۲ اظهار کرد: عملیات دیشب نیرو‌های مسلح ایران در راستای دفاع مشروع و حمایت از شهروندان و سرزمین ماست، این انتظاری بود که به درازا انجامید و دولت خویشتنداری کرد.

وی تصریح کرد: اسرائیل اقدام غیرحقوقی و برخلاف موازین بین المللی در  زدن مهمان ما انجام داد و اقدامات تحریک کننده داشت و مرتکب نسل کشی و کودک کشی شد، به لحاظ حقوقی باید اقدام می‌کردیم.

 معاون حقوقی رئیس‌جمهور افزود: ایران به توصیه برخی کشور‌ها که گفته بودند که شاید اسرائیل را وادار کنیم که در غزه آتس‌بس را انجام دهد و برای حفظ جان مردم بی‌گناه در غزه، خویشتنداری کرد، ولی او بیشتر جری شد و تعدی کرد و به قتل عام مردم لبنان روی آورد و نشان داد هرچه بیشتر با این رژیم مماشات شود، یک قدم در نقض حقوق بشر بیشتر جلو می‌آید، بنابراین اقدام ایران در راستای دفاع مشروع و در راستای حقوق بین الملل و دفاع از سرزمین بود.

انصاری خاطرنشان کرد: البته ایران براساس آموزه‌های دینی و قواعد بین‌المللی سعی کرد نقاط مسکونی را هدف قرار ندهد، بلکه به مراکز نظامی و مراکز تروریست‌پرور حمله کرد. اگر اسرائیل سر جای خود بنشیند، عملیات ایران پایان یافته است، اما اگر بخواهد ماجراجویی کرده و ادامه دهد، ایران در راستای اختیاراتی که طبق موازین بین‌المللی دارد، اقدام پیشمان کننده خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب