دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مهر 1403 - 21:06

غریب آبادی: نشست مجمع عمومی سازمان ملل تحت‌الشعاع موضوع فلسطین و لبنان بود

غریب آبادی: نشست مجمع عمومی سازمان ملل تحت‌الشعاع موضوع فلسطین و لبنان بود
معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، اظهار کرد: موضوع فلسطین و لبنان، محور اصلی مباحث اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل و نشست‌ها و رایزنی‌های جانبی آن بود.
کد خبر : 934033

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، اظهار کرد: موضوع فلسطین و لبنان، محور اصلی مباحث اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل و نشست‌ها و رایزنی‌های جانبی آن بود و در این میان، نقش هیئت ایرانی در جلب‌توجه جامعه جهانی به جنایات رژیم صهیونیستی بسیار برجسته بود.

معاون وزیر امور خارجه گفت: هیئت کشورمان در سطح رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و سایر اعضا در سخنرانی‌ها، دیدارها و رایزنی‌ها از جمله بر این نکات تأکید کردند: تشریح جنایات رژیم صهیونیستی و ضرورت برخورد جامعه بین‌المللی با آن، انفعال شورای امنیت و ضرورت برخورد فعالانه و مسئولانه آن، ضرورت توقف فوری جنایات و تجاوزهای رژیم، رژیم صهیونیستی مهم‌ترین تهدید صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی.

غریب آبادی افزود: در این راستا، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در ده‌ها دیدار دوجانبه با همتایان خود از کشورهای مختلف، سخنرانی در اجلاس سران آینده، سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، نشست با رسانه‌ها، مؤسسات مطالعاتی و اندیشمندان آمریکایی و مصاحبه با دو رسانه آمریکایی و عربی به‌طور تفصیلی به موضوع فلسطین پرداختند.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه ادامه داد: موضوع فلسطین و همچنین لبنان در صدر پیگیری وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیئت نیز قرار داشت که برخی از اقدامات به عمل آمده به شرح زیر قابل اشاره است:

 

  • پرداختن تفصیلی به موضوع در سه نشست شورای امنیت درخصوص غزه، صلح و امنیت بین‌المللی و وضعیت خاورمیانه از سوی وزیر امور خارجه و معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر
  • - پرداختن تفصیلی به موضوع در نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد از سوی وزیر امور خارجه
  • - پرداختن به موضوع در نشست وزرای عدم تعهد توسط معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر
  • - پرداختن به موضوع در نشست وزرای امور خارجه بریکس توسط وزیر امور خارجه
  • - پرداختن به موضوع در نشست وزرای امور خارجه عضو اکو توسط وزیر امور خارجه
  • - پرداختن به موضوع در نشست مجمع گفتگوهای آسیایی از سوی وزیر امور خارجه
  • - پرداختن به موضوع در نشست وزرا برای انهدام سلاح های هسته ای توسط معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر
  • - پرداختن به موضوع در نشست وزرای گروه ۷۷ کشور در حال توسعه و چین توسط معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر
  • - پرداختن به موضوع در نشست وزرای گروه دوستان منشور ملل متحد از سوی معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر

غریب آبادی افزود: با تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان و شهادت دبیر کل شجاع و مجاهد حزب‌الله، سردار شهید نیلفروشان و تعدادی از مردم عادی، وزیر امور خارجه کشورمان به طور ویژه و فوری با دبیر کل سازمان همکاری اسلامی، دبیر کل سازمان ملل و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد و ضمن یادآوری مسئولیت‌های آنان در این شرایط بحرانی و ارائه هشدارهای لازم، خواهان برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت و‌ سازمان همکاری اسلامی در سطح سران گردید. دکتر عراقچی همچنین با وزیر امور خارجه لبنان نیز گفتگو و در خصوص برخی پیگیری‌ها، رایزنی نمود. از سوی دیگر، نامه‌ای نیز از سوی نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان ملل در خصوص وضعیت تهیه و برای دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت ارسال گردید. وزیر امور خارجه همچنین در دو کنفرانس مطبوعاتی در سازمان ملل در حاشیه نشست‌های شورای امنیت شرکت و به تشریح مواضع کشورمان در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی و ارائه هشدارهای لازم پرداخت.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پایان از بی اقدامی شورای امنیت در توقف جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان، با وجود اعتراضات گسترده طیف وسیعی از کشورها در سازمان ملل، انتقاد کرد و افزود این وضعیت که باند آدم کش و جنایتکار صهیونیستی بدون کیفر به اقدامات خود ادامه می‌دهد، فقط به قربانی شدن افراد بی‌گناه بیشتری می‌انجامد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب