دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مهر 1403 - 01:30

طوفان ناخوانده علیه کاخ سفید

طوفان ناخوانده علیه کاخ سفید
عبور طوفان «هلین» از برخی ایالت‌های سرنوشت‌ساز در جریان رقابت ۲۰۲۴ آمریکا، بحرانی است که جمهوری‌خواهان در تبلیغات انتخاباتی خود با هدف اثبات سوء‌تدبیر و مدیریت دموکرات‌ها به سادگی از کنار آن نخواهند گذشت.
کد خبر : 933971

به گزارش خبرگزاری آنا، درحالی‌که عملکرد دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا در مدیریت بحران‌های طبیعی، همواره موردانتقاد شهروندان این کشور قرار داشته، اکنون این اتفاق در ایالتی حساس و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر رخ داده است.

 دموکرات‌ها که طی هفته‌های اخیر فاصله خود را در نظرسنجی‌ها با جمهوری‌خواهان در فلوریدا کم کرده و درصدد تسخیر آرای الکترال این ایالت مهم برآمده بودند، با شنیدن خبر وقوع طوفان در آن شوکه شده‌اند!

در دوران ریاست جمهوری بوش پسر نیز طوفان‌های «کاترینا» و «ریتا» و سوء‌مدیریت دولت آمریکا در قبال آنها، دردسر‌های زیادی را برای جمهوری‌خواهان ایجاد کرد

طوفان سهمگین «هلین» با سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت بخش‌هایی از ایالت ساحلی فلوریدای آمریکا را درنوردید و ضمن بە بار آوردن خسارات بسیار، دست‌کم یک کشتە برجای گذاشت. در این میان، بسیاری از ساکنان فلوریدا دولت فدرال را بابت عدم توانایی در پیشگیری حداقلی از طوفان و مدیریت بحران در ساعت‌های پس از وقوع آن، موردانتقاد شدید قرار داده‌اند.

در دوران ریاست جمهوری بوش پسر نیز طوفان‌های «کاترینا» و «ریتا» و سوء‌مدیریت دولت آمریکا در قبال آنها، دردسر‌های زیادی را برای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ ایجاد کرد، تا‌جایی‌که جان مک‌کین نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آن سال، بار‌ها از سوی اوباما و دموکرات‌ها بابت عدم توانایی حزب متبوعش در مدریت بحران‌های طبیعی موردانتقاد قرار گرفت.

طوفان هلین شامگاه پنجشنبه ۲۶ سپتامبر (پنجم مهرماه)، بە سواحل منطقه «بیگ بند» فلوریدا رسید. مرکز خدمات هواشناسی ملی ایالات متحده آمریکا نیز گزارش‌های متعددی از تخریب و طغیان آب در مناطق مختلف دریافت کردە است. بە گفتە این مرکز، بر اساس دستەبندی پنج‌گانه مقیاس طوفان‌ها در ایالات متحده، طوفان هلن ازلحاظ قدرت در رده چهارم قرار دارد.

اما پس از ورود بە فلوریدا و رسیدن بە سطح زمین بە تدریج از سرعت طوفان کاستە شدە و در حال حاضر بە رده دوم این دستەبندی تنزل کردە و سرعت آن بە ۱۷۵ کیلومتر در ساعت کاهش یافتە است.

مرکز خدمات هواشناسی ملی آمریکا هم‌زمان بە ساکنان مناطق شمال غربی فلوریدا نسبت بە «وضعیت فاجعەبار» هشدار داد و از همە خواست کە پیام‌های تخلیە را جدی بگیرند. این بحران می‌تواند به پاشنه آشیل دموکرات‌ها در فلوریدا تبدیل شود. نباید فراموش کرد که دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ در فلوریدا بازنده بوده‌اند، اما این بار تا حدودی نسبت به تسخیر این ایالت (که دارای ۲۹ رأی الکترال است) امید دارند.

اوباما تنها نامزد انتخاباتی حزب دموکرات بود که توانست در سال ۲۰۱۲ در این ایالت، میت رامنی نامزد حزب جمهوری‌خواه را شکست دهد.

علاوه بر فلوریدا، این طوفان در مسیر خود از ایالت آونگی جورجیا هم گذشته است

نکته مهم‌تر اینکه آژانس حفاظت مدنی ایالات متحده نیز در این بارە یک پیام هشدار منتشر کرده و گفتە کە چندین ایالت دیگر نیز درگیر این طوفان خواهند شد. این آژانس پیش‌بینی کرده کە نزدیک بە یک میلیون خانوار تحت تأثیر طوفان هلین قرار بگیرند. در همین حال گزارش‌ها حاکی از قطع برق دە‌ها هزار خانوار در فلوریداست- بحرانی که جمهوری خواهان و ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود با هدف اثبات سوءتدبیر و مدیریت دموکرات‌ها به‌سادگی از کنار آن نخواهند گذشت.

هلین که پس از عبور سهمگین از سواحل فلوریدا به ایالت کارولینای شمالی رسید، دست‌کم ۳۰ کشته در نقطه اصلی حرکت خود برجای گذاشته است. صد‌ها نفر هم همچنان مفقودند و از سرنوشت آنها هنوز خبری در دست نیست.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که پس از تبدیل شدن هریس به نامزد اصلی دموکرات‌ها، رقابت در این ایالت بسیار تنگاتنگ شده و برخی تحلیلگران اکنون آن را یک رقابت «پایاپای» می‌نامند.

شاید همین مسئله نشان بدهد که چرا ترامپ تصمیم گرفت، بعد از سوءقصد به جانش در ماه ژوئیه، برای نخستین بار در یک گردهمایی در این ایالت شرکت کند.

او به جمعیت حاضر در گردهمایی جمهوری‌خواهان در کارولینای شمالی گفت: «این ایالت، ایالت بسیار، بسیار مهمی برای پیروز شدن در انتخابات است.»

ترامپ در سال ۲۰۲۰ در ایالت کارولینای شمالی تنها با بیش از ۷۰ هزار رأی به پیروزی دست یافت. همین موضوع امید دموکرات‌ها را افزایش داده است که امسال در این ایالت «بنفش» پیروز شوند (ایالت «بنفش» به معنای ایالتی است که هنوز روشن نیست دموکرات‌ها در آن پیروز خواهند شد یا جمهوری خواهان).

این طوفان در مسیر خود از ایالت آونگی جورجیا هم گذشته است. یک‌سوم جمعیت جورجیا را آمریکایی‌های آفریقای تبار تشکیل می‌دهند و آنها نقش مهمی در پیروزی بایدن در سال ۲۰۲۰ ایفا کردند.

گزارش‌هایی از نارضایتی برخی از سیاه‌پوستان آمریکا از عملکرد بایدن منتشر شده است، اما کمپین هریس امیدوار است که این گروه رأی‌دهنده را دوباره فعال کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب