دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس هیئت مدیره انجمن خانواده ناشنوایان:

تهران فقط ۱۷ مترجم زبان اشاره دارد

تهران فقط ۱۷ مترجم زبان اشاره دارد
رئیس هیئت مدیره انجمن خانواده ناشنوایان گفت: از مهم‌ترین معضلات موجود، نبود مترجم زبان اشاره در مراکز آموزشی، درمانی، بانک­‌ها و دادگاه‌­ها است و در تهران فقط ۱۷ مترجم «زبان اشاره» فعال هستند.
کد خبر : 933937

به گزارش خبرگزاری آنا، علیرضا نجف‌پور عنوان کرد: با توجه به رشد و پیشرفت فرهنگی و اجتماعی ناشنوایان، نیاز‌های آموزشی، فرهنگی، شغلی و ارتباطی این جامعه نیز روز به روز گسترده ­تر از پیش می‌­شود.

وی افزود: اگرچه در ایران برای توسعه فناوری­‌های مرتبط با ناشنوایان و زبان اشاره تلاش‌­هایی صورت گرفته است، اما هچنان افراد دارای کم ­شنوایی و ناشنوایی با چالش‌­های مختلفی روبه رو هستند.

نجف‌پور با اشاره به رفع کمبود‌های زبان اشاره که نیازمند تغییر نگرش‌های نادرست جامعه، تلاش و حمایت همه جانبه­ انجمن­‌ها و سازمان­‌های مرتبط است، گفت: یکی از مهم‌ترین معضلات موجود، نبود مترجم زبان اشاره در مراکز آموزشی، درمانی، بانک­‌ها و دادگاه‌­ها است.

وی ادامه داد: در شهر تهران، با جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار کم­ شنوا و ناشنوا، تعداد مترجمین فعال فقط به ۱۷ نفر می‌­رسد که این تعداد در مقایسه با سایر کشور‌ها به طور قابل توجهی پایین است. با این وجود آمار رسمی از تعداد مترجمین در سطح کشور نیز وجود ندارد.

نجف پور عنوان کرد: رفع این کمبود‌ها نیازمند تغییر نگرش‌­های نادرست جامعه، تلاش و حمایت همه جانبه­ انجمن­ و سازمان­‌های مرتبط است.

وی درخصوص آموزش و یادگیری زبان اشاره توضیح داد: افراد علاقه ­مند از رشته­‌های مختلف می‌­توانند در انجمن‌های ناشنوایان و دانشگاه فرشتگان به یادگیری زبان اشاره بپردازند.

نجف پور افزود: زبان اشاره به صورت رشته دانشگاهی نخستین بار در سال ۱۴۰۰ از طریق دانشگاه فرشتگان راه اندازی شد و اخذ مدرک در این رشته مسلتزم گذرندان ۳ دوره مقدماتی، میانه، پیشرفته و کارورزی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: زبان اشاره
ارسال نظر
قالیشویی ادیب