دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

آمادگی ساترا برای حمایت از پخش برنامه‌های علمی در شبکه نمایش خانگی

آمادگی ساترا برای حمایت از پخش برنامه‌های علمی در شبکه نمایش خانگی
مدیرکل پایش و نظارت محتوای ساترا آمادگی ساترا برای حمایت از پخش برنامه‌های علمی در شبکه نمایش خانگی گفت.
کد خبر : 933823

محمدعلی اشعری مدیرکل پایش و نظارت محتوای سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌ و تصویر فراگیر در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا درباره سازوکار صدور مجوز بر مجموعه‌های نمایشی تابع این سازمان گفت: در ابتدا طرح‌هایی که توسط تهیه‌کننده و کارگردان سریال‌های نمایش خانگی آماده شده از طریق درگاه ملی صدور مجوز برای ساترا ارسال می‌شود؛ طرح مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ در صورت تأیید طرح، در مرحله بعدی فیلمنامه ارسال می‌شود. فیلمنامه بازخوانی می‌شود و در صورتی که با ارزش ها سیاست‌های کلی کشور مغایرتی داشته باشد تذکر‌های لازم داده می‌شود.

مدیرکل پایش و نظارت محتوای سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌ و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) اظهار کرد: در ادامه مجوز تولید برای فیلمنامه‌‌های تأییدشده صادر شده و بر اساس آن  محتوای موردنظر ساخته می‌شود. سکوهای پخش ملزم هستند که محتوای خودشان را قبل از انتشار به ساترا ارائه کنند. در این مرحله، بازبینی قبل از انتشار صورت می‌گیرد و برگه بازبینی صادر می‌شود. اگر دیالوگ‌ها، صحنه‌ها، نماها، سکانس‌ها یا مطالبی باشد که با سیاست‌های کلی نظام مغایر باشد، فهرست شده و ارائه می‌شود تا اصلاحات لازم  صورت بگیرد و در نهایت با  اعمال اصلاحات پخش شود.

اشعری درباره انتشار برخی سکانس‌های جنجالی در سریال‌های پرمخاطب در سال‌های اخیر که در ادامه با اعمال نظر ساترا حذف می‌شوند نیز عنوان کرد: مسئله‌ای که گاهی حاشیه‌ساز می‌شود و هزینه‌هایی را برای فعالان این عرصه به دنبال دارد این است که این سکوهای پخش یا برای دریافت مجوز مراجعه  نمی‌کنند و یا این که اصلاحاتی که باید اعمال شود را به صورت کامل انجام نمی‌دهند؛ در نتیجه محتوایی که تولید کرده‌اند غیرقانونی است.

وی افزود: این کارها تخلف است و ساترا می‌تواند از اختیارات قانونی خود استفاده کند. در صورتی که اگر سکوهای پخش از مجاری قانونی ساترا عبور کنند و در یک فرایند تعاملی خود را ملزم بدانند که این موارد را رعایت کنند این اتفاقات نخواهد افتاد.

حرکت رسانه‌های صوت و تصویر به سمت تنوع گونه‌های موضوعی

مدیرکل پایش و نظارت محتوای ساترا گفت: شبکه نمایش خانگی یک هنرصنعت است و طبیعی است که این صنعت باید رشته‌های متنوعی را پوشش دهد. تمام سیاست‌های «ساترا» نیز در راستای تقویت این صنعت است. کمک های زیادی هم از حیث رفع موانع تولید از سوی ساترا صورت گرفته است.

اشعری افزود: روند خوبی که در سال‌های اخیر رقم خورده، حرکت رسانه‌های صوت و تصویر به سمت گونه‌های موضوعی جدید و تخصصی در حوزه‌های  فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و اقتصادی است. به این ترتیب محتواهایی تولید می‌شود که مورد نیاز بخش وسیع‌تری از جامعه است. در این بین، سکوهای پخش و رسانه‌هایی که مباحث علمی، آموزش و فناوری را در محورکار خود قرار داده‌اند هم مخاطبان خاص خود را دارند.

مدیرکل پایش و نظارت محتوای ساترا گفت: فراموش نکنیم که پرداخت هنرمندانه از طریق صوت و تصویر در معرفی پیشرفت‌های علمی و فناورانه بر مخاطب تأثیر فراوانی خواهد داشت. از سوی دیگر هم در بحث آموزش و پرورش از طریق سامانه‌هایی مثل سامانه شاد و هم در آموزش‌های دانشگاهی ما رسانه‌های نوپا اما فعالی را داریم.  

وی افزود: نکته مهم اینجاست که باید بخش خصوصی هم با جدیت بیشتری وارد این فضا بشود و فقط روی آثار نمایشی تمرکز نکند. باید فضایی فراهم کنیم تا با حضور سرمایه‌گذاران، سکوهای پخش به سمت تولید برنامه‌ها‌ی فناورانه و علمی نیز بروند.

اشعری گفت: اگر به شبکه نمایش خانگی نگاه صنعت‌محور و درآمدزا داشته باشیم حتماً این گونه برنامه‌ها نیز می‌توانند مخاطبان خاص خود را در بین نخبگان علمی، دانشجویان، فعالان حوزه فناوری و علاقه مندان به علم و دانش داشته باشند. سازمان ساترا هم برای فراهم کردن بستر فعالیت بخش خصوصی در حوزه تولیدات فناورانه آمادگی کامل دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب