دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مهر 1403 - 15:00

دیدار ترامپ با زلنسکی؛ اجبار یا اختیار؟

دیدار ترامپ با زلنسکی؛ اجبار یا اختیار؟
باوجود انتقاد از کارشکنی رئیس‌جمهور اوکراین در توافق با مسکو، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا به دلایلی ترجیح داد با «زلنسکی» دیدار کند.
کد خبر : 933800

به گزارش خبرگزاری آنا، این روز‌ها خبر ملاقات رئیس‌جمهور سابق آمریکا و رئیس‌جمهور کنونی اوکراین، موردتوجه بسیاری از تحلیلگران روسی و آمریکایی قرار گرفته است. برخی معتقدند ترامپ می‌خواهد خطوط قرمز خود در قبال جنگ اوکراین را به صورتی صریح و گویا برای زلنسکی تشریح کند و برخی دیگر، این دیدار را در قالب نوعی معامله سیاسی میان این دو سیاستمدار تلقی می‌کنند. باوجود انتقاد‌های اخیر دونالد ترامپ از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، به دلیل امتناع وی از «معامله» با روسیه برای دستیابی به صلح، نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا قرار دیدار با زلنسکی را لغو نکرد.

در این میان، احتمال دیگری نیز وجود دارد و آن، مدیریت احساسات طرفداران جنگ اوکراین در آمریکاست. اکثر این افراد، به دلیل امتناع ترامپ از مواجهه حداکثری (به سبک دولت بایدن) با روسیه، وی را مورد عتاب قرار داده و در انتخابات پیش رو نیز از هریس حمایت می‌کنند. اما برگزاری این ملاقات می‌تواند بخشی از افرادی که صرفاً به‌واسطه رویکرد ترامپ در جنگ اوکراین با پیروزی وی در انتخابات مخالف هستند را وادار به تجدیدنظر در رأی خود کند.

کمتر از یک روز پس‌ازآن که کامالا هریس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی این کشور، با ولودیمیر زلنسکی دیدار و حمایت بی‌دریغ خود از اوکراین را اعلام کرد، دونالد ترامپ نیز دعوت رئیس‌جمهوری اوکراین برای دیدار و گفتگو را پذیرفت.

این دیدار از پیش برنامه‌ریزی نشده بود و همین مسئله، نشان می‌دهد رئیس‌جمهور سابق آمریکا در واکنش به رایزنی‌های زلنسکی و هریس این اقدام را صورت داده است. باوجود انتقاد جمهوری‌خواهان آمریکا از دیدار مقامات این کشور با زلنسکی، نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که مشتاقانه منتظر این دیدار است و عقیده دارد که می‌تواند «خیلی سریع» ولادیمیر پوتین و زلنسکی را به توافق برساند.

به عبارتی گویاتر، ترامپ کماکان روی همان فرمول همیشگی خود (وادار ساختن زلنسکی به الحاق برخی مناطق اوکراین به روسیه در ازای پایان جنگ) اصرار می‌ورزد.

ازآنجاکه دونالد ترامپ و کامالا هریس در موردحمایت از اوکراین مواضع کاملاً متفاوتی اتخاذ کرده‌اند، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این دیدار از اهمیت بالایی برخوردار است. نامزد حزب دموکرات در تازه‌ترین مواضع خود در خصوص جنگ اوکراین گفته است: «فشار‌های ترامپ بر اوکراین برای رسیدن به یک توافق سریع و پایان دادن به جنگ، نه پیشنهادی برای صلح بلکه پیشنهادی برای تسلیم اوکراین است.»

ترامپ، اما عقیده دارد که اگر به‌جای جو بایدن ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده داشت، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، هرگز به اوکراین حمله نمی‌کرد. رئیس‌جمهوری سابق ایالات‌متحده در روز‌های اخیر، پیروزی‌های نظامی روسیه را ستوده و تأکید کرده است که آمریکا باید به دخالت خود در اوکراین پایان دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب