دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رفع ناترازی برق کشور با توسعه نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس در صنایع کوچک

رفع ناترازی برق کشور با توسعه نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس در صنایع کوچک
عضو هیئت مدیره انجمن ساتکا گفت: در زمین‌های تنها دو شهرک صنعتی در استان کرمان حدود ۳۰ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس با متوسط ظرفیت ۱۵۰ کیلووات و مجموع ظرفیت ۴ مگاوات احداث شده است.
کد خبر : 933628

به گزارش خبرگزاری آنا، محمود کریمی، عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: دومین همایش توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صنایع (اینداست سولار ایران)، در حقیقت نوزدهمین همایش از این نوع بود که توسط انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر ایران روز سه مهر ماه در هتل پارسیان اوین برگزار شد.

در این همایش حدود ششصد نفر از واحد‌های صنعتی، شرکت‌های فعال در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و ارگان‌های مرتبط شرکت کردند که بزرگترین همایش انرژی‌های تجدیدپذیر در صنایع بود. همچنین تعداد ۳۵ شرکت تجدیدپذیر در نمایشگاه جانبی این همایش به ارائه محصولات و خدمات خود پرداختند. در سخنرانی‌های کلیدی و در سه پنلی که در این همایش برگزار شد، موانع توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صنایع کشور مورد بررسی کارشناسان بخش خصوصی و دولتی قرار گرفت. همچنین بیانیه‌ای در پایان نشست قرائت شد.

 نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس، کوچک ولی به تعداد زیاد

کریمی عضو هیئت مدیره انجمن ساتکا در خصوص پتانسیل نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس گفت: در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس، باید توجه داشت که اگرچه نیروگاه‌های خورشیدی در مقیاس خانگی و صنایع کوچک مابین ۵ کیلووات تا ۵۰۰ کیلووات ظرفیت دارند، ولی وقتی به تعداد زیاد احداث شوند، حاصلضرب ظرفیت بدست آمده می‌تواند به ماهانه چند صد مگاوات و سالانه چند هزار مگاوات برسد.

ماهانه هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در آلمان نصب می‌شود

کریمی از کشور آلمان را به عنوان مثالی برای سرعت احداث نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس نام برد و افزود: چنانچه در کشوری مانند آلمان، ماهانه هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس روی سقف خانه‌ها و کارخانه‌ها احداث می‌شود که به عدد ۱۴ هزار مگاوات در سال رسیده است.

سالانه ۱۴۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در زمین‌های کشاورزی ایران

عضو هیئت مدیره انجمن ساتکا به پتانسیل شرکت‌های پیمانکار خورشیدی در ایران برای رشد شتابان نیروگاه‌های خورشیدی اشاره کرد و گفت: در ایران نیز پتانسیل برای رشد شتابان نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس وجود دارد. به عنوان مثال در استان خراسان رضوی در طول یک ماه، ۴۰ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت متوسط ۱۰۰ کیلووات با مجموع ۴ مگاوات در زمین‌های کشاورزی ایجاد شد. اگر ۳۰ استان کشور همین ظرفیت را به موازات استان خراسان رضوی احداث کنند، ماهانه ۱۲۰ مگاوات و سالانه بیش از ۱۴۰۰ مگاوات ظرفیت خورشیدی ایجاد می‌شود.

سالانه بیش از ۱۲۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در صنایع کوچک ایران

کریمی همچنین به پتانسیل صنایع کوچک برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی اشاره کرد و گفت: در زمین‌های تنها دو شهرک صنعتی در استان کرمان حدود ۳۰ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس با متوسط ظرفیت ۱۵۰ کیلووات و مجموع ظرفیت ۴ مگاوات احداث شده است. اگر در سایر شهرک‌های صنعتی (یا شهرک‌های خورشیدی) در کشور در طول یکسال همین تعداد نیروگاه احداث شود، و با فرض ۱۰ شهرک صنعتی (خورشیدی) در هر استان (۳۰۰ شهرک صنعتی – خورشیدی در کشور)، به ظرفیت سالانه نصب ۱۲۰۰ مگاوات در سال صرفا با همین نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس می‌رسیم. در حالی که تعداد شهرک‌های صنعتی حدود سه برابر این مقدار است.

انتظارات بخش خصوصی از دولت

کریمی به انتظارات بخش خصوصی از دولت اشاره کرد و گفت: انتظار ما از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور این است که در توسعه شهرک‌های تخصصی خورشیدی سرعت بیشتری در استان‌ها با سرعت بیشتری عمل کند و همچنین زمان پرداخت اقساط زمین برای نیروگاه‌های خورشیدی را مانند سال‌های گذشته بصورت ۱۲۰ ماهه (۱۰ ساله) در نظر بگیرد.

واگذاری بعضی اختیارات به استان‌ها

عضو هیئت مدیره انجمن ساتکا به بروکراسی موجود اشاره کرد و گفت: شرکت‌های توزیع برق تجربه و توانمندی انجام کار‌های اداری و صدور مجوز را برای نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس دارند و از سال ۱۳۹۴ کار‌های اداری نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس را در استان‌ها تحت سامانه مهرسان انجام داده اند؛ لذا با صلاحدید ساتبا می‌توان در خصوص شهرک‌های تخصصی خورشیدی در استان‌ها نیز اختیارات صدور پروانه‌های احداث و عقد قرارداد خرید تضمینی را به شرکت‌های توزیع برق سپرد تا ضمن تمرکز زدایی از مرکز، شرکت‌ها با مراجعه سریعتر به شرکت‌های توزیع در محل استان خودشان بتوانند نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس را با سرعت بیشتری احداث کنند.

کریمی در خصوص اطلاع رسانی به صنایع افزود انجمن ساتکا تاکنون ۱۹ همایش در استان‌های کشور با هدف اطلاع رسانی به صنایع برگزار نموده است و همایش بعدی (بیستمین همایش) توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صنایع، روز شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ در استان کرمان با حضور صنایع استان، شرکت‌های تجدیدپذیر و ارگان‌های مرتبط از استان کرمان و کشوری برگزار می‌گردد.

انتهای پیام/

برچسب ها: انرژی نیروگاه
ارسال نظر
قالیشویی ادیب