دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1395 - 11:14

گزارش وزیر جهاد کشاورزی به مجلس/ حجتی: واردات 2/5 میلیون تن شکر در دولت قبل، تولید شکر را نصف کرد

محمود حجتی در گزارشی به مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت کشاورزی اظهار کرد: کشورهای در حال توسعه در تولید غلات به کشورهای توسعه‌یافته وابسته خواهند شد. کشورهای در حال توسعه علی‌رغم افزایش تولید وابسته‌تر می‌شوند و کشورهای توسعه یافته روزبه‌روز تولیدات‌شان بیشتر از نیاز می‌شود و بازارهای جهانی را به سیطره خود درآورده‌اند.
کد خبر : 93346

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، وزیر جهاد کشاورزی که در امروز ـ دوشنبه ـ در صحن علنی مجلس حضور یافته بود، ادامه داد: در سال 2001 ضریب خودکفایی کشورهای در حال توسعه 91 درصد بود و پیش‌بینی می‌شود در سال 2050 به 86 درصد کاهش پیدا کند و این در شرایطی است که کشورهای صنعتی علی‌رغم مواجهه با مشکلات زیست‌محیطی تلاش می‌کنند تولیداتشان را افزایش دهند و سهم خود را در امنیت غذایی دنیا حفظ کنند.


وی افزود: در بخش شیر هم شرایط به همین صورت است و تولید کشورهای صنعتی روزبه‌روز بیشتر می‌شود.


وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: کشورهای صنعتی با وجود بیماری‌ها، آفات و سرما و گرما در محصولات کشاورزی روزانه بالغ بر 10 میلیارد دلار یارانه به بخش کشاورزی پرداخت می‌کنند. همچنین اتحادیه اروپا سالانه 40 میلیارد یورو به تولیدکنندگان غلات یارانه می‌دهد و نزدیک به 40 درصد بودجه بخش کشاورزی اروپا به صورت یارانه پرداخت می‌شود. سنای آمریکا نیز در سال 2013 قانونی را تصویب کرد که به مدت 10 سال هزار میلیارد دلار به بخش کشاورزی اختصاص دهند.


حجتی در ادامه با اشاره به وضعیت ژاپن در تولید برنج گفت: ژاپن برنجش را با قیمتی بیش از 10 برابر نرخ جهانی تولید می‌کند. بعضی در داخل می‌گویند که چرا قیمت فلان محصول ما از متوسط جهانی بیشتر است. نباید این‌گونه درباره محصولات کشاورزی مقایسه انجام داد چراکه باید هر محصول را با توجه به اقتصاد داخلی همان کشور ارزیابی کرد.


وی در ادامه با اشاره به وضعیت کشاورزی کشورمان گفت: ما ناچاریم در چارچوب اقتصاد مقاومتی اقداماتی را مد نظر قرار دهیم. این اقدامات شامل پایداری در تولید و ایجاد ذخایر راهبردی و حفظ منابع پایه برای تمرکز بر افزایش بهره‌وری می‌شود.


وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم منابع پایه را حفظ کنیم باید زیرساخت‌ها را توسعه دهیم و برای توسعه زیرساخت‌ها ساخت شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، تصفیه و نوسازی اراضی، عملیات خاک‌ورزی، توسعه مکانیزاسیون، گسترش تولید بذر و نهال مقاوم به تنش‌های خشکی و شوری، توسعه کشت نشائی و توسعه گلخانه‌ها و توسعه فعالیت‌های آبخیزداری باید صورت گیرد.


حجتی ادامه داد: ما توانستیم در احداث شبکه‌های آبیاری 85 هزار هکتار زمین در سال 94 و در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری 125 هزار هکتار در سال 94 و در اجرای فعالیت‌های آبخیزداری 560 هزار هکتار درسال 94 را اجرایی کنیم همچنین برای اجرای عملیات کشت 550 هزار هکتار در استان‌های خوزستان و ایلام توانستیم 200 هزار هکتار آن را اجرایی کنیم، همچنین طرح 46 هزار هکتار استان سیستان نیز در حال اجرا است.


وی درباره مزیت‌های خاص کشور در حوزه کشاورزی گفت: تنوع اقلیم و تنوع منحصربه‌فرد ژنتیکی امکان تولید با مزیت‌های رقابتی در حوزه پسته، زعفران، خرما، سیب، مرکبات، کشمش، انگور و گیاهان دارویی برای صادرات را به وجود آورده است.


وزیر جهاد کشاورزی همچنین درباره تراز محصولات کشاورزی گفت: در سه سال گذشته ما وضعیت قابل قبولی داشتیم و توانستیم تراز محصولات را از منفی 8/1 میلیارد دلار در سال 93 به منفی 3/43 میلیارد دلار در سال 94 برسانیم. همچنین نرخ رشد کشاورزی در سال 94، 5/4 درصد بوده است.


وی با انتقاد از واردات دو میلیون و 500 هزار تنی شکر در سال 85 گفت: این واردات باعث شد که تولید شکر در سال 87 و 88 نصف شود. خوشبختانه ما توانستیم در سال‌های اخیر به گونه‌ای عمل کنیم که واردات شکر در سال 93 به یک میلیون و 500 هزار تن و در سال 94 به 521 هزار تن برسد همچنین تولید شکر در سال 93 به یک میلیون و 100 هزار تن و در سال 94 به یک میلیون و 500 هزار تن رسید.


10 میلیون تن خرید تضمینی گندم در سال 95


وی درباره خرید تضمینی گندم گفت: درسال 94، 8 میلیون و 50 هزار تن گندم خرید تضمینی داشتیم و پیش‌بینی می‌شود که در سال 95 خرید تضمینی گندم به 10 میلیون تن برسد.


وزیر جهاد کشاورزی همچنین درباره ذخایر راهبردی گفت: ذخایر راهبردی در حوزه گندم در سال 92 یک میلیون و 700 هزار تن بود که ما توانستیم در سال 95 به 5 میلیون و 960 هزار تن برسانیم، ذخیره برنج در سال 92، 66 هزار تن بود که ما در سال 95 به 210 هزار تن رساندیم، همچنین ذخیره روغن به 170 هزار تن در سال 95 و ذخیره شکر به 240 هزار تن در سال 95 و ذخیره مرغ به 78 هزار تن در سال 95 رسید.


وی درباره الزامات برای پایداری تولید گفت: باید برای پایداری تولید منابع مالی تأمین شود، زمینه توسعه سرمایه‌گذاری غیردولتی ایجاد شود، محصولات کشاورزی تحت حمایت‌های تعرفه‌ای و بیمه‌ای قرار گیرند، قیمت‌ها سرکوب نشود، فناوری‌های نوین انتقال و انتشار یابند، دیپلماسی خارجی با صدور محصولات کشاورزی همسو شود و همچنین ثبات در سیاست‌های بازرگانی ایجاد گردد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته