دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1403 - 15:49
امام جمعه انزلی:

دانشگاه به‌عنوان پیشران فرهنگی جامعه باید مولد فرهنگ باشد

دانشگاه به‌عنوان پیشران فرهنگی جامعه باید مولد فرهنگ باشد
امام جمعه شهرستان بندرانزلی گفت: دانشگاه‌ها، مراکز علمی و حوزه‌های علمیه به‌عنوان یکی از پیشران‌های فرهنگی جامعه باید مولد فرهنگ باشند. 
کد خبر : 933258

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام‌ سیدعبدالجواد شمس‌الدین امام جمعه شهرستان بندرانزلی در دیدار حسین صفری سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی با بیان اینکه دانشگاه نیاز به پیوست فرهنگی نداشته و خود، متن فرهنگ است، اظهار کرد: دانشگاه‌ها، مراکز علمی و حوزه‌های علمی به‌عنوان یکی از پیشران‌های فرهنگی جامعه باید مولد فرهنگ باشند. 

وی با بیان اینکه باید سعی شود نگاه فرهنگی در دانشگاه‌ها آرمان‌های نظام اسلامی را محقق سازد، افزود: در وهله نخست لازم است کمک کنیم که نگاه فرهنگی در مراکز آموزشی و در دانشگاه‌ها نیز ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی با توجه به شرایط اجتماعی و ویژگی‌های آن با تحولی عظیم در همه ابعاد آن ایجاد شود تا نتایج مطلوب و مورد نظر حاصل شود. 

امام جمعه بندرانزلی بیان کرد: دانشجویان، استادان، کارکنان و همه مجموعه دانشگاه باید خود علاقه‌مند و مشتاق به ارتباط با مسائل ارزشی و بینشی باشند. باید این نگاه در همه سطوح دانشگاه به‌ویژه استادان و دانشجویان ایجاد شود. این کارتخصصی و در عین حال ظریف بوده و نیازمند کار کارشناسی است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی می‌تواند این کار را به‌صورت پایلوت اجرا کند و در صورتی که نتایج مورد نظر حاصل شود این واحد دانشگاهی الگویی برای سایر دانشگاه‌ها می‌شود که حوزه‌های بسیج اساتید و دانشجویی می‌تواند نقش مؤثری در این زمینه داشته باشد. 

شمس‌الدین با تأکید بر اهمیت حضور دانشگاهیان در نماز جمعه نه به‌عنوان نمازگزار؛ بلکه به‌عنوان اثرگذار فرهنگی، مطرح کرد: حضور مجموعه دانشگاه در نماز جمعه در قالب‌های مختلف ازجمله برپایی نمایشگاه، پویش، اقدامات جهادی و... می‌تواند هم برای دانشگاه و هم برای شهرستان بسیار حائز اهمیت باشد. با انجام این امور نگاه آحاد جامعه نسبت به دانشگاه نگاه مثبت فرهنگی خواهد بود در کنار آن ارتباط جامعه با دانشگاه افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر دانشگاه با اجرای این برنامه‌ها می‌تواند توانمندی‌های فرهنگی خود را ارزیابی کند.

وی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی باید بتواند جوانانی را ازنظر علمی، بینشی و ارزشی پرورش دهد که این جوانان مدیریت انقلابی و ارزشی داشته باشند.

امام جمعه بندرانزلی ابراز امیدواری کرد که دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) و اسناد تحول و تعالی دانشگاه، موفق عمل کرده و اثرات آن را نیز مشاهده کند.

دانش بدون بصیرت و بینش به نتیجه نمی‌رسد

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی نیز با بیان اینکه دانش بدون بصیرت و بینش به نتیجه نمی‌رسد، گفت: امیدواریم بتوانیم در حد توان و بضاعت خود گام‌های مثبتی در راستای ایجاد ارتباط میان دانش و بینش در شهرستان برداریم.

حسین صفری مطرح کرد: فرایند مبتنی بر تفکری با عنوان«دانشگاه حکمی» از شهر رشت آغاز شد و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود نیز تلاش شد تا این تفکر فرهنگی را به‌صورت میدانی پیش رفته که این طرح با استقبال چشمگیری روبرو شد.

وی ادامه داد: بحث وحدت حوزه و دانشگاه با اسناد بالادستی دانشگاه ارتباط مستقیم دارد و تفکر«دانشگاه حکمی» تفکر جمعی است که باید در کشور به وجود آید. تلاش کردیم این تفکر فرهنگی را در استان به‌صورت عملی اجرا کنیم و تاکنون مورد حمایت مسئولان امر در این حوزه بوده و تلاش کرده این تفکر فرهنگی را در دانشگاه آزاد اسلامی انزلی نیز پیاده شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی از امام جمعه شهرستان درخواست کرد که در این راه کمک‌حال دانشگاه باشد. به اعتقاد وی هر چه ارتباط بین دانشگاه با حوزه بیش‌تر باشد، تحقق اهداف فرهنگی دانشگاه امکان‌پذیرتر خواهد بود. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب