دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
برنامه‌های هفته ملی سالمندان تشریح شد؛

۱۰ درصد از جامعه سالمند ما در انزوا زندگی می‌کنند +فیلم

۱۰ درصد از جامعه سالمند ما در انزوا زندگی می‌کنند +فیلم
مدیرکل سلامت شهرداری تهران برنامه‌های هفته ملی سالمنداندر این نهاد را تشریح کرد.
کد خبر : 933182

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری هفته ملی سالمندان با حضور حمید صاحب مدیر کل سلامت شهرداری تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، وی در این نشست گفت: در ابتدای چالش و بحران سالمندی و پیری جمعیت قرار داریم و اگر مداخله به موقع انجام نشود به فاجعه مبدل خواهد شد پس لازم است در این حوزه ورود به موقع داشته باشیم چرا که تاخیردر این زمینه ما را وارد فاز ابربحران خواهد کرد. از جمعیت کنونی کشور یازده درصد سالمند هستند، اما این آمار در تهران سیزده درصد و  در شهر‌های شمالی شانزده درصد است.

 مدیر کل سلامت شهرداری تهران با برشمردن مناطق سالمند شهر تهران افزود: ما درگیر چالش‌های حوزه سالمندی هستیم؛ ریشه این چالش از فرهنگ ما نیست و عوارض مدرنیته است که ما را درگیر کرده است، جمعیت ایران تا حدود ۲۵ سال دیگر سی درصد سالمند خواهد داشت، به این معنا که ما حتماً درگیر عوارض پیری جمعیت در حوزه پزشکی درمانی اجتماعی و فرهنگی خواهیم شد و سرعت پیشرفت کشور تا مرز منفی خواهد رفت.

به گفته صاحب، در حال حاضر وظیفه ما مقابله با چالش‌هاست پس باید عوامل را رفع و با چالش‌ها درست مقابله کنیم.

وی به برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: هفتم تا ۱۴ مهر هفته ملی سالمندان را داریم، اول اکتبر روز جهانی سالمند نام دارد که مصادف با نهم مهرماه است، هدف از برنامه‌ها این است که حال خوب برای جاعه هدف ایجاد کنیم، انزوا را در جامعه سالمندی کاهش دهیم چرا که ۱۰ درصد جامعه سالمند ما در انزوا زندگی می‌کنند، کانون سالمندان شهر تهران را کمی و کیفی سامان دهیم برای ترویج زندگی سالم الان ۱۶ هزار سالمند در کانون‌های ما عضو هستند.

وی با اشاره به برنامه‌ها افزود: همچنین پویش‌های فرهنگی تحت عنوان «سایه‌تون مستدام» را خواهیم داشت، پنجمین دوره رقابت نشاط سالمندی با نام «گنجینه‌های پویا» با ۷۰ هزار سالمند برگزار خواهد شد، گنجینه‌های شهر تهران را برگزار خواهیم کرد، ما بیش از ۱۴ هزار اثر هنری جنع آوری کردیم و رقابت اکنون در مرحله نهایی است. دورهمی ۱۵۰۰ نفری در برج میلاد با برنامه‌های متنوع روز یکشنبه هفته آتی حوزه سالمندی برپا خواهیم کرد. این برنامه برای عموم آزاد نیست بلکه اعضای کانون‌های حوزه سالمندی در آن حضور خواهند داشت. برنامه دیگر دورهمی «یاد ایام» است که در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران برگزار می‌شود. تمام برنانه‌ها از پیمانکار محوری خارج و مردم خود در سیاستگزاری و اجرا دخیلند وظیفه ما توانمندسازی گروه‌هاست. همایش «سالم پیر شویم» برپا خواهد شد، برپایی تور‌های گردشگری را هم در این هفته خواهیم داشت.

صاحب ادامه داد: ما در حال تأسیس مراکزی  تحت عنوان «سرای زندگی» در سطح مناطق پایتخت هستیم. این مراکز روزانه به سالمندان خدمات ارائه خواهند کرد. این یک کار نو بوده و از این که سالمند به مراکز نگهدای شبانه‌روزی منتقل شود، پیشگیری می‌کند. در منطقه ۲۱ کار تاسیس تمام شده و منطقه یک به زودی افتتاح خواهد شد. در مناطق چهارده و بیست هم تأسیس خواهد شد، این مراکز روزانه پنجاه تا هفتاد نفر را پذیرش خواهند کرد و برای افراد بی‌بضاعت رایگان خواهد بود. تعرفه این مراکز بر اساس تعرفه بهزیستی خواهد بود.

 مدیر کل سلامت شهرداری تهران ادامه داد: ما در حال تأسیس مراکزی تحت عنوان «سرای زندگی» در سطح مناطق  پایتخت هستیم  که روزانه به سالمندان خدمات ارائه خواهند کرد. این کار نو بوده و از این  که سالمند به مراکز نگهدای شبانه‌روزی منتقل شود پیشگیری خواهد کرد. این مرکز در منطقه ۲۱ تأسیس شده و  در مناطق  یک چهارده و بیست هم به زودی تأسیس خواهد شد، این مراکز روزانه پنجاه تا هفتاد نفر را پذیرش خواهند کرد واستفاده از آنها  برای افراد بی‌بضاعت رایگان خواهد بود. تعرفه این مراکز بر اساس تعرفه بهزیستی  است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب