دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

تاثیر ناترازی‌ها در فضای مناسب‌سازی بورس

تاثیر ناترازی‌ها در فضای مناسب‌سازی بورس
یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه اگر زیر ساخت‌ رفع ناترازی‌های انرژی مناسب‌سازی نشود شرایط برای تولیدکنندگان و صاحبان شرکت‌های صنعتی سخت‌تر و طاقت فرسا‌تر می‌شود، گفت: دولت چهاردهم باید بربخش مالیات بر سوداگری در بازار سرمایه توجه بیشتر کند که منابع از بخش سوداگری به سوی تولید حرکت کند.
کد خبر : 933092

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، امروز بازار سرمایه به استفاده از ابزار‌های توسعه‌ای و رفع مشکلات، بیش از گذشته نیاز دارد. در شرایطی که ریسک ناترازی در عرضه و تقاضای انرژی دربین مصرف کنندگان وجود دارد، باید بیش از همه به بحث مدیریت انرژی به ویژه در بخش‌های تولیدی- صنعتی توجه کرد.

حل بحران ناترازی انرژی به عنوان عامل مهم رونق بازار سهام، مورد توجه کارشناسان این بخش قرار گرفته است. طی سال‌های اخیرتأمین انرژی برق و گاز بسیاری از شرکت‌های بورسی دشوار و گا‌ها در برخی موارد قطع شده است.

برنامه‌ریزی مدیریت برای حل این ناترازی انرژی، اقدامی اثرگذار بر وضع تولید شرکت‌های بورسی است که در نهایت بهبود شرایط بورس و رشد اقتصادی را به همراه دارد.

در همین رابطه حسین محمودی اصل تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی آنا در رابطه با شرایط بازار بورس این گونه بیان کرد: در حال حاضر بورس تحت تاثیرر تصمیماتی است که سال‌های گذشته برای این بازار گرفته شده است و همچنین متاثر از کاهش حاشیه سود تولید افت کرده بود است.

این مدرس دانشگاه  ادامه داد: با روی کارامدن دولت جدید و برنامه‌ای که ارائه دادند انتظار می رود که نرخ سود بانکی را کاهش دهند چرا که این نرخ ۳ برابر، نرخ حاشیه سود تولید یعنی ۱۲ درصد است که کاهش سود بانکی باعث بهتر شدن شرایط بازار بورس می شود.

بودجه ۱۴۰۴ گره گشای بازار بورس می شود

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: با توجه به وعده داده شده از سوی دولت پانزدهم در خصوص کاهش رانت ارزی و جلوگیری ازایجاد رانت از جیب شرکت‌ها و تولید کنندگان به جیب دلال ها، امید است با این دو موضوع بازار سرمایه جان تازه بگیرد.

کارشناس اقتصاد بورس ادامه داد: با توجه به اینکه دولت منابع محدودی در دست دارد و کسری بودجه نیز باقی مانده است، بودجه‌ای که دولت برای امسال دریافت خواهد کرد عملا می تواند رویکرد دولت را به صورت عملیاتی نشان دهد، اما فعلا پالس‌های که فعالان بازار بورس گرفته اند مثبت است.

محمودی اصل تصریح کرد: در حال حاضر در بین بازار‌های سهام و صندوق‌ها، چالش عدم تعادل وجود دارد که باید برای رفع این مشکل چاره جوی شود تا منابع از بازار سهام ثانویه به صندوق درآمد ثابت نرسد و چالش‌های جدیدی ایجاد نکند. مهمترین گامی که می توان برای بازار سرمایه برداشت، ایجاد تعادل در بین صندوق‌های درآمد ثابت و بازار سهام است.

آینده نگری در بخش برق گاز

بورس

کارشناس اقتصاد بورس افزود: ناترازی تولید برق و گاز اساسی‌ترین و مهمترین چالش شرکت‌های تولیدی - صنعتی در بازار سرمایه است. اگر این زیر ساخت‌ها مناسب سازی نشود شرایط برای تولید کنندگان و صاحبان شرکت‌های صنعتی سخت‌تر و طاقت فرسا‌تر می شود. قطعی برق بر روی تولیدات و صادرات محصولات این شرکت‌ها تاثیر مستقیم و مهمی دارد؛ اما اگر دولت براساس نیاز، ۹۰ میلیارد دلار در بخش تامین انرژی صنایع سرمایه گذاری کند، پس از گذشت ۴ سال تغییر و تحول در بخش تولیدی کشور و به مراتب در خصوص سهام شرکت‌های فعال دربورس مشاهده خواهد شد.

تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: تعدیل نرخ سود بانکی و کاهش فاصله ارز ازاد و ارز نیمایی می تواند به روند جان گرفتن تولیدات کمک کند در غیر این صورت تسهیلات تولیدات، در ۵ ماه گذشته ۸۰ درصد تمدید، ۸۵ درصد نیز سرمایه در گردش و تنها ۱۵ درصد سرمایه ثابت بود در چنین شرایطی روند سرمایه گذاری چشم انداز مناسبی ندارد و دلیل این شرایط می تواند تسهیلات ۳۶ درصدی و حاشیه سود ۱۲ درصد نزولی باشد که قطعا سرمایه گذاری در چنین شرایط بی معنا است.

محمودی اصل تصریح کرد: علاوه بر سود ناچیزی که تولیدی‌ها دریافت می کنند، مالیات نیز پرداخت می کند که باعث می شود سود حقیقی پس از تورم محاسبه شود به طوری که اگر تورم ۳۵ درصد باشد سود از ۳۶ درصد آغاز می شود؛ شرکت‌های که کمتر از ۳۵ درصد سود می کنند علاوه بر تعلق نگرفتن استهلاک، زیانده هستند؛ از زیان شرکت‌ها تحت عنوان سود، مالیات طرح می کنند.

راهکار مشکلات چیست

کارشناس اقتصاد بورس گفت: دولت چهاردهم باید بربخش مالیات بر سوداگری توجه بیشتر کند که منابع از بخش سوداگری به سوی تولید حرکت کند. تا انگیزه تولید افزایش پیدا کند و از صادرکنندگان حمایت و پیشتیبانی بیشتر کنند همچنین تعادل را بین صندوق‌های درآمد ثابت و صندوق سهام ایجاد کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب