دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری «روضه‌های داستانی» مطرح شد؛

جزئیات راه اندازی دبیرخانه دائمی داستان دینی در قم/ از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی تا برپایی جایزه کتاب سال ادبیات دینی

جزئیات راه اندازی دبیرخانه دائمی داستان دینی در قم  از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی تا برپایی جایزه کتاب سال ادبیات دینی
نشست خبری سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» جزئیات راه‌اندازی دبیرخانه دائمی داستان دینی در قم اعلام شد.
کد خبر : 933063

به گزارش خبرنگار آنا، نشست خبری سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» با موضوع مواجه انسان معاصر با عاشورا و امام حسین (علیه السلام) و موضوع ویژه؛ از مدینه تا کربلای در سال 61 هجری با حضور سعید لشکری معاون امور استان‌های حوزه هنری، سیدمهدی حسینی رییس حوزه هنری استان قم، علی اصغر عزتی پاک دبیر علمی سوگواره، سیدعلی نقیب دبیر سوگواره، ساعتی پیش سوم مهر ماه در حوزه هنری برگزار شد.

عزتی پاک در ابتدای صحبت هایش گفت: ادبیات فارسی با ماجرای عاشورا عجین است خصوصا در عرصه شعر، ما در داستان در این سال ها تلاش زیادی نکردیم و امروزه یک فرهنگ غنی شکل گرفته از جنوب لبنان ، عراق، ایران تا کشمیر و اذربایجان و ترکیه گسترده شده است.

وی در ادامه افزود: روضه های داستانی ویژگی مهمشان این است که ابتدا یک عده از نویسندگان آن را شروع کردند ، در ایام کرونا که روضه ها تعطیل می شود، نویسندگان دور هم جمع می شوند تا داستان بنویسند و‌ حوزه هنری هم از آن در دو حوزه روایت و داستان حمایت میکند. نویسندگان کشور باید نسبت خود را با جریان عاشورا مشخص کنند، روضه های خلا داستانی دوری نویسندگان از مردم را پر می کنند.

عزتی پاک درباره داوری روضه ها اظهار داشت: در دو حوزه روایت داشتیم و داوری صورت گرفت. کارها ابتدا غربال شد و صد و اندی داستان به مرحله بعد راه یافتند و این اثار توسط زهرا کاردانی و احمد مدقق داوری اولیه شدند و سپس کار به مرحله بعد با داوری یاسین حجازی، سمیه عالمی و بهزاد دانشگر رسید. روضه ها به تدریج ظرفیت هایی را نشان داد ، سالهاست در کشور دعوایی بین نویسندگان درباره امکان یا عدم امکان رمان دینی رخ داده است، در نهایت ادبیات داستانی دینی در دنیا بوقوع پیوسته و چه اینکه ادبیات غرب مقرون کتاب مقدس است. هر چه ادبیات در ایران هم جدی تر شود تکیه بر کتاب اسمانی هم بیشتر می شود.

وی با تاکید براین که دبیرخانه دائمی داستان دینی نیز بر همین اساس راه افتاد، گفت: اولین وظیفه اش برپایی کتاب سال داستان دینی خواهد بود که از سال بعد راه می افتد. در کنارش کارهای پژوهشی داستان دینی در قالب کتاب و مقاله نیز خواهیم داشت تا راه های تازه ای ایجاد کند، وظیفه سومش کار اموزشی دانشگاهی با حضور مولفان، نویسندگان و دانشجویان خواهد بود و کار اخر هم تولیدی است.

در ادامه سعید لشگری در صحبت هایی گفت: مسئله  توجه به شهرستان‌ها راهبرد کلیدی حوزه هنری است که ظرفیت های نهفته هنر انقلاب در استان ها نقطه پیشبرنده هنر انقلاب است. سه جشنواره داستان حماسی در خراسان رضوی، جشنواره داستان بازافرینی و سوم همین سوگواره روضه های داستانی در قم است.

وی در ادامه افزود: مسئله ذکر کربلا یک تکلیف دینی بر ماست که ما در حوزه موظف هستیم بدان بپردازیم و قم هم پایگاه مهم انقلاب است که در عرصه داستان دینی بتواند نقش افرینی کند.

لشگری در پاسخ به سوالی گفت: تلاش داریم موضوع جشنواره را فقط معطوف به قیام کربلا نکنیم مسئله هویت دینی ما به بخش های دیگر دین و سایر ائمه هم گره می خورد.

سپس شاهمرادی مدیر مرکز راهبری استان های حوزه هنری نیز در صحبت هایی گفت: اغلب داستان سرایی های ایران منظوم است مخصوصا در حالت مدرن و علی رغم نو بودن بر مخاطب موثر است. داستان یکی از محمل های مهم زندگی امروز است البته در فیلم هم هست منتها هنوز داستان خواندن کم دردسرتر از سایر ژانرها است پس عاشورا دستمایه خوبی است که ریشه های فرهنگی مخاطب را مدنظر دارد.

وی در ادامه گفت: وظیفه معاونت استان ها این است که در بازه زمانی خاصی سهم هنرمندان استان ها و هنرشان را مهم و اثرگذار کند.هم جشنواره و هم مدرسه در این راستا در استانه ها شکل گرفته که امیدواریم این دبیرخانه هم در قم عاقبت بخیر شود.

سپس نقیب دبیر جشنواره نیز گفت: فراخوان فروردین امسال منتشر شد و تا پانزده مرداد امکان ارسال اثار بود، سه نشست تخصصی در قم، اصفهان و اهواز داشتیم که علی اصغر عزتی پاک و دیزگاه دراین کارگاه ها تدریس کردند. مجموعا ۴۰۰اثر از سراسر کشور به دبیرخانه رسید که ۲۲۰اثر در بخش روایت و ۱۸۰اثر به بخش دیگر منتشر شد و مجموعا شش برگزیده و شایسته تقدیر در اختتامیه برپا می شود.

وی یاداور شد: اختتامیه هم نهم مهر ماه در سالن همایش های شهرداری ساعت ۱۹ تا ۲۱ در قم خواهد بود. میهمانان محمدمهدی دادمان، نویسندگان شاخص کشور مثل یاسین حجازی و …بعلاوه یک دانشجوی غزه ای و اجرای آیین اختتامیه هم با نجم‌الدین شریعتی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب