دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مهر 1403 - 09:00
در گفت و گو با آنا مطرح شد

افشاگری عجیب رئیس هیئت پزشکی استان گیلان از یک تخلف/ گواهی سلامت ورزشکاران باید تاریخ انقضا داشته باشد

افشاگری عجیب رئیس هیئت پزشکی استان گیلان از یک تخلف  گواهی سلامت ورزشکاران باید تاریخ انقضا داشته باشد
رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان گیلان گفت: هنگامی که یک جوان ورزشکار در حین مسابقه فوت می کند به این معنا است که چکاپ ورزشی نشده است.
کد خبر : 932928

محمد صادقی در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا در خصوص وضعیت معاینات پزشکی ورزشکاران در استان گیلان گفت: هیئت پزشکی استان گیلان یک تیم ویژه برای این موضوع در نظر گرفته است. قبل از وارد شدن بنده به هیئت پزشکی، افرادی که برای شرکت در مسابقات و مراسمات ورزشی نیاز به گواهی سلامت داشتند زیاد به بنده مراجعه می کردند و آشنایان با من تماس می‌گرفتند و می گفتند که می خواهیم به مسابقات برویم لطفا برای ما گواهی سلامت بنویس. تا حد امکان از اینکار اجتناب می کردم و صادر نمی کردم اما متاسفانه می دیدم که گواهی های صوری زیادی صادر می شد. این موارد در کل ایران رایج است و فقط برای استان گیلان نیست.

آسیب های قلبی، اسکلتی و عضلانی، شایع ترین مشکلات ورزشکاران است

وی افزود: در جلسات اولیه هئیت پزشکی قوانینی را پایه گذاری کردیم که اولین قانون نیز تهیه گواهی سلامت استاندارد بود که باید توسط تمامی ورزشکارانی که قصد شرکت در مسابقات ورزشی را دارند، تهیه شود. معمولا آسیب های ورزشکاران ما در بخش های عضلانی، اسکلتی و قلبی است. هیچگاه ندیدیم که دچار آسیب کلیه شوند. بر همین اساس ما فضاهای بزرگ و مجهزی را تهیه کردیم تا ورزشکاران توسط پزشکان معاینه شوند و مشاوره های لازم را دریافت کنند. در این معاینات افراد چکاپ کلی شده و از آنها نوار قلبی گرفته می شود. همچنین به شاخص های عضلانی و اسکلتی آنها می پردازیم و اشکالات را بررسی می کنیم. این آزمایش ها توسط یک سیستم به متخصص ها ارسال می شود تا بررسی دقیق تری انجام شود و در صورت وجود مشکل به افراد اطلاع دهند. اطلاعات تمامی ورزشکارانی که از ما گواهی سلامت دریافت می کنند، در سامانه ثبت می شود تا با یک کلیک کل چکاپ ها و مشکلات و بیماری ها مشخص شود.

سکته قلبی جوان فوتبالیست نشان از عدم سلامت در چکاپ است

صادقی در پاسخ به این سوال که چگونه افراد در برخی ورزش ها جان خود را از دست می دهند تصریح کرد: یکی از مواردی که مشخص می شود گواهی های سلامت اشتباهی داده می شود،‌ فوت یک جوان وسط فوتبال است. یک زمانی می گوییم که پیر مرد یا پیر زنی ۸۰ ساله در اثر سکته قلبی جان خود را از دست می دهند اما هنگامی که این سن به ۲۰ سالگی می رسد و می ببینیم که جوانی ورزشکار جان خود را از دست می دهد متوجه می شویم اشکالاتی وجود دارد و او چکاپ ورزشی نشده است. اگر تنها یک نوار قلب ساده از این ورزشکار گرفته شود متوجه می شویم که آریتیمی قلبی داشته و ممکن است قلب او دچار مشکل شود.

گواهی سلامت دارای تاریخ انقضا است

وی درباره راهکار جلوگیری از گواهی سلامت های نادرست تأکید کرد: اداره کل ورزش و جوانان باید الزامی برای تمام هئیت ها بگذارد تا تمامی ورزشکاران خود را به هیئت های پزشکی ارجاع دهند و همگی را موظف به دریافت گواهی سلامت استاندارد کنند. بیشتر مراجعان ما داوطلب هستند چراکه هزینه چکاپ و معاینات بسیار پایین است. اگر به صورت ناشناس تماس بگیرید متوجه خواهید شد که چه مقدار هزینه پایین و مناسب است و چقدر باید زمان بگذارید برای انجام این معاینات. فضای بزرگی با دستگاه های مناسبی تهیه کردیم که اصلا به فکر درآمدزایی از آن نیستیم. تمامی مبالغ جمع آوری شده به پزشکان و افرادی که معاینه می‌کنند تعلق می گیرد. کارت گواهی سلامت ما دارای تاریخ انقضا است و هر ساله افراد برای تمدید آن باید به ما مراجعه کنند تا ببینم مشکلی برایشان پیش آمده در یک سال یا نه و به آنها وضع سلامتیشان را طلاع دهیم. باید تاکید کنم که وزارت ورزش و جوانان باید الزامی را به تمام هئیت ها ابلاغ کند تا تمامی ورزشکاران به درستی معاینه شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب