دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مهر 1403 - 12:00
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

ورودی رشته ادبیات در دانشگاه‌ها تقریباً هیچ!؛ گنجینه‌ای که بی‌فایده شد

ورودی رشته ادبیات در دانشگاه‌ها تقریباً هیچ!؛ گنجینه‌ای که بی‌فایده شد
عضو هیئت علمی رشته زبان و ادبیات فارسی با تشریح دلایل استقبال کم دانشجویان و ورودی نزدیک به «صفر» به دانشگاه‌ها در این رشته گفت: شیوه‌های قدیمی و نادرست تدریس ادبیات در مدارس از این گنجینه در ذهن مردم درسی حفظی و بی‌فایده ساخته است.
کد خبر : 932773

خبرگزاری آنا؛ رشته ادبیات و علوم انسانی، رشته‌ای که همچون کندو، عسل شیرین تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران زمین را در خود گنجانده است، تخصصی که در عصر تکنولوژی و دنیای مجازی با وجود تصور عامه مبنی بر بی‌نیازی آن، همچنان لزوم و اهمیت آن احساس می‌شود و میزان استفاده آن در تمام سطوح از ابتدایی‌ترین پایه تا عالی‌ترین مراتب متفاوت، اما کاربردی و الزامی است.

شیوه‌های قدیمی و نادرست تدریس ادبیات در مدارس که از این درس در ذهن مردم، درسی حفظی و بی‌فایده ساخته در تشویق دانش‌آموزان به انتخاب رشته‌های دیگر در دانشگاه مؤثر بوده است

زبان و ادبیات فارسی علاوه بر اهمیتش به‌عنوان زبان مادری سرزمین پارس و زبان رسمی کشور، بستر ثبت و ضبط داشته‌های معنوی و فرهنگی و میراث تاریخی و تمدن گرانسنگ ایران و ایرانیان است؛ به همین دلیل، یادگیری و حفظ و حراست از این میراث، بسیار خطیر و پراهمیت جلوه می‌کند.

به‌منظور شناخت بهتر این رشته و گستره شغلی آن، پای صحبت پریسا داوری عضو هیئت علمی رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) نشستیم.

مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید:

آنا: ابتدا علاوه بر معرفی خود از سوابق تحصیلی و علمی‌تان بگویید.

داوری: ۲۶ سال سابقه تدریس در دروس تخصصی رشته زبان و ادبیات فارسی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترای این رشته و تدریس ادبیات عمومی رشته‌های دیگر دارم، صاحب سه کتاب و چندین مقاله علمی - پژوهشی، ویراستار ادبی مجلات دانشگاهی و داور مجلات پژوهشی ادبیات دانشگاه‌ها هم هستم.

از علاقه به ادبیات تا تحلیل اندیشه استادان

آنا: درباره رشته تحصیلی خود، آغاز گرایش به رشته زبان و ادبیات فارسی و جذابیت‌های آن توضیح دهید.

داوری: علاقه من به ادبیات از خانواده آغاز شد و در مدرسه به‌دلیل ذوق نوشتن و تشویق معلمان ادامه یافت و تمایلم به آشنایی با بزرگان ادبیات و تحلیل اندیشه آنان، منجر به انتخاب رشته ادبیات فارسی در دانشگاه شد.

بنیاد فرهنگ و هویت ما بر زبان فارسی و آثار ادبی نهاده شده و تمایل به شناخت این گنجینه بزرگ، ذوق هر صاحب اندیشه‌ای را به مطالعه تحریک می‌کند.

آنا: آینده شغلی و گستره فعالیت رشته زبان و ادبیات فارسی را چگونه می‌بینید و به طور کل چه بازار کاری را می‌توان برای این رشته می‌توان متصور بود؟

ورودی رشته ادبیات در دانشگاه‌ها تقریباً هیچ!؛ گنجینه‌ای که بی‌فایده شد

داوری: برای دانش‌آموخته ادبیات «دبیری ادبیات» مهم‌ترین و معمول‌ترین شغل است؛ اما در صورت علاقه و استعداد بیشتر، ویراستاری در دفاتر نشر و مجلات، نمونه‌خوانی در دفاتر فنی، نوشتن مقاله در مطبوعات، نوشتن کتاب و فیلمنامه، می‌توانند مشاغل دیگر مربوط به این رشته باشند.

البته ادبیات تخصصی است که به کار هر رشته و شغلی می‌آید و برای کاربرد آن باید قدری هم خلّاقیت نشان داد.

آنا: میزان نیاز جامعه و کشور در سال‌های آینده و دهه‌های آتی به رشته زبان و ادبیات فارسی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

داوری: متأسفانه یا خوشبختانه چند سالی است که در حیطه آموزشی و در مدارس با کمبود دبیر ادبیات مواجه هستیم و از این بابت بازار کار برای رشته ادبیات بیشتر شده و این یکی از گسترده‌ترین و شایع‌ترین نیاز‌های جامعه به این رشته است.

آنا: رشته زبان و ادبیات فارسی با کدام رشته‌ها یا تخصص‌های دانشگاهی ارتباط یا قرابت بیشتری دارد؟

داوری: ادبیات با اغلب رشته‌های علوم انسانی در ارتباط است، مانند تاریخ، هنر خاصه موسیقی، روانشناسی، جامعه‌شناسی، زبان‌شناسی و علوم دینی و اخلاق.

چرا ورودی رشته ادبیات در دانشگاه‌ها کمتر شده است؟

آنا: چه دلیلی دارد که داوطلبان در انتخاب رشته چند رشته محدود و تکراری را در نظر دارند، این امر را ناشی از عدم شناخت از سایر رشته‌ها می‌دانید یا نکته دیگری در کار است؟

داوری: متأسفانه به دلایل مختلفی ورودی ادبیات در دانشگاه‌ها بسیار کم شده و گاهی صفر است که مهم‌ترین دلیل آن عبارت است از ناآگاهی خانواده‌ها از ضرورت خواندن ادبیات و جایگاه آن در فرهنگ ما، چشم و هم‌چشمی خانواده‌ها در انتخاب رشته‌هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی و مهندسی که آنها را دارای جایگاه اجتماعی بالاتر می‌بینند، حفظی تصورکردن علوم انسانی خاصه ادبیات و نبود قدرت استدلال و تحلیل در دانش‌آموزان برای درک ادبیات و انتخاب آن، مشکلات اقتصادی و نبودن بازار کار مناسب و متنوع برای این رشته یا ناآگاهی از این مطلب که همه موجب شده کسانی که استعداد و درک و هوش ادبی لازم را ندارند، این رشته را در دانشگاه انتخاب کنند و حتی گاه برای فرار از ریاضیات است.

به‌ این ترتیب در مسیر تحصیل‌شان دچار افت تحصیلی‌اند و به زحمت این رشته را به پایان می‌برند.

بنیاد فرهنگ و هویت ما بر زبان فارسی و آثار ادبی نهاده شده و تمایل به شناخت این گنجینه بزرگ، ذوق هر صاحب اندیشه‌ای را به مطالعه تحریک می‌کند

بدون تردید رسانه‌ها در شناساندن ضرورت آشنایی با ادبیات که ستون فرهنگ و هویت ماست بسیار اثرگذارند؛ هرچند در این زمینه کار فراوان و اصولی انجام نشده است.

آنا: همانگونه که می‌دانید برخی رشته‌ها با وجود اهمیت و نیاز کشور با استقبال کمتری مواجه می‌شوند. چه راهکاری برای تشویق داوطلبان نسبت به انتخاب رشته‌های کمتر شناخته شده، اما پرکاربرد، درآمدساز و مورد نیاز جامعه دارید؟

داوری: نخستین جایی که شخصیت شکل می‌گیرد و حتی جهان‌بینی شخص ساخته می‌شود، خانواده است؛ اما وجود معلمان باسواد در رشته زبان و ادبیات فارسی و تبلیغ آنان در این باب، بیان ضرورت و جایگاه ادبیات در زندگی و اهمیت آن توسط این قشر و البته رسانه‌ها در علاقه‌مندی دانش‌آموزان به انتخاب رشته ادبیات در دانشگاه بسیار مؤثر است.

در مقابل بی‌اهمیتی به زبان و ادبیات فارسی با وجود سرمایه‌گذاری خانواده‌ها برای فرزندانشان درخصوص یادگیری زبان خارجه و تبلیغ برای مهاجرت، همه به بی‌توجهی به ادبیات فارسی و سهل‌انگاری نسبت به آن دامن می‌زند.

شیوه‌های قدیمی و نادرست تدریس ادبیات در مدارس که از این درس در ذهن مردم، درسی حفظی و بی‌فایده ساخته نیز در تشویق دانش‌آموزان به انتخاب رشته‌های دیگر در دانشگاه مؤثر بوده است.

آنا: و سخن پایانی...

ادبیات هم هنر است هم علم؛ ادبیات دانش و هنر زندگی، اندیشیدن و انسان بودن است. شعر زینت‌المجالس نیست و ادبیات کاربردی‌ترین رشته در زندگی است که هیچ آدمی از دانستن آن بی‌نیاز نیست؛ چراکه مایه‌اش زبان بوده که بخش اعظم هویت هر ایرانی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب