دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تب مالت مهمان مازندرانی‌ها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از شیوع بیماری تب مالت (بروسلوز) در این استان خبر داد.
کد خبر : 93258

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از ایرنا، محسن اعرابی گفت که تاکنون 17 مورد بیماری تب مالت در این استان شناسایی شده و بیماران نیز تحت درمان قرار گرفتند.
وی اضافه کرد : این بیماری مشترک بین انسان و دام چندسالی است که در فصل بهار و پائیز به دلیل مواجهه بیشتر انسان ها با دام های آلوده و مصرف محصولات لبنی محلی در مازندران ماندگار شد.
اعرابی گفت : در سال گذشته حدود 300 مورد ابتلا به بیماری تب مالت در مازندران شناسایی شد و پیش بینی می شود در سال جاری نیز همین تعداد بیماری در این خطه شمال کشور مشاهده شود.
وی اوج شیوع این بیماری را در دو فصل بهار و پائیز بویژه ماه مهر و به علت رشد روند زایش دام و محصولات دامی در این دو فصل دانست .


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران کشتار دام به صورت سنتی و رعایت نکردن توصیه بهداشتی در مصرف محصولات لبنی را از دیگر عوامل ماندگاری این بیماری عفونی در مازندران دانست.
بروسلوز ، نوعی باکتری عفونی است که از حیوان به انسان و بیشتر از طریق مصرف شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه منتقل می شود.
تب، درد مفاصل و خستگی از علائم ابتلا به این بیماری است . به طور معمول عفونت بروسلوز با مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان است ولی چند هفته تا چند ماه زمان می برد.
مازندران دارای حدود سه میلیون راس دام سبک و سنگین است. سالانه افزون بر500 هزارتن شیرخام و 53 هزار تن گوشت قرمز در این استان تولید می شود . مازندران در تولید شیرخام رتبه چهارم و گوشت قرمز رتبه پنجم کشور را دارد. بر اساس آمارهای رسمی بیش از نیمی از شیر تولیدی استان در خارج از چرخه فراوری کارخانه های لبنی به بازار عرضه و مصرف می شود .


انتهای پیام/

برچسب ها: تب مالت مازندران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته