دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 شهريور 1403 - 12:42

راهکارهای مؤثر در پیشگیری از سقوط سالمندان

راهکارهای مؤثر در پیشگیری از سقوط سالمندان
افتادن، زمین خوردن یا ســقوط، شایع‌ترین علت آسیب‌هایی است که برای سالمندان اتفاق می‌افتد، کارشناسان توصیه می‌کنند با رفع عوامل این اتفاق، آسیب‌ها را به حداقل رساند.
کد خبر : 932553

به گزارش خبرگزاری آنا، مریم سعید فیروزآبادی، کارشناس سلامت سالمندان اظهار کرد: از عوامل سقوط در سالمندان می‌توان به مواردی مانند وجود سطوح ناصاف، بند و طناب یا هر نوع وسیله‌ای که عامل گیرکردن به‌پای سالمند باشد، قرار گرفتن وسایل و ابزار پراکنده در گوشه و کنار محل زندگی سالمند مثل مبلمان، میز و صندلی، نورپردازی به شکل سایه‌روشن و روشنایی ناکافی، استفاده از قالیچه‌های سرخورندِ، سطوح سرامیک و سنگ در منزل و استفاده از دمپایی یا کفش نامناسب اشاره کرد.

وی افزود: همچنین می‌توان دیگر عوامل مربوط به سقوط در سالمندان را مواردی مانند مشکلات بینایی، عصبی، قلبی، پایین آمدن فشارخون، مشکلات مفصلی، اسکلتی–عضلانی، استفاده از بعضی داروها مثل خواب‌آورها، آرام‌بخش‌ها، ضدافسردگی‌ها یا داروهای پایین آورنده قند خون، ضدالتهاب و مسکن، آنتی‌هیستامین‌ها و یا داروهای روان‌گردان نام برد. برای پیشگیری از سقوط در سالمندان، توصیه می‌شود به راهکارهای خود مراقبتی زیر توجه داشت.

سعید فیروزآبادی بابیان اینکه خانه و محیط اطراف سالمندان باید کنترل شود تا عواملی که منجر به زمین خوردن می‌شود، در اطراف آن‌ها وجود نداشته باشد، ادامه داد:  برخی از داروها ممکن است عوارضی مانند سرگیجه و خواب‌آلودگی به دنبال داشته باشد. در مورد عوارض داروها از پزشک سؤال کنید؛ همچنین چشم‌های سالمندان باید به‌طور مرتب معاینه شود تا از وضعیت دید و شماره عینک آن‌ها اطمینان حاصل شود.

وی یادآور شد: در برخی از بیماری‌های چشمی مانند آب‌سیاه یا گلوکوم گاهی بدون هیچ علامت هشداردهنده‌ای، فرد دچار کاهش دید می‌شود. به‌هرحال دید ناکافی خطرناک است و می‌تواند باعث سقوط یا زمین خوردن شود.

این کارشناس سلامت سالمندان گفت: برای نشستن، از صندلی با پایه ثابت استفاده کرده و از نشستن بر روی صندلی چرخ‌دار اجتناب شود؛ از پوشیدن دمپایی نامناسب مانند دمپایی ابری و لیز نیز پرهیز کنید. در ضمن برای راه رفتن از وسایل کمکی مثل واکر و عصا به‌طور صحیح استفاده کنید.

وی توصیه کرد: موقع قدم زدن به‌ویژه در فضای باز نزدیک به دیوار حرکت کنید. همچنین از حمل بسته‌های زیاد به‌طور هم‌زمان، پوشیدن لباس‌های بلند و بالا رفتن از نردبان یا ایستادن روی چهارپایه پرهیز کنید.

سعید فیروزآبادی گفت: ثابت کردن کف‌پوش پله‌ها به‌وسیله گیره‌های مخصوص پله، استفاده از نرده پله و یا میله نصب‌شده بر روی دیوار در زمان بالا رفتن از پله، روشن کردن چراغ درراه پله و پاگرد هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ها، پرهیز از گذاشتن هرگونه وسیله اضافی درراه پله‌ها و چسباندن نوار رنگی یا رنگ کردن لبه پله اول و پله آخر کمک می‌کنند تا سالمندان کمتر دچار سانحه شوند.

وی افزود: لیز نبودن کف‌پوش و خشک و تمیز بودن کف آشپزخانه، استفاده از دمپایی‌های غیر ابری و غیر لیز برای حمام، قرار دادن پادری‌های پلاستیکی مخصوص و نصب میله روی دیوار حمام به‌عنوان دستگیره و استفاده از یک صندلی یا چهارپایه برای نشستن زیر دوش و یا استفاده از دوش دستی در پیشگیری از زمین خوردن سالمندان بسیار مؤثر هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سالمندان سقوط
ارسال نظر
قالیشویی ادیب