دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 شهريور 1403 - 11:54
به مناسبت روز جهانی آلزایمر؛

با توصیه‌های تغذیه‌ای در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر آشنا شویم

با توصیه‌های تغذیه‌ای در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر آشنا شویم
یک‌سوم افراد بالای 80 سال قربانی این بیماری هستند و بیشتر ما آرزو می‌کنیم از آن دسته افراد نباشیم. رژیم غذایی سالم ممکن است بیماری را به تأخیر انداخته و یا احتمال ابتلا به آن را تا 40 درصد کاهش دهد.
کد خبر : 932549

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، آلزایمر یک بیماری زوال عصبی است که اغلب به کندی آغاز می‌شود و به تدریج رو به وخامت می‌رود. رایج‌ترین علامت ابتدایی این بیماری، اختلال در حافظه کوتاه مدت و مشکل در به یاد آوردن اتفاقات اخیر است.

با پیشرفت بیماری آلزایمر، علائم آن می‌تواند شامل مشکلات زبانی، مشکل در آگاهی از موقعیت (گم‌شدن)، نوسان خلقی، از دست دادن انگیزه، اهمال و بی‌توجهی نسبت به خود و مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که تغذیه می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری و مدیریت این بیماری ایفا کند.

در ادامه به برخی از نکات علمی در زمینه تغذیه و آلزایمر اشاره می‌شود:

۱. رژیم مدیترانه‌ای: این رژیم که شامل میوه‌ها، سبزی ها، غلات کامل، ماهی و چربی‌های سالم مانند روغن زیتون است، با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط است. رژیم مدیترانه‌ای غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و اسید‌های چرب امگا-۳ است که به سلامت مغز کمک می‌کند. افراد در صورت تمایل می‌توانند تحت نظر کارشناسان تغذیه از این رژیم غذایی پیروی کنند.

۲. آنتی اکسیدان ها: مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان مانند انواع توت ها، سبزی‌های برگ‌دار و مغز‌ها که با کاهش استرس اکسیداتیو در مغز، از تخریب سلول‌های مغزی جلوگیری کند، برای پیشگیری از بیماری آلزایمر توصیه می‌شود. مصرف روزانه ۳ تا ۵ واحد از سبزی‌ها و ۳ تا ۴ واحد از میوه‌ها توصیه شده است.

 ۳. اسید‌های چرب امگا-۳: مصرف ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین که حاوی اسید‌های چرب امگا-۳ هستند، از طریق کاهش التهاب و بهبود ارتباطات عصبی به عملکرد مغز و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر کمک می‌کند. مصرف ماهی، هفته‌ای یک بار، از سوی کارشناسان تغذیه توصیه شده است.

۴. محدودیت قند و کربوهیدرات‌های ساده: تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف زیاد قند و کربوهیدرات‌های ساده می‌تواند به بروز مشکلات شناختی و افزایش خطر ابتلا به آلزایمر منجر شود؛ بنابراین کاهش مصرف این ترکیبات می‌تواند به میزان زیادی به بهبود سلامت مغز کمک کند.

 ۵. هیدراتاسیون مناسب: آب کافی برای حفظ عملکرد مغز ضروری است. کمبود آب می‌تواند یک عامل خطر جدی برای عملکرد مناسب مغز و مشکلات شناختی ناشی از آن باشد. مصرف روزانه دست کم ۸ لیوان آب توصیه شده است.

۶. مکمل‌های غذایی: برخی از مکمل‌ها مانند ویتامین D، ویتامین E و مکمل‌های امگا-۳، ممکن است به بهبود سلامت مغز کمک کند، اما قبل از مصرف هرگونه مکمل، مشورت با پزشک ضروری است؛ بنابراین تغذیه مناسب می‌تواند به عنوان یک عامل کلیدی در پیشگیری و مدیریت آلزایمر عمل کند. انتخاب غذا‌های سالم و متنوع، همراه با سبک زندگی فعال، می‌تواند به حفظ سلامت مغز و پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آلزایمر تغذیه
ارسال نظر
قالیشویی ادیب