دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آنا بخوانید؛

نقش هوش مصنوعی در تولید دارو

نقش هوش مصنوعی در تولید دارو
با ورود هوش مصنوعی به حوزه درمان و تشخیص، علم پزشکی پیشرفت‌های بسیاری کرده است. در این میان نباید از ورود هوش مصنوعی به حوزه دارو قافل شد.
کد خبر : 932445

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری آنا، با ورود هوش مصنوعی به حوزه درمان و تشخیص، علم پزشکی پیشرفت‌های بسیاری کرده است. در این میان نباید از ورود هوش مصنوعی به حوزه دارو قافل شد.

در دنیای پزشکی، بسیاری از کشور‌ها  به کمک هوش مصنوعی دارو‌های متنوعی را برای درمان بیماری‌ها ساخته‌اند. به عبارت دیگر هوش مصنوعی به طور قابل توجهی در تولید دارو و فرآیند‌های مرتبط با آن نقش داشته است.

هوش مصنوعی می‌تواند درشناسایی دارو‌های جدید به محققان یاری رساند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به شناسایی ترکیبات شیمیایی جدید که پتانسیل درمانی دارند، کمک کنند. این کار معمولاً با تحلیل داده‌های بزرگ و شبیه‌سازی‌های مولکولی انجام می‌شود. از سوی دیگر هوش مصنوعی در بهینه‌سازی فرآیند‌های بالینی نیز کمک‌های بسزایی را به پزشکان و متخصصان در تولید دارو کرده است. هوش مصنوعی می‌تواند به تحلیل داده‌های بالینی و پیش‌بینی نتایج درمان کمک کند، که این امر تسریع در روند آزمایش‌های بالینی را به دنبال دارد.

با استفاده از یادگیری ماشین، می‌توان درمان‌ها را بر اساس ویژگی‌های خاص هر بیمار شخصی‌سازی کرد و به این ترتیب می‌توان اثربخشی دارو‌ها افزایش داد که در این زمینه هوش مصنوعی می‌تواند کمک بزرگی برای انسان باشد. همچنین استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند زمان و هزینه‌های مرتبط با تحقیق و توسعه دارو را کاهش دهد و به شرکت‌ها کمک کند تا سریع‌تر به بازار وارد شوند.

یکی از مشکلات بزرگی که امروزه بیماران و پزشکان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است، عوارض دارو است. هوش مصنوعی می‌تواند به شناسایی و پیش‌بینی عوارض جانبی و احتمالی دارو‌ها کمک کند. خوشبختانه هوش مصنوعی در صنعت داروسازی در حال تحول است و در آینده شاهد پیشرفت‌های آن خواهیم بود.

هوش مصنوعی در تولید دارو در بسیاری از کشور‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. چین به عنوان دومین ابرقدرت جهان به سرعت در حال پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی است و بسیاری از شرکت‌ها و دانشگاه‌ها در این کشور بر روی پروژه‌های مرتبط با هوش مصنوعی در تولید دارو کار می‌کنند.

از سوی دیگر آلمان هم به عنوان دیگر کشوری که در این زمینه فعالیت‌های زیادی داشته است یکی از پیشروان در زمینه تحقیق و توسعه دارو محسوب می‌شود که بسیاری از شرکت‌های دارویی و تحقیقاتی از هوش مصنوعی برای بهبود فرآیند‌های خود استفاده می‌کنند. همچنین بریتانیا نیز به عنوان یک مرکز مهم در صنعت داروسازی و تحقیقات زیستی، از هوش مصنوعی در شناسایی دارو‌ها و بهینه‌سازی فرآیند‌های بالینی بهره می‌برد.

کانادا در زمینه تحقیقات علمی و فناوری‌های نوین، از جمله هوش مصنوعی، فعالیت‌های زیادی دارد و در حال توسعه راهکار‌های جدید در صنعت داروسازی است. با رشد سریع صنعت فناوری اطلاعات، هند نیز به طور فزاینده‌ای در حال استفاده از هوش مصنوعی برای توسعه دارو‌ها و خدمات بهداشتی است.

این کشور‌ها تنها نمونه‌هایی از مکان‌هایی هستند که هوش مصنوعی در تولید دارو به کار گرفته می‌شود. بسیاری از کشور‌های دیگر نیز در حال تحقیق و توسعه در این زمینه هستند

داروهای زیادی با کمک تولید شده اند که برای مثال می‌توان به داروی داروی Adalimumab برای درمان بیماری‌های خودایمنی و التهاب به کار می‌روند اشاره کرد. بخشی از توسعه این دارو با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی انجام شده است. همچنین بوسنتان (Bosentan) که برای درمان فشار خون بالا در ریه‌ها توسعه یافته و در مراحل اولیه تحقیقاتی، هوش مصنوعی نقش مهمی ایفا کرده است. مادوبین (Molecule-۱) نیز برای درمان سرطان طراحی شده، و الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای شناسایی ترکیبات مؤثر در آن به کار رفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: دارو هوش مصنوعی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب