دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1403 - 16:51
گامی در مسیر تولید انرژی‌های پاک؛

نیروگاه ۲۰۰ کیلوواتی دانشگاه آزاد اصفهان به بهره‌برداری رسید

نیروگاه ۲۰۰ کیلوواتی دانشگاه آزاد اصفهان به بهره‌برداری رسید
نیروگاه خورشیدی (۲۰۰ کیلوواتی) دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با حضور معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی به بهره‌برداری رسید.
کد خبر : 932372

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نیروگاه ۲۰۰ کیلوواتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با حضور مجید مشکینی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی به بهره‌برداری رسید.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در این آیین گفت: پرداخت تضمینی دولت برای خرید انرژی تولیدی از این نیروگاه‌ها با تعرفه ۲۲۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت و پرداخت با یک ماه تأخیر از مزایای این پروژه‌هاست که دانشگاه آزاد اسلامی در حال پیگیری این امر است.

مشکینی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با احداث یک نیروگاه ۲۰۰ کیلوواتی که به شبکه توزیع برق متصل بوده، گامی مهم در جهت توسعه انرژی‌های پاک برداشته است، این نیروگاه شامل ۸ ردیف پنل خورشیدی با مجموع ۳۶۰ پنل است که هر کدام از این پنل‌ها دارای ظرفیت ۵۵۰ وات هستند.

وی افزود: این نیروگاه با بهره‌گیری از ۵ اینورتر ۵۰ کیلوواتی، برق تولیدی خود را به شبکه توزیع برق متصل می‌کند و توانایی تأمین برق معادل نیاز ۴۰ واحد مسکونی را دارد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: این اقدام در راستای توسعه انرژی‌های پاک و کم‌هزینه صورت گرفته و به دانشگاه کمک می‌کند تا در مسیر دانشگاهی اجتماعی و حل مساله حرکت کند.

مشکینی متذکر شد: این نیروگاه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) ساخته شده به‌عنوان نخستین نیروگاه خورشیدی در میان دانشگاه‌های آزاد کشور، بخشی از برنامه‌های توسعه انرژی پاک در کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: علاوه بر این، برآورد‌های اولیه برای ساخت نیروگاه‌های ۱۰ مگاواتی در سیرجان و کرمان در دست بررسی است که این طرح‌ها می‌توانند نقش مهمی در تولید انرژی پاک در کشور ایفا کنند.

نیروگاه ۲۰۰ کیلوواتی خورشیدی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گشایش یافت

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد: دانشگاه آزاد از سال ۱۳۹۷ با تغییر رویکرد خود، به دنبال حل مسائل کشور به‌صورت عملیاتی است.

مشکینی تشریح کرد: هدف اصلی این است که آموزش‌های دانشگاه به سمت مهارت‌محوری سوق داده شود و دانش‌آموختگان بتوانند توانایی‌های خود را در جامعه به کار بگیرند.

وی بیان کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه همیشه مطرح بوده، اما اکنون این ارتباط به شیوه‌ای جدی‌تر و عملیاتی‌تر پیگیری می‌شود. دانشگاه آزاد با ورود به مسائل مهم کشور از جمله انرژی، سلامت، امنیت غذایی، هوش مصنوعی و کشاورزی، تلاش دارد نقش خود را در توسعه فناوری و دانش ایفا کند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: در موضوع انرژی، نخستین اقدام دانشگاه ورود به مناقصه یک نیروگاه ۴۰ مگاواتی بود؛ هرچند از نظر مشخصات فنی در جایگاه دوم قرار گرفتیم، اما به‌لحاظ قیمتی نتوانستیم رقابت کنیم، اما امروز شاهد گشایش نخستین نیروگاه انرژی پاک در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) هستیم که به صورت رسمی آغاز به کار کرده است.

مشکینی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به اراضی و ساختمان‌های متعدد در سراسر کشور، برنامه‌ریزی‌هایی برای تولید انرژی پاک در دست اقدام دارد. تولید انرژی پاک، یک علم گسترده است که دانشگاه آزاد می‌تواند نقش مهمی در توسعه آن ایفا کند، به‌خصوص در زمینه تولید سلول‌های خورشیدی و پنل‌های مربوطه.

وی عنوان کرد: تولید پنل‌های خورشیدی در کشور آغاز شده و در برخی نقاط تولید سلول‌های خورشیدی نیز شروع شده است. اگر دانشگاه آزاد بتواند در این حوزه‌ها به رقابت علمی بپردازد، می‌تواند نقش مهمی در پیشبرد کشور در حوزه انرژی پاک داشته باشد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی متذکر شد: این اقدامات بخشی از وظایف ما براساس برنامه تحول و تعالی پنج‌ساله دانشگاه است، اگر دانشگاه این مسئولیت را پذیرفته، باید در چارچوب این برنامه حرکت کرده و اهداف خود را محقق کند.

مشکینی در ادامه توضیح داد: دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن رشته‌های مختلف مانند برق، مکانیک و الکترومکانیک می‌تواند به تدریج این گستره را توسعه دهد، تغییر ریل دانشگاه‌ها همواره با مقاومت‌هایی مواجه است، اما با زمان و تلاش می‌توان نتایج مثبت آن را مشاهده کرد.

وی گفت: همان‌طور که در بخش کشاورزی توانستیم حدود ۵ درصد بذر کشور را تأمین کنیم، در سایر حوزه‌ها نیز می‌توانیم به موفقیت‌های بزرگ دست یابیم. این موفقیت‌ها موجب افزایش اعتماد به نفس و امید در اعضای هیئت علمی، دانشجویان و مسئولان دانشگاه می‌شود و می‌تواند چرخه‌های دیگری از پیشرفت را راه‌اندازی کند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: امیدواریم این تلاش‌ها بتواند به توسعه کشور در حوزه‌های مختلف کمک کند و دانشگاه آزاد اسلامی همچنان در این مسیر پیشتاز باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب