دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

سیار: تهران می‌تواند هویت شعری داشته باشد/قزوه: رویداد «شهر شعر» می‌تواند بهترین برنامه ادبی کشور باشد

سیار: تهران می‌تواند هویت شعری داشته باشد قزوه: رویداد «شهر شعر» می‌تواند بهترین برنامه ادبی کشور باشد
محمدمهدی سیار گفت: شهروندان تهرانی تصور نکنند که تهران شهری است فقط برای کسب و کار و تنها پایتخت سیاسی کشور است بلکه تهران می‌تواند شهر فرهنگ، گفت‌وگو، ادبیات و هنر نیز باشد.
کد خبر : 932363

محمدمهدی سیار در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اظهار داشت: حرف‌های امیدوارکننده‌ای در ارتباط با مدیران شهری درباره جایگاه شعر شنیدیم. مدیرانی که معتقدند ما بیش از پل، جاده، خیابان و بیش از آجر و سنگ و سیمان نیاز تهران را به شعر، ادبیات، فرهنگ و تنفس هوای تازه در عرصه هنر ادراک می‌کنیم و این موضوعات است که به زیست شهری معنا می‌دهد. این مدیران باور دارند که در کنار ساخت و ساز و خدمت رسانی در شهر، این تولیدات فرهنگی هستند که حال خوب را برای شهروندان به وجود می‌آورند و این حرف‌ها بسیار امیدوارکننده است.

وی افزود: وقتی که در جمع مدیران شهری از جانب شاعران شهر پیشنهاد شد که تهران می‌تواند به عنوان یکی از پایتخت‌های جهانی شعر هویت خودش را بسازد و میزبان شاعران جهان شود، مدیران شهری این پیشنهاد را با دیدی باز پذیرفتند و سنگ بنای یک جشنواره ماندگار و هویت ساز را برای تهران به عنوان جایزه جهانی شهر شعر گذاشتند.

سیار با بیان اینکه امیدواریم این نگاه بسط پیدا کند و بتواند حال مردم و شهروندان را بهتر کند چرا که شهروند به دیدن زیبایی در شهر و به نگاه شاعرانه در خیابان نیاز دارد، ادامه داد: در دو سده اخیر بزرگترین شاعران کشور در خیابان‌های تهران قدم زدند و در خانه‌های این شهر زندگی کردند و نخبگان حوزه شعر، بخش‌های شکوفای زندگی خودشان را در تهران سپری کردند و تهران می‌تواند این هویت را به خودش ببیند.

دبیر علمی جشنواره شهر شعر با اشاره به اینکه نام‌های بزرگی در تهران زندگی کردند و این باید به گوش مردم برسد و شهروندان تهرانی آن را به عنوان بخشی از هویت و افتخارات خود بدانند، اضافه کرد: شهروندان تهرانی تصور نکنند که تهران شهری است فقط برای کسب و کار و پایتخت سیاسی کشور است بلکه تهران می‌تواند شهر فرهنگ، گفت‌وگو، ادبیات و هنر نیز باشد و در این برهه و در آغاز این قرن می‌توانیم داشته‌های دو قرن اخیر را مرور، بازیابی و تثبیت کنیم.

علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صدا و سیما با تأکید بر اینکه شهرداری تهران در چند سال اخیر حرکت‌های خوبی در زمینه شعر انجام داده است، اظهار کرد: یکی از کسانی که در رشد شعر در دوره ششم مدیریت شهری مؤثر بوده دستیار شعر شهردار تهران است و خوشبختانه در همین راستا در دوره جدید ما حرکات خوب و برنامه‌‎های ادبی با ارزشی را در تهران شاهد هستیم.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که در حال کلید خوردن است پرداختن به شعر جهان در تهران و رویداد «شهر شعر» است و این می‌تواند بهترین برنامه ادبی کشور باشد.

قزوه همچنین تصریح کرد: بنده به این رویداد بسیار امیدوار هستم و شهرداری و مرکز فرهنگی مدیریت شهری در حال رقم زدن یک اتفاق خوب است.

وی در ادامه یادآور شد: بنده تلاش می‌کنم صدا و سیما را نیز با شهرداری همراه کنم؛ به نظر می‌رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار حوزه هنری به یاری این اقدام قوی و ارزشمند خواهند آمد و از این مسیر می‌توانیم تهران را به عنوان پایتخت شهر جهان معرفی کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب