دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1403 - 12:43

نوع ماده‌ انفجاری پیجرها مشخص شد/ جاسازی مواد منفجره در ۵۰۰۰ پیجر +فیلم

نوع ماده‌ انفجاری پیجرها مشخص شد  جاسازی مواد منفجره در ۵۰۰۰ پیجر +فیلم
امروز (چهارشنبه) منابع امنیتی در لبنان گفتند دستگاه‌های ارتباطی که منفجر شد، قبلا بمبگذاری شده و پنج ماه پیش وارد شده بود.
کد خبر : 932298

به گزارش خبرگزاری آنا، عصر روز گذشته منابع خبری از زخمی شدن ده‌ها نفر بر اثر انفجار در دستگاه‌های ارتباطاتی در لبنان خبر دادند. این منابع مدعی شدند که انفجار‌ها به صورت همزمان و گاهی به طور پیاپی و در مناطق مختلف لبنان رخ داده است.

در همان ساعات اولیه شبکه تلویزیونی العربی جدید گزارش داد که انفجار‌های دستگاه‌های ارتباطاتی به سبب هک این دستگاه‌ها صورت گرفته است.

بنابراین گزارش، رزمندگان حزب الله از دستگاه‌های پیجر برای دریافت پیام‌های رمزنگاری شده استفاده میکنند و بالافاصله بعد از دریافت پیام به شکستن رمز و عمل به فرمان پیام روی می‌آورند.

منابع امنیتی لبنان: پیجر‌ها بمبگذاری شده بودند

امروز (چهارشنبه) منابع امنیتی در لبنان گفتند دستگاه‌های ارتباطی که منفجر شد، قبلا بمبگذاری شده و پنج ماه پیش وارد شده بود.

این منابع همچنین اعلام کردند که وزن هر بسته‌ای که منفجر شده از بیست گرم مواد منفجره فراتر نمی‌رود و تحقیقات در قالب بسته‌ای از فرضیه‌ها در خصوص چگونگی فعال‌سازی بسته انفجاری ادامه دارد.

نوع مواد منفجره در پیجرها مشخص شد

اما رسانه‌های عبری گزارش دادند که نوع مواد مورد استفاده برای انفجار دستگاه‌های پیجر در لبنان، «پینتریت» به اختصار PETN، نوعی ماده منفجره بسیار قوی و بسیار حساس است.

یک منبع امنیتی ارشد لبنان به رویترز گفتند که موساد مقادیر کمی مواد منفجره را در پنج هزار پیجر تایوانی که ماه‌ها پیش توسط حزب‌الله لبنان درخواست شده بود، جاسازی کرد.

 

در حمله تروریستی روزگذشته اسرائیل به پیجرها از مواد منفجره پتن PETN استفاده شده بود؛ میزان انفجار و قدرت ۱ گرم ماده منفجره پتن

 

شبکه «راشاتودی» بامداد چهارشنبه خبر داد: «گزارش‌های تأییدنشده حاکی از آن است که یگان‌های موساد، مواد منفجره‌ای را در هزاران پیجر، قبل از پخش کردن آنها در بین مردم لبنان، کار گذاشته بودند».

وزیر بهداشت لبنان نیز دقایقی قبل از انتشار این گزارش اعلام کرد که آمار جان باختگان حمله سایبری اسرائیل که با انفجار دستگاه‌های ارتباطی (پیجر) صورت گرفت، به ۱۱ نفر و آمار مجروحان به ۴ هزار نفر رسید که حال ۴۰۰ نفر از آنها وخیم است.

بیانیۀ حزب‌الله در واکنش به انفجار دستگاه‌های پیجر

به گزارش آنا، روز گذشته و ساعتی بعد از انفجارهای دستگاه‌های ارتباطی پیجر، حزب الله لبنان با صدور بیانیه‌ای واکنش اولیه خود را نشان داد و اعلام کرد:‌ «حوالی ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر امروز تعدادی از دستگاه‌های دریافت پیام که به «پیجر» معروف هستند و در اختیار تعدادی از کارکنان واحد‌ها و مؤسسات مختلف حزب‌الله قرار داشتند، منفجر شدند. این انفجار‌های علتی نامعلوم تاکنون منجر به شهادت یک کودک و دو مرد و مجروح‌شدن تعداد زیادی شده است.

درحال حاضر، دستگاه‌های تخصصی حزب‌الله درحال انجام تحقیقات گسترده امنیتی و علمی برای شناسایی علل این انفجار‌های هم‌زمان هستند. همچنین، دستگاه‌های پزشکی و بهداشتی درحال درمان مجروحین و مصدومین در چندین بیمارستان در مناطق مختلف لبنان می‌باشند.

از خداوند متعال رحمت برای شهیدانمان در راه قدس خواستاریم و برای مجروحین و مصدومین شفای عاجل طلب می‌کنیم. از مردم نیز می‌خواهیم که از شایعات و اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده‌ای که توسط برخی نهاد‌ها برای جنگ روانی به نفع دشمن صهیونیستی پخش می‌شود، دوری کنند. به‌ویژه اینکه این مسائل همراه با تهدید‌ها و بزرگ‌نمایی‌های دشمن صهیونیستی و ادعای تغییر وضعیت در شمال است.

ما تأکید می‌کنیم که مقاومت در تمامی سطوح و واحد‌های مختلف خود در بالاترین سطح آمادگی برای دفاع از لبنان و مردم پایدارش قرار دارد.» 

بنابراین گزارش، حزب‌الله لبنان و گروه‌های مقاومت لبنانی با انتشار عکس نتانیاهو و متنی که روی آن به عربی نوشته «انتقام سخت» در شبکه‌های اجتماعی، از پاسخ سخت به این خراب‌کاری اسرائیل خبر می‌دهند.

انتقال مصدومان حادثه تروريستى لبنان به ايران جهت ادامه روند درمان

گفتنى است؛ يك تيم درمانى و امدادى داوطلب جمعيت هلال احمر باحضور رئيس اين جمعيت براى بررسى روند درمان و همچنين انتقال مصدومان به كشور جهت ادامه روند درمان، سحرگاه امروز به بيروت اعزام شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب