دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تجهیز دانشگاه علم و صنعت ایران به پیشرفته‌ترین سخت‌افزار‌های پردازش سریع HPC

تجهیز دانشگاه علم و صنعت ایران به پیشرفته‌ترین سخت‌افزار‌های پردازش سریع HPC
رئیس دانشگاه علم و صنعت از تجهیز دانشگاه علم و صنعت ایران به پیشرفته‌ترین سخت‌افزار‌های پردازش سریع HPC خبر داد.
کد خبر : 932274

به گزارش خبرگزاری آنا، داود یونسیان، از تجهیز دانشگاه علم و صنعت ایران به پیشرفته‌ترین سخت‌افزارهای پردازش سریع HPC و تبدیل مرکز پردازش سریع این دانشگاه به یکی از مجهزترین و متنوع‌ترین بسترهای پردازشی دانشگاهی کشور خبر داد.

یونسیان رئیس دانشگاه علم و صنعت، با تاکید بر اینکه سخت‌افزارهای پردازش سریع، امروزه از مولفه‌های قدرت و نشانه‌های پیشرفت مراکز علمی دنیا محسوب می‌شوند، گفت: یکی از اهداف کلیدی مدیریت فعلی دانشگاه، تقویت جدی این بخش در طول دوره مدیریتی حاضر است.

رئیس دانشگاه در خصوص تاریخچه تاسیس و فعالیت مرکز پردازش سریع (HPC) دانشگاه علم و صنعت ایران، گفت: این مرکز در سال ۱۴۰۲ فعالیت خود را زیر نظر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه آغاز کرد و با توجه به ماموریت و نقش کلیدی دانشگاه علم و صنعت ایران در راستای اعتلای علم و صنعت کشور؛ هدف اصلی از راه‌اندازی آن، ایجاد امکان بهره‌برداری از جدیدترین محصولات حوزه فناوری جهان برای پژوهشگران، اساتید و دانشجویان دانشگاه بود.

 یونسیان افزود: HPC بستر ظهور و بروز استعدادهای محققان در حل مسائل کلیدی و پیچیده علوم مختلف که امروزه با پردازش حجم زیادی از داده‌ها همراه هستند را فراهم می‌آورد. در این راستا و با درک این نیاز مهم پردازشی، سعی بر آن شد تا امور مربوط به ارتقای توان پردازشی HPC دانشگاه در دستور کار قرار گیرد و برای انجام این مهم، دانشگاه دو رویکرد مستقل را پیگیری نمود.

رئیس دانشگاه توضیح داد در رویکرد اول، سعی شد با اختصاص بخش قابل توجهی از بودجه تجهیزات دانشگاه، آخرین فناوری‌های موجود در حوزه پردازش اطلاعات، تهیه و برای به‌کارگیری در HPC در اختیار مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار داده شود. وی در تبیین تجهیزات خریداری شده برای مرکز پردازش سریع دانشگاه گفت: از اهم تجهیزاتی که در چند ماه اخیر برای HPC دانشگاه خریداری شده می‌توان از پردازنده‌های گرافیکی H۱۰۰؛ پردازنده‌های گرافیکی A۱۰۰؛ پردازنده‌های گرافیکی Tesla L۴۰s و پردازنده‌های Intel Xeon-Gold ۶۵۳۰ نام برد که تحویل شده و یا فرایند تحویل آنها در جریان است.

رئیس دانشگاه اظهار داشت: باید توجه داشت که خریداری این تجهیزات، باعث شده است که HPC دانشگاه علم و صنعت ایران به یکی از مجهزترین و متنوع‌ترین بسترهای پردازشی دانشگاهی تبدیل شود و در این راستا، تا جایی که تحقیقات ما نشان می‌دهد در حال حاضر تنها مرکز HPC دانشگاهی که مجهز به پردازنده گرافیکی H۱۰۰ است، مرکز دانشگاه علم و صنعت ایران است. وی تصریح کرد: در اختیار داشتن پردازنده‌های گرافیکی با قدرت پردازشی بالا، نیاز جدی برای حرکت در لبه‌ علم در بسیاری از حوزه‌ها و بخصوص حوزه‌های مربوط به هوش مصنوعی است که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و هست.

 یونسیان در خصوص رویکرد دیگر هم‌راستای ارتقای توان پردازشی HPC دانشگاه گفت: رویکرد دومی که به‌صورت همزمان در خصوص تجهیز HPC دانشگاه در ماه‌های اخیر اجرا و سبب می‌شود سرعت ارتقای HPC دانشگاه به‌صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد، بحث هدفمندی و بهینه‌سازی گرنت اعضای هیأت علمی است. وی در تبیین این مطلب افزود: یکی از چالش‌های اصلی که همواره سبب کاهش بازدهی هزینه‌کرد گرنت‌های پژوهشی اساتید در حوزه تجهیزات پردازشی می‌شود، تهیه ادوات پردازشی به‌صورت انفرادی توسط آن‌هاست. در این راستا و به منظور بهره‌وری بیشتر از خرید تجهیزات ذیل گرنت‌های پژوهشی و همچنین تجهیز HPC، با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه بحث سیاست‌های تشویقی به قصد تجمیع گرنت‌های پژوهشی و خرید تجهیزات پردازشی قدرتمندتر و استقرار آن در مرکز HPC دانشگاه در دستور کار قرار گرفته است. به‌عنوان مثال در طرح تجمیع گرنت دانشگاه، در صورت موافقت تعدادی از اعضای هیأت علمی برای تجمیع گرنت آنها، دانشگاه مبلغ اعتباری گرنت را ۱۰۰ درصد افزایش می‌دهد تا به این صورت اساتید ترغیب و تجهیز پردازشی مدنظر خود را از این طریق تهیه نمایند. این موضوع دو مزیت اصلی دارد: ۱) تجهیز خریداری شده، قدرت پردازشی به ‌مراتب بیشتری خواهد داشت؛ ۲) استفاده از تجهیز در مرکز HPC دانشگاه باعث می‌شود که به‌کارگیری و بهره‌وری تجهیز، به مراتب افزایش یابد و تعداد کاربران بیشتری بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

رئیس دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌های دانشگاه برای مرکز HPC دانشگاه، محدود به خرید تجهیزات به روز است؟ گفت: خیر، دانشگاه در حوزه HPC تنها به خرید تجهیزات بسنده نکرده است چرا که معتقدیم زمانی دانشگاه در حوزه HPC موفق عمل خواهد کرد که اقبال عمومی در استفاده از این تجهیزات قدرتمند پردازشی در حوزه‌های تحقیقاتی مختلف نیز افزایش یابد. در این راستا، دانشگاه قصد دارد در نیمه دوم مهرماه سال جاری، یک کارگاه آموزشی دو روزه برای چگونگی استفاده از تجهیزات HPC برگزار نماید که در آن، مزایای استفاده از HPC به صورت عمومی و تخصصی توسط متخصصان هر رشته مورد بررسی و تحلیل عملیاتی قرار خواهد گرفت. هدف اصلی از برگزاری این کارگاه، بیان مزایای انجام تحقیقات و پژوهش‌های علوم مختلف با آخرین ابزارهای فناوری‌ مطرح دنیاست.

رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه قطعا در یک پژوهش نو‌آور، پژوهشگر از ابزارهای بدیع نیز استفاده می‌کند، گفت: این موضوعی است که در بسیاری از علوم و رشته‌ها توسط محققان ما در نظر گرفته نمی‌شود، لذا بعضاً مشاهده می‌شود خروجی تحقیقاتی آنها با وجود تلاش‌ها و زحمات متعددی که به رغم تمامی موانع موجود در تولید محتوای علمی انجام می‌دهند، به همان دلیل عدم آشنایی با فناوری‌های روز و استفاده از آنها، نتایج به روز و قابل رقابت با محققان خارجی نیست. بنابراین ما با برگزاری این نوع کارگاه‌ها، به نوعی به دنبال آموزش مهارت استفاده تخصصی از آخرین فناوری‌های حوزه پردازش و محاسبات در علوم مختلف هستیم.

یونسیان در خاتمه گفت: امیدواریم و اعتقاد داریم که این حمایت همه‌جانبه که در چند ماه اخیر در راستای تجهیز و ایجاد انگیزه در استفاده از HPC دانشگاه صورت گرفته است، منجر به نقش‌آفرینی هر چه بیشتر دانشگاه علم و صنعت ایران، در مسیر توسعه و پیشرفت کشور عزیزمان گردد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب