دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سیدعبدالمجید زواری:

رسانه‌های تخصصی بهتر می‌توانند فعالیت‌های اندیشکده‌ها را پوشش دهند

رسانه‌های تخصصی بهتر می‌توانند فعالیت‌های اندیشکده‌ها را پوشش دهند
به گفته مدیر اندیشکده روابط بین‌الملل، موضوع هوش مصنوعی و حکمرانی جزو اولین موضوعاتی بود که در سال ۱۳۸۶ و در اندیشکده روابط بین‌الملل دنبال شد در حالی که در آن زمان خیلی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی آن را موضوعی بی‌ربط دانستند.
کد خبر : 932243

به گزارش خبرگزاری آنا سیدعبدالمجید زواری مدیر اندیشکده روابط بین الملل، در خصوص فعالیت‌های این اندیشکده گفت: اندیشکده یک موسسه رسانه‌ای و پژوهشی است که به صورت تخصصی در حوزه بین الملل و علوم انسانی فعالیت می‌کند.

 دپارتمان‌های مختلفی داریم که شامل مطالعات منطقه ای، هوش مصنوعی، حقوق بین الملل، مطالعات زنان و ... است. از سال ۱۳۸۵ این موسسه با توجه به خلایی که در حوزه مطالعات بین الملل بود، راه اندازی شد و هدف این مرکز این است تا علاقه‌مندان به حوزه روابط بین الملل را تربیت تا برای ورود به بازار کار موفق‌تر عمل کنند.

وی ادامه داد: در این چند سال نزدیک به ۲ هزار ساعت محتوای دوره آموزشی را برنامه ریزی کردیم و ۲۰۰ عنوان نشست تخصصی را نیز در قالب تلویزیون اینترنتی تولید کردیم. چاپ ۲۰۰ عنوان کتاب تخصصی و همچنین انجام فعالیت‌های پژوهشی از دیگر فعالیت‌های اندیشکده بود.

 وی تصریح کرد: برگزاری نشست‌هایی با موضوع تخصصی روز که در ایران و جهان ترند (فراگیر) شده است یکی دیگر از فعالیت‌های اندیشکده است. پرداختن به مسائل مهم منطقه‌ای از قبیل حوزه جبهه مقاومت و یا مسائل حساس خاورمیانه از جمله محور‌هایی است که در این نشست‌ها دنبال می‌کنیم. فعالیت در حوزه آموزش، پژوهش، چاپ و نشر کتاب و تلویزیون اینترنتی هم از دیگر بخش‌هایی است که در اندیشکده به صورت جدی دنبال می‌شود.

مدیر اندیشکده روابط بین الملل در پاسخ به این سوال که چه فعالیت‌هایی تاکنون در خصوص برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌ها در این اندیشکده انجام شده است، بیان داشت: تاکنون به صورت مستقل برنامه‌ای را خودمان اجرا نکردیم، اما باید بگویم که به صورت مشارکتی و حمایتی در رویداد‌های مختلفی مثل همایش، کنفرانس، کنگره و ... حضور داشتیم. حضور در رویداد‌هایی با موضوع علوم انسانی در کشور‌هایی از قبیل سوئد، ترکیه و... بخش دیگری از این فعالیت‌ها بود.

هوش مصنوعی اولین بار در اندیشکده روابط بین الملل مطرح شد
زواری به نقش ویژه رسانه‌ها در پیشبرد فعالیت‌های کاری اندیشکده‌ها اشاره کرد و گفت: مهمترین بخشی که رسانه می‌تواند به عنوان بازویی در کنار فعالیت‌های اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها باشد بحث انتشار و کمک به دیده شدن فعالیت‌های آنها است. اما در مورد اندیشکده روابط بین الملل موضوع کمی متفاوت‌تر است. مخاطبان کار‌های اندیشکده از جنس خاصی هستند و خیلی بحث عمومی نیست که مردم عادی جامعه بخواهند آنها را دنبال کنند. بدون شک رسانه‌های تخصصی خیلی بهتر می‌توانند در این حوزه فعالیت‌های اندیشکده را پوشش دهند.

وی تصریح کرد: برخی از دوره‌هایی که در حوزه مطالعات کشور‌های دیگر انجام دادیم در نوع خود جالب و رویکردی تازه دارد. به عنوان مثال مطالعات ۵۰ ساعته در حوزه آمریکا، چین، روسیه، اروپا و برخی کشور‌های دیگر از جمله مواردی است که برای کار‌های تحقیقاتی در دسترس مخاطبان قرار دارد.

وی افزود: بحث هوش مصنوعی و حکمرانی نیز جزو اولین موضوعاتی بود که در سال ۱۳۸۶ و به صورت اولین بار در اندیشکده روابط بین الملل انجام شد.
 این در حالی بود که در آن زمان خیلی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند که موضوعی بی ربط است، اما به هر حال در این حوزه مطالعاتی انجام شد و ۵ کتاب تخصصی در حوزه هوش مصنوعی منتشر شد.

اولین دوره هوش مصنوعی و روابط بین الملل را برای اولین بار برگزار کردیم. خیلی از فعالیت‌هایی که می‌خواهیم انجام دهیم به دلیل محدودیت‌های مالی با مشکل مواجه شدند که امیدواریم در این حوزه رسانه‌ها با بازتاب فعالیت‌ها به کمک ما بیایند در حالیکه دنیا برای آن بودجه‌های چند میلیاردی تصویب می‌کند.

وی به مطالعات در حوزه تخصصی نان اشاره کرد و بیان داشت: در این حوزه سعی کردیم تا نشان دهیم نانی که مردم مصرف می‌کنند، سالم نیست و تقریبا در مدت ۱۰ سالی که بر روی این موضوع تمرکز کردیم در تلاش هستیم که مردم آرد سالم مصرف کنند و حتی در این حوزه چندین کتاب نیز منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب